Hoppa till huvudinnehåll

Om att segla för nöjes skull

Museidirektör Guy Björklund i Jakobstad
Guy Björklund. Museidirektör Guy Björklund i Jakobstad Bild: Yle/ Kjell Vikman museidirektör

"Segla för nöjes skull" är namnet på den maritimhistoriska konferens som anordnas i Jakobstad den 5-7 februari. Deltagare från Sverige och Finland träffas för att diskutera, göra exkursioner och höra föredrag.

Konferensserien inleddes i Örnsköldsvik år 1982 och hålls växelvis i Sverige, varannan och i Finland. År 1986 hölls konferensen i Jakobstad och nu 30 år senare är det dags igen.

- Det är som det brukar vara, en blandad kompott som berör bland annat skeppsbyggande och nöjesseglande, säger museichef Guy Björklund.

Runebergsveckan till ära har ett par av föredragen litterär anknytning. Ett av dem har rubriken "Författaren udvig Nordströms kontakter till Finland och hans förhållande till J.L. Runeberg.

Nöjessegling och unika båttyper

I Jakobstad och närkommunerna finns starka båtbyggartraditioner. En del av konferensdeltagarna kommer att få bekanta sig med toppmodernt båtbyggande under ett besök på Nautors båtvarv.

Guy Björklund kommer i sitt föredrag att ta upp tre lokala segelbåtstyper: Triangelbåten, Oslojollen och Comet.

Triangelbåten, eller den Österbottniska småbåtsklassen, skapades år 1924 som ett samarbete mellan segelföreningarna i Jakobstad, Nykarleby och Gamlakarleby.

- Åren 1924-1940 så byggdes omkrig 60 stycken, av dem finns ett halvt dussin kvar

Oslojollen kommer ursprungligen från Norge, där den togs fram på 1930-talet. I Österbotten modifierades modellen år 1944 och fick ny fason.

Comet skapades år 1949 och byggdes i ett trettiotal exemplar. Ett par av dem finns bevarade och i fjol somras fick Jakobstads museum en Comet till sina samlingar.

- Den var snabb, men man seglade också snabbt omkull med den. Den var en krävande modell.

En strapatsrik nyttoseglats

I samband med konferensen publiceras också Jan Kronholms bok om Fregatten Concordias resa till Ostindien. Det var åren 1782-1785 som den i Jakobstad byggda Concordia seglade till Batavia (nuvarande Djakarta).

- Det var holländska ostindiska kompaniet som hyrde in fartyg till sin flotta. Concordia var ett av fartygen som år 1782 seglade iväg för att hämta varor: porsliner, kryddor med mera.

Tyvärr dog tio av besättningsmedlemmarna under resan av tropiska sjukdomar. En av de som avled var skeppsläkaren, så man fick ta en ny lläkare.

- Det råkade vara en svensk forskare som hette Clas Fredric Horndstedt, en av Carl von Linnés lärjungar.

Hornstedt tog med sig sju förpackningslådor med växter och djur. En orangutang som togs med dog under resans gång.

- Då satte de orangutangen i en tunna med arrak för att bevara kroppen. Den torde ha varit den första orangutangen som har kommit till Norden, säger Guy Björklund.

Läs också