Hoppa till huvudinnehåll

Yle Nyheter i Schengen: Vad om det passfria samarbetet kollapsar?

En av EU:s grundprinciper är den fria rörligheten och därför ses det passfria Schengensamarbetet som så viktigt. Flyktingkrisen har ändå lett till att flera av EU:s Schengenländer har infört tillfälliga gränskontroller.

Men frågan är vilken betydelse Schengen egentligen har. Yle Nyheter åkte till den lilla byn i Luxemburg där det hela fick sin början.

Schengen
Schengen Bild: Yle / Daniel Olin Schengenområdet,Schengenvisum,Schengen,Luxemburg

Schengen är en liten ort med cirka 500 invånare i sydöstra Luxemburg. Genom byn rinner floden Mosel och på den norra sidan om Mosel finns Tyskland, på den södra Frankrike.

Tre länder möts i Schengen och det var också därför EU-ledare beslöt att underteckna Schengenavtalet på floden Mosel i byn Schengen år 1985. En milstolpe i EU:s historia som gav miljoner människor möjligheten att resa mellan EU-länder utan att behöva ha passet i fickan och utan att bli stoppad vid gränsen.

Men i dag är Schengensamarbetet i gungning.

I Schengen gillar man Schengen

I byn Schengen ser man med oro på utvecklingen.

Schengen
Schengen Bild: Yle / Daniel Olin Schengenområdet,Schengenländer,Schengen,Luxemburg

- Vi åker till Tyskland för att handla mat, och det skulle vara väldigt irriterande om man skulle vara tvungen att stanna vid en gränskontroll. Det skulle påverka ekonomin här i området, säger Fillie som bor i Schengen.

Byn är kanske den bensinstationstätaste i EU. Bara längs den korta huvudgatan står fyra stora bensinmackar sida vid sida.

För åker luxemburgarna över till Tyskland för att handla så kommer tyskarna och fransmännen till Schengen för att tanka billig bensin.

En av dem är den är Marie som bor i Frankrike.

- Efter terrorattackerna i Paris infördes gränskontroller och för oss som pendlar var det väldigt problematiskt. Det blev snabbt långa köer och arbetsresan förlängdes med timmar, berättar hon.

Det symboliskt viktiga Schengen under allvarligt hot

För invånarna i Centraleuropa är gränskontroller i dag något avlägset.

I över 20 år har européer kunnat dra nytta av det passfria samarbetet som i dag omfattar 26 länder.

Schengen är ett Europa utan gränser och det är en av EU:s största bedrifter säger forskare Pieter Cleppe, vid tankesmedjan Open Europe i Bryssel.

- Det är ekonomiskt betydande, och en viktig del av den sociala integrationen inom Europa.

Men till följd av flyktingkrisen och den kaotiska situation som EU nu tampas med är Schengenavtalet i vågskålen, på ett sätt som man inte tidigare hade kunnat räkna med.

Plötsligt har något så ovanligt som identitetskontroller vid gränserna införts på olika håll i Europa. I dag hittar vi dem vid vissa gränsavsnitt i Tyskland, Österrike, Slovenien, Ungern, Sverige och Danmark.

- Det finns en risk för att vi kommer se allt fler gränskontroller och i allt fler länder, men de är trots allt fortfarande väldigt få till antalet så vi ska inte överdriva dramatiken, säger EU-forskaren Pieter Cleppe.

Schengen
Schengen Bild: Yle / Daniel Olin Schengen,Schengenområdet,Schengenländer,Luxemburg

Transporterna påverkas

Även om gränskontrollerna än så länge är få till antalet så finns det en yrkesgrupp som påverkas direkt, nämligen långtradarchaufförerna.

- Gränskontroller är illa. Det innebär att man blir tvungen att vänta, varorna blir försenade och det medför problem, säger den bosniska långtradarchaufför som jag träffar på en bensinmack i Luxemburg vid gränsen till Belgien.

Schengen
Schengen Bild: Yle / Daniel Olin långtradare,Schengen,Schengenområdet,Schengenländer,Schengenavtalet,Luxemburg

Han kör från Balkan till Storbritannien. Det tog fem timmar för honom att korsa gränsen mellan Ungern och Österrike, säger han.

Att köa fem timmar är något som går stick i stäv med Schengenavtalets grundtanke.

Det är också därför som EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker härom veckan proklamerade att Schengen hotar att rasa samman inom några månader.

Vad skulle det då betyda för det europeiska projektet EU om Junckers farhågor besannas och det passfria samarbetet kollapsar?

Bakslag men inte katastrof

Om Schengensamarbetet upphör skulle transporten av varor ta länge vilket innebär högre priser. Dessutom skulle människor mötas av trafikstockning vid gränsen. Framför allt för pendlare skulle det vara fatalt.

Men för det europeiska projektet EU skulle det inte innebär dödsstöten, säger forskaren Pieter Cleppe.

- Schengensamarbetet liksom också eurosamarbetet är egentligen bara en biprodukt. Grundtanken med EU handlar till syvende och sist om att riva handelshinder. Med andra ord består den fria rörligheten, och EU-medborgarna skulle fortfarande ha rätt att flytta och bo i ett annat EU-land även om Schengensamarbetet skulle upplösas. Däremot skulle den fria rörligheten givetvis inte fungera lika bra som i dag.

Gränskontroller här för att stanna?

Om man med Schengenavtalet ville öppna gränserna så går EU-länderna nu i motsatt riktning.

På grund av att EU har misslyckats med att kontrollera den yttre gränsen så talar allt fler EU-länder för att förlänga de gränskontroller som satts upp för att minska flödet av flyktingar.

Bland dem Finland som stöder förslaget om att förlänga de tidsbundna gränskontrollerna med två år.

I byn Schengen, där allt fick sin början, vill man inte att det gränsfria EU ska upphöra. Men inte heller där verkar man ha något emot förlängda gränskontroller.

- Jag ser med rädsla på det stora inflödet av flyktingar. Det är ohanterligt och något bör göras. Jag anser att man kan införa gränskontroller inom EU så länge det behövs. När läget har normaliserats återgår vi till det normala, säger Jan.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes