Hoppa till huvudinnehåll

Flyktingbarnen i Korsnäs lär sig svenska

Benita Lidman, Ulrica Lindholm, Fanny Johansson och Saudina Hodzic ansvarar för undervisningen av de asylsökande barnen.
Benita Lidman, Ulrica Lindholm, Fanny Johansson och Saudina Hodzic ansvarar för undervisningen av de asylsökande barnen. Benita Lidman, Ulrica Lindholm, Fanny Johansson och Saudina Hodzic ansvarar för undervisningen av de asylsökande barnen. Bild: Yle/Joni Kyheröinen saudina hodzic,lärare,asylsökande (process),Korsnäs,Österbotten

Skolan för asylsökande i Korsnäs har bara varit i gång sen i måndags. Men redan nu kan barnen sjunga "Nej se det snöar". Att det blev just svensk undervisning var ingen självklarhet.

Det är full rulle i det gamla kurscentret i Korsnäs. Där håller man nu förberedande undervisning för asylsökande barn i åldrarna sju till sjutton.

Eleverna är 27 till antalet, 33 om man räknar in förskolan. De kommer från Irak, Afghanistan, Syrien och Somalia.

Undervisningsspråket är svenska

Lärarna heter Benita Lidman och Ulrica Lindholm. Till sin hjälp har de assistenterna Saudina Hodzic och Fanny Johansson.

Det språk som talas i klassrummen är svenska. Undervisningen består till stor del av visor och ramsor som barnen upprepar efter lärarna.

Elevernas modersmål är arabiska och dari. I den mån språkmuren blir för tydlig går man över till engelska. Det finns dessutom elever som kan tolka.

Lidman vill inte tala om någon språkmur.

- Vi kommer över den ganska lätt. De är väldigt motiverade att lära sig både svenska och finska, säger Lidman.

Just nu är det svenska som gäller. Det här för att barnen ska kunna integreras i kommunens vanliga skolor.

- Men vi kommer nog att ta in andra ämnen snart. Gymnastik, handarbete, matematik...

Det finns elever som så gärna vill lära sig finska att de går kurser i finska med de vuxna asylsökande.

Benita Lidman är en av lärarna på den förberedande undervisningen för asylsökande barn i Korsnäs.
Benita Lidman Benita Lidman är en av lärarna på den förberedande undervisningen för asylsökande barn i Korsnäs. Bild: Yle/Joni Kyheröinen benita lidman,asylsökande (process),undervisning,skolan (fenomen),Korsnäs,Österbotten

Varför inte finska?
Men varför satsar man på svenska för barnen? Utöver argumentet att de ska integreras i kommunens vanliga skolor (som är svenskspråkiga).

En asylsökande som får uppehållstillstånd kan ju få en kommunplats var som helst i landet.

- Det är ett dilemma, medger kommunstyrelsens ordförande Sven-Erik Bernas (SFP).

Styrelsen beslöt att språket ska vara svenska.

- Vi resonerar att det är bättre med svenska i svenskspråkiga Österbotten. Vi räknar också med att en del av dem stannar i Korsnäs, säger Bernas.

Bernas säger dock att man kanske måste diskutera saken igen. Om asylprocesserna drar ut på tiden borde man kanske få in finskan också.

Ordningsreglerna finns på svenska och arabiska.
Ordningsreglerna finns på svenska och arabiska. Bild: Yle/Joni Kyheröinen asylsökande (process),skolan (fenomen),undervisning,Korsnäs,Österbotten

Visor, ramsor och bilder

Skolan i Korsnäs har varit i gång i en vecka. Skoldagen börjar klockan 9 och slutar klockan 13.

Som sagt består mycket av undervisningen av visor och ramsor. Men bilder är också viktiga.

- Till i dag fick de tre sidor med bilder i läxa. Penna, suddgummi, glas, boll, och så vidare, säger Lidman.

"Jag säger god morgon till dig" inleder en av lektionerna. Sen noterar man det tunga snöfallet utanför och stämmer in i "Nej se det snöar".

Hälsningsfraserna sitter redan

Vad tycker då eleverna om Korsnäs och om skolan?

Det är lugnt, kanske lite väl lugnt.

- Jag vill flytta till Vasa, säger Rawan, en av flickorna.

Vintern är väldigt kall, det är man överens om.

Har ni hunnit lära er någon svenska?

- Välkommen! säger Rawan.

- Ja, bokstäver, säger Rozan, en annan av flickorna.

Rawan, Rozan och deras klasskamrat Mujtaba tycker att svenska verkar vara ett enkelt språk.

- Det är enkelt, säger Mujtaba.

- Det liknar engelska, säger Rozan.

Rawan, Rozan, Mujtaba och Joelle, en flicka som översätter mellan reportern och eleverna när engelskan inte räcker till, har redan hunnit bli goda vänner.

Ingen är ensam

Ingen av barnen i skolan är ensamkommande. Alla har antingen föräldrar eller anhöriga som tar hand om dem.

De vuxna asylsökande får språkutbildning av Röda Korset, fem timmar i veckan. De får välja om de vill lära sig svenska eller finska.

Benita Lidman har inte stött på några större kulturkrockar.

- Men när de såg att elever från Korsnäs skola åkte längdskidor frågade de "vad gör de?" Skidor var något nytt.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten