Hoppa till huvudinnehåll

Kvarkentrafiken i fara utan nytt fartyg

Wasa Express
Wasa express. Wasa Express Bild: YLE/Filip Sten wasaline

Det finns en risk för att Kvarkentrafiken läggs ner om inte regeringarna kommer med och finansierar en ny färja. Det säger kommunalrådet Hans Lindberg i Umeå. Lika pessimistisk är inte stadsdirektör Tomas Häyry i Vasa.

I Umeå och i Vasa är man djupt bekymrade över Kvarkentrafikens framtid. I flera år har städerna förberett EU-projektet Midway Alignment som ska ge Kvarken en ny gasdriven och miljövänlig färja.

I projektet ingår också bättre väg- och järnvägsförbindelser ända till Norge.

I bägge länderna har ministerierna hållits informerade om utvecklingen. Drygt 100 miljoner euro för färjan, och några tiotal miljoner till för annan infrastruktur.

På slutrakan meddelar plötsligt kommunikationsminister Anne Berner att ett direkt statligt stöd inte kommer på fråga med så här kort varsel.

På onsdagen uppvaktade Umeås kommunalråd Hans Lindberg Finlands ambassadör i Sverige, Jarmo Viinanen.

- Jag var väldigt tydlig med konsekvenserna av ett negativt beslut. Viinanen kommer att föra fram synpunkterna till näringsminister Olli Rehn nästa vecka, säger Lindberg.

wärtsiläs kvarken-färja
Den tilltänkta nya färjan. wärtsiläs kvarken-färja Bild: Pressbild kvarken

Sverige ställer upp

Den svenska regeringen är enligt kommunalrådet Lindberg beredd att skicka in ansökan till EU. Men efter Berners uttalande är den finländska regeringens medverkan mera osäker.

- Ställer inte regeringarna upp måste Umeå och Vasa fråga sig om vi har råd med driftskostnaderna. Färjan är över 30 år gammal, den kommer att hamna på varv och det kostar 10-tals miljoner.

Lika orolig för Kvarkentrafikens framtid är inte stadsdirektör Tomas Häyry i Vasa, men han håller med Lindberg om att dagens fartyg är en tillfällig lösning.

- Vi måste komma vidare, det går inte att köra så här år ut och år in, men inte börjar vi lägga ner färjlinjen.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry.
Stadsdirektör Tomas Häyry. Vasas stadsdirektör Tomas Häyry. Bild: Yle/Joni Kyheröinen stadsdirektör tomas häyry

Lobbning pågår

Just nu lobbas det för fullt på båda sidor och riksdagsmännen är igång. Man vässer argumenten, säger Häyry i Vasa.

- Satsningen är ju helt i linje med regeringsprogrammets målsättningar. Det ökar sysselsättningen, det gasdrivna pionjärfartyget ger varvsindustrin ökad konkurrenskraft, och satsningen sammanför de ekonomiska områdena i Norden.

Både Häyry och Lindberg säger att EU-projektet är en av de allra viktigaste satsningarna i Umeå- och Vasaregionen.

- Investeringen är en förutsättning för att vi ska överleva i vår region, säger Lindberg. Det handlar om en gemensam arbetsmarknad, näringslivs-, sjukhus- och universitetssamarbete.

Kvarkenfärjan småpengar?

Vi behöver ett löfte av regeringen om 20 miljoner euro i det här skedet, ytterligare 15 miljoner kan komma till, men det är över flera år, säger Häyry. I Sverige har man redan gjort lönsamhetsberäkningarna.

Effekterna är hujsiga, som Häyry uttrycker det. På svenska sidan handlar det om 10-tals miljoner euro varje år. På den finländska sidan har man inte slutfört alla verkansbedömningar.

På Umeå universitet har professor Lars Westin räknat ut att den samhällsekonomiska återbetalningstiden blir endast 11 år med en årlig trafiktillväxt på tre procent.

Sett till att Finland delar ut företagsstöd bortåt en miljard varje år ter sig inte en satsning på Kvarken som någon stor summa.

Till exempel Viking Line har fått sin beskärda del av statsstöden. 2013 fick Viking Line fick över 50 miljoner euro. 2014 fick rederiet drygt 24 miljoner och 2012 drygt 20 miljoner. Sammantaget på tre år 94,7 miljoner euro.

Under samma period fick Tallink Silja 44 miljoner och miljonerna rann även till andra rederier.

Alla rederier, inklusive Wasaline, får företagsstöd utgående från antalet anställda. Det som projektet Midway Alignment ansöker om av finska staten är ett investeringsstöd.

På slutrakan

På torsdag nästa vecka avgör regeringarna i Finland och Sverige om det blir något av projektet Midway Alignment. Det beskedet fick man på onsdagen i Umeå från regeringshåll i Stockholm.

Hoppar Finland av är inte heller Sverige med. Budskapet är klart, det är båda regeringarna som tillsammans ska lämna in ansökan till Bryssel.

- Vi får se över alternativen om det inte lossnar statliga pengar, säger Häyry.

I Umeå är Lindberg tveksam till om det går fler tåg.

- Ställer Bryssel upp med fyrahundra miljoner kronor en gång till om vi nu säger nej, frågar sig Lindberg.

Artikel uppdaterad 4.2.2016 kl. 14.26: Med tillägget "Alla rederier, inklusive Wasaline, får företagsstöd utgående från antalet anställda. Det som projektet Midway Alignment ansöker om av finska staten är ett investeringsstöd."