Hoppa till huvudinnehåll

Tusentals bilpendlar från öst - för där går inget tåg

Finns det ett tåg att stiga på är det färre som pendlar med bil. HRT satsar på busstrafik mellan Helsingfors och Östnyland men de flesta pendlarna väljer bilen.

- Nu är trafiken idealisk, säger borgåbon Pia Fagerholm-Mård när hon kör sin beigeglänsande bil i smidigt löpande trafik från Böle mot Alberga.

Det är en rutt hon känner väl. I några års tid har hon kört den nästan dagligen.

- Vi startar där vid åttasnåret från Borgå och kör motorvägen in mot Böle. Där stiger min man av och jag fortsätter till Alberga.

Fagerholm-Mård jobbar som jurist och har sin byrå på det relativt nybyggda området nära köpcentret Sello i Alberga. Hennes jobbresa tar en dryg timme.

Över hälften kör bil

Enligt HRT:s senaste undersökning, vid årsskiftet 2012-2013, pendlar över 100 000 personer in till Helsingforsregionen. Också inom Helsingfors, Esbo och Vanda åker tiotusentals personer över kommungränserna för att jobba.

Från kranskommunerna pendlar över 70 000 personer in till storhelsingfors.

På områden som ligger nära en tågrutt var personbilsanvändningen 56 procent, medan den i kommuner som förlitar sig på busstrafik var hela 76 procent.

HRT:s undersökning från 2012 visar att över hälften av alla som pendlar in till Helsingfors använder bil. Tillgång till spårtrafik sänker bilanvändningen. På områden som ligger nära en tågrutt var personbilsanvändningen densamma som inom hela Helsingforsområdet, alltså 56 procent, medan den i kommuner som förlitar sig på busstrafik var hela 76 procent.

Bild på Pia Fagerholm-Mård framför en bil
Pia Fagerholm-Mård. Bild på Pia Fagerholm-Mård framför en bil Bild: Yle/ Catariina Salo pia fagerholm-mård

Svårt att ta sig till Esbo och Vanda

- Jag har ju själv valt att pendla, säger Pia Fagerholm-Mård.

Som bosatt i Borgå tycker hon att det smidigaste sättet att ta sig till jobbet är med egen bil. Bussarna går tätt mellan Borgå och Helsingfors centrum, men att ta sig till Alberga är mer krångligt.

För att smidigt komma från Borgå till Alberga kunde man tänka sig att först ta bussen till Helsingfors centrum och därefter ta sig till järnvägsstationen för att ta ett lokaltåg till Esbo.

- Fast det blir kortare väg så finns det inga vettiga alternativ, säger Fagerholm-Mård.

Tågräls i snöskrud.
Tåg är behändigt, men det är busstrafiken som utvecklas österut. Tågräls i snöskrud. Bild: Yle/ Catariina Salo hoplax

"Politiskt omöjligt med tåg"

Mikaela Nylander (SFP), riksdagsledamot och ordförande för stadsfullmäktige i Borgå, säger att man är nöjda med den busstrafik som finns på orten.

- Bussarna är jättebehändiga men de flesta åker egen bil. Många vill förstås ha en bana österut men volymen saknas. Man vet att det är politiskt omöjligt för tillfället.

Många vill förstås ha en bana österut men volymen saknas. Man vet att det är politiskt omöjligt för tillfället.
― Mikaela Nylander

Bristen på järnväg till Borgå har inte varit något hinder för inflyttningen, menar hon. Dessutom har det inte funnits rälstrafik på länge så Borgåborna vet inte vad de ska sakna.

- Vi är nöjda i brist på bättre, säger Nylander.

Bussen lönsam

Det har utretts om den befintliga tågbanan som går från Kervo österut genom Nickby kunde vara kostnadseffektiv i förhållande till persontrafik. Slutsatsen var att det inte finns ett akut behov av tågtrafik till Nickby.

- Det visade sig vara mer ekonomiskt lönsamt att utveckla den befintliga busstrafiken, säger HRT:s trafikplanerare Tapani Touru.

Det visade sig vara mer ekonomiskt lönsamt att utveckla den befintliga busstrafiken.― Tapani Touru, HRT

För att sträckan Kervo-Nickby skulle bli lönsam behövs det en markant tillväxt i såväl invånarantal och service. Nickby borde höja sitt invånarantal med över hälften, menar Touru.

- Det är fråga om decennier innan sträckan blir aktuell för persontrafik.

För pendlare österifrån rekommenderar Touru infartsparkeringen vid metrostationerna.

Svartvit profil av Pia Fagerholm-Mård
"Jag skulle åka kollektivt om det gick tåg". Svartvit profil av Pia Fagerholm-Mård Bild: Yle/ Catariina Salo pia fagerholm-mård

Åker kollektivt i mån av möjlighet

Pia Fagerholm-Mård säger att hon skulle använda kollektivtrafiken från Borgå om det gick tåg. Även om det för hennes del är bekvämare med bil när destinationen är Alberga, skulle tåg vara ett bra alternativ.

- Säkert skulle det finnas dagar när jag skulle åka kollektivt.

Trots att Fagerholm-Mård lyfter upp positiva saker med pendling, tycker hon ändå det skulle vara skönast att bo nära sin arbetsplats. Så länge hon pendlar tänker hon ändå försöka ta vara på pendlingstidens bästa sidor.

- Jag har märkt att under arbetsresorna flyttar man sig inte bara fysiskt mellan hemmet och arbetsplatsen. När jag lämnar arbetsplatsen lämnar jag också själva arbetet bakom mig och när jag kommer hem kan jag koncentrera mig på min fritid.

Artikeln är ett svar på en publikfråga inom projektet Din stad. Frågan löd: Hur många pendlar verkligt långa vägar till jobbet i huvudstadsregionen?