Hoppa till huvudinnehåll

De gjorde underhållning av hennes krig

Adela Jušić under en performance i Galleri Gro
Internationellt kända Adela Jušić ställer ut i Galleri Gro i Jakobstad. Adela Jušić under en performance i Galleri Gro Bild: Yle/Petter Sandelin galleri gro

Adela Jušić var tio år när Sarajevo belägrades. Hon var fjorton när belägringen släppte. Det är fyra år av hennes liv. Idag gör hon konst om det.

Spelet heter Sniper: Ghost Warrior 2 och du är en amerikansk krypskytt. Året är 1993. Du skickas till den belägrade staden Sarajevo för att fota en massaker. Bilderna behövs för att Nato ska kunna gå in och stoppa det som händer. Under uppdraget får du korn på fiendernas ledare och knäpper honom.

Än en gång har USA räddat världen.

Det här är ett av uppdragen i spelet och en del av Adela Jušićs utställning på Galleri Gro i Jakobstad. Det är långt från verkligheten.

Blev förbannad på spelet

- Jag såg trailern och blev förbannad, berättar Adela Jušić.

Adela Jušić bodde i Sarajevo under hela belägringen. Hon var tio år när belägringen började och fjorton när den slutade. Det är den längsta belägringen av en stad i modern historia.

- Det låter väldigt ungt idag, men när jag var tio år gick tioåringar flera kilometer om dagen för att hämta vatten, trots krypskyttarna.

Man växer upp snabbt i ett krig

Krypskyttarna och den serbiska arméns tunga vapen höll staden i ett järngrepp i fyra år. Över 5000 civila dog.

- Man växer upp väldigt snabbt under krig. Du ser folk dödas av krypskyttar rakt framför dig. Vi lärde oss hur man gjorde första året. Ha inte kläder med starka färger. Vänta på skottet och spring sedan över korsningen.

På Galleri Gro blandar Adela Jušić instruktioner från Ghost Warrior med riktiga bilder och videoklipp från Sarajevo. Det är magstarkt.

Vi lärde oss hur man gjorde första året. Ha inte kläder med starka färger. Vänta på skottet och spring sedan över korsningen.
Krypskyttens synvinkel. Detalj ur verket Ride The Recoil på Galleri Gro.


Instruktioner från spelet Ghost Warrior. Hos Triple Canopy kan du uppleva en interaktiv onlineversion av verket Ride the Recoil.

Det finns inga spel om förintelsen

Hon är förbannad på att det polska spelföretaget City Interactive har gjort underhållning av hennes krig. Polackerna skulle aldrig göra ett spel som handlar om förintelsen. Det är för känsligt. Varför är det okej att göra underhållning av folkmorden på Balkan?

Adele Jušić rättar sig själv. Man kan inte jämföra de två folkmorden. Under förintelsen dog naturligtvis många fler. Men det intressanta är varför vissa krig får bli underhållning. Varför är det kul att göra spel om Irak?

- Skriv i alla fall inte om historien om du gör ett spel. Min pappa var en antikrypskytt och dödade krypskyttar som dödade civila i Sarajevo. Varför får inte människor som han vara huvudperson i spelet?

Hennes pappa dog under kriget. I videoverket Who needs the DRNCH? rengör hon hans vapen, precis som hon brukade göra när han kom hem från frontlinjerna.

Hon svarar själv på sin fråga om spelet. Huvudpersonerna i Ghost Warrior måste vara amerikaner för att upprätthålla myten om att USA alltid räddar världen och för att det säljer spel i USA. Hon har kontaktat City Interactive.

- Jag skrev till och med till dem. Jag ville verkligen prata med dem.

Svarade de?

- Nej, så klart inte.

Adela Jušić under en performance i Galleri Gro
I performancen Silk Lavender Shirt visar Adela Jusics upp två sidor av Biljana Plavšić. Adela Jušić under en performance i Galleri Gro Bild: Yle/Petter Sandelin galleri gro

Adela Jušić under en performance i Galleri Gro
Å ena sidan den sofistikerade och akademiskt utbildade kvinnan. Adela Jušić under en performance i Galleri Gro Bild: Yle/Petter Sandelin galleri gro

Adela Jušić under en performance i Galleri Gro
Å andra sidan biologen dömts för brott mot mänskligheten och som kallats för en kvinnlig doktor Mengele men som kom undan med åtta år i ett bekvämt svenskt fängelse. Adela Jušić under en performance i Galleri Gro Bild: Yle/Petter Sandelin galleri gro

Är försiktig med vem hon samarbetar med

På samma sätt som krig i spel är underhållning kan konst bli det. Konst om krig kan lätt bli exotism och effektsökeri. Adela Jušić har varit med om att folk vill framställa hennes konst så och är försiktig när hon väljer vilka gallerier hon samarbetar med. Hur publiken uppfattar det kan hon inte påverka.

- Jag är inte rädd. Jag är 33 år och har gjort över 100 utställningar. Om någon upplever det så är det deras problem.

Hon tror att hennes konst kan få publiken att tänka efter.

- Jag tror inte på stora förändringar. Jag tror att alla kan förändras lite och om alla förändras lite så händer stora saker.

Utställningen I Did Nothing Wrong visas på Galleri Gro på Campus Allegro i Jakobstad till 5.3.

Nyligen publicerat - X3M