Hoppa till huvudinnehåll

Sorpobo: situationen ohållbar om stödpengarna minskar

Färjkö syns i sidospegeln på en bil, ombord på en landsvägsfärja.
Färjkö syns i sidospegeln på en bil, ombord på en landsvägsfärja. Bild: Yle/Andy Ödman vägfärja,trafik i skärgården

Statens beslut att minska på stödpengarna för färjor som sköts av privata väglag väcker missnöje i skärgården.

Tidigare har staten stått för 80 procent av kostnaderna, men inom några år sjunker andelen till 50 procent.

Mattan dras under

Beslutet oroar på Sorpo som är beroende av sin väglagsfärja. Väglagets ordförande Johan Hermansson säger till Yle Åboland att situationen kommer att bli ohållbar, redan nu betalar hans företag över 3000 euro per år för färjeförbindelsen.

- Om mattan dras under, så blir 7000 - 8000 euro per år en ohållbar summa för oss. Det står å andra sidan ingenstans att väglaget är tvunget att upprätthålla trafiken. Om vi lyfter upp händerna, så faller det väl i sista hand på statens bord, men det är ett yttersta läge där vi inte vill hamna, säger Hermansson.

Vill behålla läget som nu

Hermansson anser att Sorpoborna är i ett ojämlikt läge jämfört med andra skärgårdsbor. Han påpekar att förbindelsebåtstrafiken är gratis, men att de betalar en jämförelsevis stor summa per år.

Väglaget kämpar vidare för att få behålla sin förbindelse som den är nu.

Hermansson säger att man på Sorpo jobbar med att få den allmänna landsvägen från Pargas förlängd till Sorpo om det inte blir löfte om fortsatt finansiering.

I nuläget kör färjan till Sorpo mellan klockan 7.30 och 19.30 och den nivån vill man behålla, säger Hermansson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland