Hoppa till huvudinnehåll

Regissör hittade skådespelare på krogen

Anton Äikäs, Anna-Elisa Hannula, Severi Saarinen
Anton Äikäs, Anna-Elisa Hannula och Severi Saarinen Anton Äikäs, Anna-Elisa Hannula, Severi Saarinen Bild: Kari Sunnari/Tampereen Työväen Teatteri wolfgang herrndorf

För dryga två veckor sedan såg det mörkt ut för den tyska regissören Pedro Martins Beja. Han var i beråd att sätta upp pjäsen LADA på Tampereen Työväen Teatteri och fick just veta att en av hans skådespelare hade sjukskrivit sig. En av tre. Vad göra?

Till exempel gå på den närmaste krogen för att ta sig en bärs och tänka över hela situationen. Vad behöver jag, tänkte Pedro. Jag behöver en manlig person som har scenvana och som kan spela gitarr så där någorlunda.

Det var lite svårt att koncentrera sig på krogen. Det var Jam Night. På scenen fanns det en och annan lokal musikprofil. Bland andra den här killen:

Regissören Pedro funderade och lyssnade samtidigt på musiken. Hur var det nu? En manlig person med scenvana som kan spela gitarr. Vafan?! Där finns han ju! Där på scen! På Jack the Rooster. Han är ju klockren. Vad heter han? Anton Äikäs. Jag frågar honom om han har nåt att göra de närmaste månaderna. Jag har ju ingenting att förlora.

Två veckor senare är det premiär i Tammerfors. Den tyska författaren Wolfgang Hernndorfs ungdomspjäs LADA. Regi: Pedro Martins Beja. På scen: Anna-Elisa Hannula, Severi Saarinen och Anton Äikäs!

Om du inte tror mig kan du här titta på Anton Äikäs som berättar hur det hela gick till.

Teatern lär ha varit måttligt förtjust över regissörens hugskott. En amatör som skall spela i en helaftonspjäs som inte annars heller var så lätt att producera. Men regissören gav inte med sig. Er ist mein Mann und damit basta!

Severi Saarinen, Anna-Elisa Hannula och Anton Äikäs
Severi Saarinen, Anna-Elisa Hannula och Anton Äikäs Bild: Kari Sunnari/Tampereen Työväen Teatteri wolfgang herrndorf

Men nu till pjäsen. Wolfgang Herrndorfs LADA (eller Tschick som den heter på tyska) var den mest uppförda pjäsen i Tyskland förra spelåret. Den spelades på hela 41 teatrar. Och fällde därmed Johann Wolfgang von Goethes Faust, klassikernas klassiker, ned till en andra plats.

Pjäsen är egentligen från början en roman. Tschick är sedan år 2012 översatt till finska med den fyndiga titeln Ladaromaani. I höstas kom den också ut på svenska: Tschick (Nilsson förlag 2015).

Wolfgang Herrndorf (1965 - 2013)

- föddes i Hamburg
- gick på konstskola i Nürnberg
- flyttade till Berlin där han skrev och illustrerade för bl.a. satirtidskriften Titanic
- 37 år gammal debuterade han med romanen In Plüschgewittern (2002)
- i början av 2010 fick han diagnosen glioblastom, en oftast obotlig tumör i hjärnan
- han reagerade med att skriva som aldrig förr
- samma år kom romanen Tschick ut. Den blev en kultroman, översattes till 24 språk och sålde två miljoner exemplar i Tyskland.
- den 26 augusti 2013 tog Wolfgang Herrndorf sitt liv, han sköt sig vid Hohenzollernkanal i Berlin. Han hade skrivit vad han kunde innan han blev för sjuk.

Det här handlar pjäsen (och romanen) om:

Maik Klingenberg är inte särskilt populär. Han har inga vänner, klasskamraterna skrattar åt honom och han får aldrig vara med på deras fester. Nu är det första dagen på sommarlovet och han är ensam hemma i villan, hans mamma har åkt iväg till rehab och pappan är på affärsresa med sin unga älskarinna.

Då dyker plötsligt Tschick upp, den tysk-ryske pojken från höghusområdet på fel sida spåren i Berlin-Hellersdorf. I en stulen Lada ger de sig oinbjudna iväg till födelsedagskalas hos Tatjana, flickan som Maik är upp över öronen förälskad i.

Därefter bär det av i rasande fart genom den östtyska landsbygden, i riktning mot sydost, till Långtbortistan. En färd som kommer att förändra livet för dem båda.

Wolfgang Herrndorf: Ladaromaani. (Atena 2012)
Wolfgang Herrndorf: Ladaromaani. (Atena 2012) Bild: Atena tampereen työväen teatteri,Lada (Bilmärke)
Wolfgang Herrndorf: Tschick. (Nilsson förlag 2015)
Wolfgang Herrndorf: Tschick. (Nilsson förlag 2015) Bild: Nilsson förlag tschick,Lada (Bilmärke)

Vägen till den finska urpremiären av LADA var alltså kantad av ett och annat problem. Tyvärr syntes det här också i föreställningen som var ganska orytmisk och spretig. Det kändes tydligt att man var tvungna att bygga om ett och annat när en proffskådespelare försvann och en amatörskådespelare i stället äntrade scenen.

Föreställningen var rätt så pratig och regissören lite överförtjust i användningen av livevideo både på och bakom scenen. Men där fanns också bra element. Skådespelarna sökte sig rätt ofta ut till läktaren för att samtala med publiken om än det ena än det andra. Sådant kan lätt kli kökkigt men den här gången fungerade det fint. Framför allt med tanke på målgruppen, det vill säga fjortisar.

Det kändes också befriande att bli uppmanad att ta en selfie och att filma delar av föreställningen med sin mobil. Det gillade jag.

Selfie tagen under föreställningen LADA på Tampereen Työväen Teatteri
Selfie av artikelförfattaren tagen på föreställningen Selfie tagen under föreställningen LADA på Tampereen Työväen Teatteri Bild: Yle/Peter Lüttge peter lüttge,Lada (Bilmärke),Selfie

Och Anton, då? Han klarade sig med hedern i behåll. Hans roll hade tonats ner ganska mycket och han spelade mest gitarr på scenen. Och så hade han lärt sig av de andra skådespelarna. Till exempel att gå på ett visst sätt på scenen. Och hur han sedan gick. På ett oefterhärmligt sätt nästan rullade han fram. Med steg som var så där medvetet omedvetet medvetna. Om ni förstår vad jag menar.

Men helt hemma tycktes han ännu inte vara på Tampereen Työväen Teatteri. Och det verkar vara ömsesidigt. Fortfarande har han inte ens en bild på sig på teaterns webbplats. Nästan en hel vecka efter premiären. Skärpning!

Skärmdump från TTT:s webbplats
Skärmdump från Tampereen Työväen Teatteris webbplats Skärmdump från TTT:s webbplats tampereen työväen teatteri,wolfgang herrndorf

LADA spelas fram till den 22 april 2016 på TTT:s Kellariteatteri i Tammerfors.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje