Hoppa till huvudinnehåll

Försäljningen av alkoholfria drycker ökar

Ifjol steg Alkos försäljning av alkoholfria produkter med 85 procent jämfört med året innan.

– Det lär vara en global trend, säger Mia Rautiokoski, försäljare vid Alko i centrum av Vasa.

Alko har ett helt nytt sortiment av drycker utan alkohol. Hyllan sticker ut i mängden tack vare sin gröna färg och att den är placerad precis där kunderna kommer in. Vissa sorter säljer bättre än andra.

– Öl kanske har ökat mest men också mousserande viner. Det är de produktgrupperna som mest motsvarar sina alkoholhaltiga släktingar, säger Rautiokoski.

Enorm ökning

Procentuellt sett är ökningen enorm. Men jämfört med försäljningen av andra produkter går alkoholfria produkter fortfarande åt dåligt.

I Österbotten stod de alkoholfria dryckerna inte ens för en halv procent av den totala försäljningen förra året.

Artikeln och tv-inslaget är gjort av medieettor vid Åbo Akademi i Vasa som en del av en kurs i tv-journalistik.

Reporter: Axel Brink
Fotograf: Matias Risikko

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten