Hoppa till huvudinnehåll

Färjfästena i Lillmälö och Prostvik åtgärdas - trafiken kan strula från april till december

Landsvägsfärjan Sterna tar iland vid Lillmälö färjfäste en höstmorgon 2015.
Landsvägsfärjan Sterna tar iland vid Lillmälö färjfäste en höstmorgon 2015. Bild: Yle/Lotta Sundström landsvägsfärja pargas-nagu

Strandkonstruktionerna på Skärgårdsvägen vid färjfästena i Lillmälö och Prostvik byggs om. Arbetet inleds i april 2016, meddelar Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland.

Både ändringar och indragningar av färjturer förekommer under arbetets gång. Den försämrade servicenivån har beaktats i färjtidtabellen, meddelar NTM-centralen.

Trafiken kommer att stockas vid färjfästena och väntetiderna till färjorna förlängs. Konkurrensutsättningen av entreprenaden inleds under de närmaste veckorna och arbetet varar från 1.4 till 31.12.2016. Det innebär att färre turer körs också under sommarsäsongen. Antalet turer under sommartidtabell minskar med cirka tjugo jämfört med tidigare. NTM-centralen meddelar att tidtabellen är stram för att projektet ska bli färdigt innan den nya färjan anländer, och att arbetet därför inte kan avbrytas för sommaren.

Ny färja kräver nya fästen

Den nya hybridfärjan som ska tas i bruk 2017 förutsätter att nya landfästen och dykdalber byggs. De nya konstruktionerna ersätter de nuvarande landfästena som är i rätt dåligt skick vid färjfästena i Lillmälö och Prostvik.

Landfästena ska förnyas och man bygger en dykdalb för färjorna på båda stränderna. Dessutom byggs den el- och angörningsutrustning som den nya färjan kräver. Färjfästenas vägförbindelser, landfästen och färjpirer har dimensionerats enligt storleken på de nuvarande färjorna.

NTM-centralen ber dem som använder färjorna att förbereda sig på trafikstörningar och trafikstockningar under arbetets gång.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland