Hoppa till huvudinnehåll

Sjundeås kommundirektör: Ministeriets agerande är orättvist

Stationen i Sjundeå.
Sjundeå kommun anser att de borde få pengar för tågtrafiken av staten. Stationen i Sjundeå. Bild: Yle/Sofia Lindahl sjundeå,sjundeå station,stationen i sjundeå,tåg,vr

I Sjundeå är kommundirektör Juha-Pekka Isotupa förvirrad och förvånad över Kommunikationsministeriets senast bud om den indragna tågtrafiken i Finland. Han upplever att Sjundeå bestraffas för att man aktivt har försökt hitta en lösning för Y-tåget.

Kommunikationsministeriet meddelade på måndagen (1.2) att VR måste ordna ersättande trafik på de sträckor där den upphandlade tågtrafiken upphör i mars och det inte finns andra lösningar.

Förpliktelsen gäller ändå inte Y-tågstrafiken eftersom Sjundeå har förhandlat fram en egen lösning kring Y-tåget med Helsingforsregionens trafik (HRT).

Enligt den lösningen betalar Sjundeå för trafiken medan HRT ordnar trafiken.

Däremot ska VR ordna anslutningstrafik för Ingåborna till och från tågstationen i Kyrkslätt. Det gäller tre bussturer till Kyrkslätt och tre turer därifrån till Ingå.

VR-tåg kör förbi Kyrkslätt tågperrong.
Fjärrtågen ska inte längre stanna i Kyrkslätt utan istället kör VR bussar till och från Karis för dem som ska just till Kyrkslätt med tåg. VR-tåg kör förbi Kyrkslätt tågperrong. Bild: Yle / Mikael Skog höstperrong,intercity,intercitytåg,kyrkslätt station,perrong,tom perrong,tåg,vr

Enligt Maisa Romanainen, som är direktör för passagerartrafiken vid VR, är de här bussarna de samma bussar som VR kör mellan Kyrkslätt och Karis då fjärrtågen inte längre stannar i Kyrkslätt.

- Vi får samtidigt värdefull information om hur olika resenätverk fungerar. Vi får också information om hur den nya tåg-bussbiljetten fungerar. Biljetten säljs som en del av fjärrtrafiken i VR:s näthandel.

Det tillfälliga arrangemanget gäller från och med den 27 mars fram till den 10 december i år och VR står för kostnaderna.

Med den tillfälliga lösningen vill Kommunikationsverket trygga servicenivån inom spårtrafiken tills marknaden öppnas för konkurrens.

Fattade Sjundeå ett dumt beslut?

Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa i Sjundeå sticker inte under stol med att han upplever situationen som orättvis.

- Det handlar om rättvisa och jämlikhet. De som inte har gjort något för att få tågtrafik belönas och vi som har gjort jobbet bestraffas.

Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa i Sjundeå
Sjundeås kommundirektör Juha-Pekka Isotupa säger att det är konstigt att VR betalar för bussar till Ingå, men inte för tåg till Sjundeå. Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa i Sjundeå Bild: YLE/Petra Thilman isotupa,isotupa juha-pekka,j-p,juha-pekka isotupa,kommundirektör,sjundeå,västnyland

Sjundeå kommun ansöker av staten att få pengar för Y-tågstrafiken, som beräknas kosta Sjundeå drygt 250 000 euro bara i år.

Då Yle Västnyland frågar regeringsrådet Mikael Nyberg på Kommunikationsministeriet om vem som ska betala för Y-tåget i år, svarar Nyberg i en enda mening att det är Sjundeå som står för kostnaderna.

Flest tågpassagerare men inga pengar

Juha-Pekka Isotupa säger att han inte hyser några större förhoppningar om att staten ska betala något för Y-tågstrafiken.

- Det är en konstig situation. Målet är att spara pengar. Vi har tiotals gånger flera passagerare än de andra stationerna, men det är på de andra sträckorna man betalar för trafiken, säger Isotupa.

Däremot säger han att det nog är klart att Sjundeå helt och hållet skulle ha blivit utan tågtrafik ifall kommunen inte hade agerat själv och ordnat tågtrafik. Då skulle också Sjundeå högst sannolikt nu få ty sig till några bussturer per dag som VR skulle ha betalat.

Sjundeå har nu gjort upp en lösning som också gäller hela år 2017. På sikt överväger Sjundeå att helt och hållet gå med i HRT och bli en del av den helhetsplaneringen.

  • Läkare talar i telefon på mottagning.

    Lättare att nå hälsovården i Vasa

    Ny telefontjänst tas i bruk i vår.

    Har du ett brådskande ärende till hälsovården i Vasa? Då kan du ringa den nya telefontjänsten och få svar efter en stund i kö. Med ett mindre brådskande ärende lämnar du ringbud och hälsovården återkommer till dig.

  • Suddig bild av bilratt.

    Narkotikabrott, rattfylleri och misshandel - flera kommunalvalskandidater har färska domar

    Få kandidater har berättat om sin färska dom för partiet.

    En sannfinländsk kandidat i Esbo dömdes i januari för misshandel efter att ha tagit stryptag på sin sambo. En kandidat på Paavo Väyrynens lista "Terve Helsinki" dömdes i fjol för sex olika trafikbrott, bland annat grovt rattfylleri medan en piratpartist i Helsingfors dömts för användning av amfetamin och rattfylleri. Få kandidater har berättat om sin färska dom för partiet.

Läs också

  • Protest utanför det brittiska parlamentet mot brexit.

    Brexit - en dramatisk dragkamp över kanalen

    Nu måste man samtala om samtalen.

    Storbritanniens utträde ur EU innebär en gigantisk omställning på många plan. Om två år ska brexit vara fullbordat. Mycket är oklart - och mycket energi kommer att gå till att förhandla om vad man ska förhandla om.

  • Timo Soini, Sannfinländarna

    Timo Soini: Invandrare ska inte åka i omkörningsfilen

    Vill att de papperslösa ska åka hem.

    Sannfinländarnas ordförande Timo Soini anser att kommunerna ska driva ut papperslösa flyktingar genom att inte erbjuda grundläggande hälsovård. I en intervju i Svenska Yles serie Fokus på partiet säger han sig också värna om svenskan, men att det är oklokt att tvinga alla barn i Tohmajärvi att läsa språket.

  • Ars 17 på Kiasma, pressvisning

    Digikonst och internet på ARS17

    ARS17, utställningen för nutidskonst är här igen .

    ARS, utställningen eller kavalkaden för nutidskonst, är tillbaka på Kiasma efter sex års väntan. Temat på ARS17 år digital konst och med den samtida konstens medel inbjuds åskådaren på en resa genom den digitala nutiden och framtiden.

Nyligen publicerat - Västnyland