Hoppa till huvudinnehåll

Planer för skärgårdstrafiken kritiseras hårt

Förbindelsebåten Viken.
Ministeriets pilotprojekt gällande förbindelsebåtsrutterna har varit mycket abstrakt enligt Mikaela Nylander. Förbindelsebåten Viken. Bild: Yle/Lassi Lähteenmäki förbindelsefartyget viken

Ministeriets pilotprojekt har ingen verklighetsförankring. Det säger Skärgårdsdelegationens ordförande Mikaela Nylander (SFP), som kritik till statens planer för skärgårdstrafiken.

- Jag förstår att man vill hitta nya medel att förverkliga skärgårdstrafiken, men jag tycker att det verkar som om projektet inte var förankrat i den verklighet vi lever med ute i skärgården. Inte finns där pengar att hämta för privata aktörer.

Riksdagsledamot Mikaela Nylander
Mikaela Nylander anser att ingen privat aktör kan klara sig i yttre skärgården under vintertid. Riksdagsledamot Mikaela Nylander Bild: Yle/Anna Savonius mikaela nylander

Kommunikationsministeriet drömmer om att utveckla skärgårdstrafiken. Pilotprojektet "Skärgårdens trafik som service" gäller förbindelsebåtrutterna i bland annat Skärgårdshavet och Finska viken, samt en utveckling av digitala tjänster i skärgården.

Enligt Nylander har Skärgårdsdelegationen inte fått grepp om vad pilotprojektet är, trots att kommunikationsministeriet varit i regelbunden kontakt med delegationen.

- Problemet är att det är allt för abstrakt. Jag vet inte vad pilotprojektet går ut på. Vad är det? Vad är det man ska ha projekt kring? Vem ska vara med om det? Det är sådant vi inte vet, förklarar Nylander.

Avgifter på förbindelsebåtar kräver ny lag

Bland de mer sannolika förslagen på hur skärgårdstrafiken ska drivas fram till år 2018 då pilotprojektet avslutas är att införa avgifter på förbindelsebåtar. Nylander anser att tanken är befängd.

- Det delegationen vet, det vi har blivit lovade är att staten fortfarande ska ha ett starkt ansvar för förbindelsebåttrafiken. Jag utgår ifrån att vi avgiftsbelägger sådant som kommer utöver det vi har i dag.

Nylanders partikamrat riksdagsledamot Stefan Wallin (SFP) ser projektet som en del av regeringens iver att pröva olika lösningar.

- Det är ingen enkel operation att införa avgifter. Vad jag förstått blir både den statliga och privata trafiken avgiftsbelagd, vilket innebär att staten inte har en konkurrensfördel. Men avgifterna avskaffades en gång i tiden med ett förvaltningsdomstolsbeslut. Rent tekniskt sett kan kommunikationsministeriet förbereda en sådan lag, men den måste vara noga genomtänkt, säger Wallin.

stefan wallin
Stefan Wallin. stefan wallin Bild: Yle/Johanna Ventus stefan wallin

Enligt riksdagsledamot Wallin (SFP) diskuteras ett utkast för projektet i Pargas den 8.2. Wallin hoppas på en starkare dialog mellan kommunikationsministieriet, delegationen och skärgårdsborna.

- Det brukar vara ett bra sätt att få negativa reaktioner om man överrumplar fältet, överrumplar användarna, säger Wallin.

Skärgårdsdelegationens ordförande Nylander påminner att det fortsättningsvis handlar om ett projekt.

- Vi måste se vad det här projektet för med sig. Projekt är svåra att stoppa. Jag vädjar till riksdagsledamöten i regeringen, för det här är en regeringsfråga i slutändan. Det är regeringen som fattar besluten om dessa projekt och vilka slutsatser som dras.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland