Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvenskar i Noaks ark 2.0

Uppsättningen Block
Uppsättningen Block Bild: Jessica Edén/Yle hörspel

De är sinsemellan mycket olika. De fyra berättelserna som vävs samman till ett program under titeln BLOCK – historier från annanstans. Men varje berättelse är värd sin lyssnartid.

I Radioteaterns BLOCK ges konstnärer fria händer att skriva och regissera ett korthörspel med kort produktionstid. Satsningen gjordes första gången år 2008.

I år är hörspelen skrivna och regisserade av tre skådespelare och en musiker. Det blir som en mini-repertoar där allt från science-fiction till ett lågmält hemlighetsfullt drama får plats. Tanken med projektet är att hitta nya nyanser i uttryck och ämnesval, och visst kan man säga att det lyckas i år även om endast ett av hörspelen, Karmatombolan, är ljudmässigt intressant. De andra hörspelen vinner främst på ämnesval och på de relationer som spelas upp.

Möte bortom döden

Först ut är skådespelaren Sonja Ahlfors kortpjäs Senare om ett möte som aldrig ägde rum i verkligheten. Det är en moders vackra dröm att hennes döde far och hennes dotter som är autistisk skulle få mötas. Morfadern till flickebarnet dog redan innan flickan föddes, men här, i fiktionen, kan mötet äga rum. Här talar dottern och det visar sig att hon nog har ett uns av Lilla My i sig, medan morfadern är lugn och trygg.

Det är ett mysigt möte, som inte är speciellt omvälvande och inte särskilt dramatiskt. Inga gamla hemligheter rullas fram och inget alarmerande sker. Men vackert så. Personerna är tillräckligt intressanta för att engagera.

Skruvat om en flugas karma

Skådespelaren Marc Svahnström har skrivit en tokrolig, saftig pjäs Karmatombolan där en uppskruvad Dennis Hansson spelar en man som bland annat åker hiss mellan olika kulturer. Han frossar i mat och förföljs av en fluga, som har en oväntad karma. Och det är kul hela vägen.

Det här hörspelet utnyttjar radiomediets möjligheter till snabba förflyttningar och till händelser där endast fantasin sätter gränser. Här finns också en underförstådd kritik av oss som har mat i överflöd och som agerar kulturturister som kan välja var vi vill vara hemma i motsats till dem som är utsatta för Migrationsverkets bedömning.

Känd musiker drabbad av tinnitus

Musikern Martin Högstrand har skrivit den kanske mest gåtfulla pjäsen Jag uthärdar inte Fanny Mendelssohn. Här sker ett möte mellan en berömd manlig musiker, spelad av Rabbe Smedlund och en kvinnlig sanningssägare i Marika Parkkomäkis tolkning. Det visar sig att den finlandssvenske musikern har flytt landet, till en stad med mycket brus för att kunna komponera trots sin tinnitus.

Kvinnan kommer fram och talar med mannen på ett hak i den nya staden. Ibland tänker jag att kvinnan är en röst inom kompositören, men det blir för konkret med kypare och whiskyglas för att vara så. Den här kortpjäsen är långsam i tempot. I början kanske rentav för långsam. En musiker med tinnitus är ändå ett intressant fenomen och jag hade gärna sett att pjäsen skulle ha borrat lite djupare i vad handikappet innebär för rollfiguren.

Finlandssvenskar i arken

Sist i BLOCK kommer ett science-fiction hörspel av Alexandra Häggman, Noaks ark 2.0. Världen, såsom vi känner den, har kollapsat och kvar finns endast en anläggning med två personer av varje nationalitet. Vi får följa personerna finlandssvensk 1 och finlandssvensk 2 i deras drömmar om en tidigare tillvaro. Vi får också känna av deras haltande relation. Den ena vill drömma, tänka och tala. Den andra är mer effektivt inriktad och tycker tankemöda är bortkastat i den situation de befinner sig i.

Här anas också en kritik av dem som motsätter sig mångkulturalism, eftersom det sägs att de var orsaken till att ”styret” byggde anläggningen.

Maria Lindh-Garreau

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje