Hoppa till huvudinnehåll

Sjundeås kommundirektör: Ministeriets agerande är orättvist

Sjundeå kommun anser att de borde få pengar för tågtrafiken av staten. Stationen i Sjundeå. Bild: Yle/Sofia Lindahl sjundeå,sjundeå station,stationen i sjundeå,tåg,vr

I Sjundeå är kommundirektör Juha-Pekka Isotupa förvirrad och förvånad över Kommunikationsministeriets senast bud om den indragna tågtrafiken i Finland. Han upplever att Sjundeå bestraffas för att man aktivt har försökt hitta en lösning för Y-tåget.

Kommunikationsministeriet meddelade på måndagen (1.2) att VR måste ordna ersättande trafik på de sträckor där den upphandlade tågtrafiken upphör i mars och det inte finns andra lösningar.

Förpliktelsen gäller ändå inte Y-tågstrafiken eftersom Sjundeå har förhandlat fram en egen lösning kring Y-tåget med Helsingforsregionens trafik (HRT).

Enligt den lösningen betalar Sjundeå för trafiken medan HRT ordnar trafiken.

Däremot ska VR ordna anslutningstrafik för Ingåborna till och från tågstationen i Kyrkslätt. Det gäller tre bussturer till Kyrkslätt och tre turer därifrån till Ingå.

Fjärrtågen ska inte längre stanna i Kyrkslätt utan istället kör VR bussar till och från Karis för dem som ska just till Kyrkslätt med tåg. VR-tåg kör förbi Kyrkslätt tågperrong. Bild: Yle / Mikael Skog höstperrong,intercity,intercitytåg,kyrkslätt station,perrong,tom perrong,tåg,vr

Enligt Maisa Romanainen, som är direktör för passagerartrafiken vid VR, är de här bussarna de samma bussar som VR kör mellan Kyrkslätt och Karis då fjärrtågen inte längre stannar i Kyrkslätt.

- Vi får samtidigt värdefull information om hur olika resenätverk fungerar. Vi får också information om hur den nya tåg-bussbiljetten fungerar. Biljetten säljs som en del av fjärrtrafiken i VR:s näthandel.

Det tillfälliga arrangemanget gäller från och med den 27 mars fram till den 10 december i år och VR står för kostnaderna.

Med den tillfälliga lösningen vill Kommunikationsverket trygga servicenivån inom spårtrafiken tills marknaden öppnas för konkurrens.

Fattade Sjundeå ett dumt beslut?

Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa i Sjundeå sticker inte under stol med att han upplever situationen som orättvis.

- Det handlar om rättvisa och jämlikhet. De som inte har gjort något för att få tågtrafik belönas och vi som har gjort jobbet bestraffas.

Sjundeås kommundirektör Juha-Pekka Isotupa säger att det är konstigt att VR betalar för bussar till Ingå, men inte för tåg till Sjundeå. Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa i Sjundeå Bild: YLE/Petra Thilman isotupa,isotupa juha-pekka,j-p,juha-pekka isotupa,kommundirektör,sjundeå,västnyland

Sjundeå kommun ansöker av staten att få pengar för Y-tågstrafiken, som beräknas kosta Sjundeå drygt 250 000 euro bara i år.

Då Yle Västnyland frågar regeringsrådet Mikael Nyberg på Kommunikationsministeriet om vem som ska betala för Y-tåget i år, svarar Nyberg i en enda mening att det är Sjundeå som står för kostnaderna.

Flest tågpassagerare men inga pengar

Juha-Pekka Isotupa säger att han inte hyser några större förhoppningar om att staten ska betala något för Y-tågstrafiken.

- Det är en konstig situation. Målet är att spara pengar. Vi har tiotals gånger flera passagerare än de andra stationerna, men det är på de andra sträckorna man betalar för trafiken, säger Isotupa.

Däremot säger han att det nog är klart att Sjundeå helt och hållet skulle ha blivit utan tågtrafik ifall kommunen inte hade agerat själv och ordnat tågtrafik. Då skulle också Sjundeå högst sannolikt nu få ty sig till några bussturer per dag som VR skulle ha betalat.

Sjundeå har nu gjort upp en lösning som också gäller hela år 2017. På sikt överväger Sjundeå att helt och hållet gå med i HRT och bli en del av den helhetsplaneringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland

  • Tunnelbygge utmanande men viktigt för Hangö

    Underfartstunnel ger säkrare trafik i Hangö.

    Planeringen av en underfart vid andra järnvägsövergången framskrider. Enligt Hangö stad och Trafikverket tar det tre år att genomföra bygget vid Korsmansgatan. Projektet ska ännu godkännas av stadens beslutsfattare.

  • Genvägen kan bli nytt centrum i Ekenäs

    KMK Invest tror Genvägen blir genomfartsled.

    Genvägen kan bli en ny genomfartsled i Ekenäs och hela området ett nytt handelscentrum. De visionerna har Kjell Danielsson från KMK Invest som äger Centro och Sporrong. Nu köper Danielsson en tomt som han vill ändra till affärsområde.

  • Lyft händerna mot taket - årets MGP musikvideo är här!

    Låten Vi bjuder in alla till dans och galenskaper.

    Årets häftigaste låt Vi är här medan vi närmar oss MGP-finalen. Årets musikvideo bjuder på dans och galenskaper av programledarna A-K Siegfrids och Jonathan "Jontti" Granbacka. Och alla MGP-deltagare förstås.

  • Komedin Raseborgs ruiner - häng med bakom kulisserna

    Pjäsen Raseborgs ruiner har premiär söndag 6.11 i Karelia.

    I rasande fart stormar ett gäng damer in mellan bänkraderna med handväskor och kvastar i hösta hugg. Det är gatupatrullen Soldiers of Gunhild som jagar Årets raseborgare. Vad är det som händer? Jo, övningarna inför komedin Raseborgs ruiner är i full gång.