Hoppa till huvudinnehåll

Kesko förbinder sig till Wasa Station

Arkitektens bild av Wasa Stations torn där hotellet ska inhysas.
Arkitektens bild av Wasa Stations torn där hotellet ska inhysas. Arkitektens bild av Wasa Stations torn där hotellet ska inhysas. Bild: Arosuo Arkkitehdit Oy. wasa station,hotell,Lemminkäinen

Kesko har avtalat med Lemminkäinen om att öppna en mataffär i Wasa Station på gamla busstationen i Vasa. Men klädföretagen och hotellkedjorna har beslutsångest.

Wasa Station ska bli ett evenemangscenter bestående av ett musik- och kongresscenter, en idrottshall, affärer, hotell och bostäder.

Hela komplexet ska också få ett torn på 25 våningar.

Kesko har skrivit på

Nu har man kommit så långt att man vet att det ska bli en K-Supermarket på gatuplan. Det är frågan om ett föravtal och på Kesko räknar man med att det kan ta flera år före affären kan öppna.

- Ett så här stort projekt behöver några år, bara för själva byggandet. Det är vi förberedda på, säger Jari Alanen, regiondirektör för Kesko i Västra Finland.

Just nu har Kesko inga planer på fler affärer i Wasa Station.

- Vi har K-Kenkä och Intersport intill torget och det är bra lägen.

Lemminkäinen: Nu har vi en grund

Mikael Snellman, regiondirektör på Lemminkäinen som ska bygga hela kvarteret, är nöjd över att man nu har fått en grund.

- Det är klart att det krävs flera företag före vi kan börja bygga men nu har vi ett ankare, säger Mikael Snellman på Lemminkäinen.

Mikael Snellman på Lemminkäinen. Om några år kan gamla busstationen bakom honom se väldigt annorlunda ut.
Mikael Snellman med gamla busstationen i bakgrunden. Mikael Snellman på Lemminkäinen. Om några år kan gamla busstationen bakom honom se väldigt annorlunda ut. Bild: Yle/Joni Kyheröinen wasa station,Lemminkäinen

Snellman hoppas givetvis att RAY ska placera sitt kasino i Wasa Station. Det finns redan planer på att det i så fall ska finnas på tredje våningen.

Trögt med klädföretag och hotell

Lemminkäinen har planerat in sju restauranger. Enligt Mikael Snellman har man just nu fem intresserade aktörer.

Men på klädaffärssidan går det trögare.

- Det är svårt i modebranschen världen över. Det har det tagit längre att komma till skott än vad jag hade väntat mig. Vi får hoppas att dagens besked med Kesko har en positiv effekt, säger Snellman.

Har ni alltså problem med att få klädföretag till Wasa Station?

- Problem är ett för starkt ord men åtminstone en långsam beslutsprocess.

Det ska också finnas ett hotell på området. Där har man ut krokarna till internationella kedjor.

Men också där ser det ut att gå lite trögt.

- Det pågår många hotellprojekt i huvudstäderna i Norden. Där finns samma beslutsångest som med klädföretagen, säger Snellman.

Trots dessa bakslag vågar Snellman se positivt på det hela.

- Vi pratar om ett stort projekt på 200 miljoner och vi måste ta det bit för bit.

Vasa stad står för åtminstone 14 miljoner

För musik- och kongressdelen ska det bildas ett fastighetsbolag där Vasa stad ska äga 60 procent. När bolaget kommer att grundas kan inte ekonomidirektör Jan Finne svara på.

Totalkostnaden för musik- och kongressdelen är 50 miljoner euro. Av det står Vasa stad för 14 miljoner plus att bolaget skulle ta lån på dryga 20 miljoner.

För resten av kostnaderna står Lemminkäinen plus att man hoppas på understöd från till exempel undervisnings- och kulturministeriet.

Vad blir de exakta kostnaderna?

Beslutet om att fortsätta med Wasa Station-projektet togs under fullmäktiges maratonmöte på elva timmar i november.

Då ville fullmäktigeledamot Taina-Inkeri Lehto (V) bordlägga ärendet men det fick hon inget stöd för.

- Det finns så stora risker med projektet att jag inte vill föra det vidare i det här skedet, säger Lehto.

Lehto säger att det är oklart exakt vilket ansvar som kommer att läggas på staden.

- Jag tänker på kostnaderna för underhållet av det som byggs. Kommer det att bli en evig utgiftspost för staden?

Oskäligt med tanke på stadens ekonomi

Lehto tycker också att kostnaderna för projektet är oskäliga med tanke på stadens ekonomiska situation.

- Jag vet att man inte ska jämföra driftskostnader och investeringar. Men om man satsar oklara summor på det här projektet samtidigt som man stänger skolor och bibliotek känns det inte rätt.

Fullmäktige godkände för en vecka sedan detaljplanen för Wasa Station.

Järvelä: Vi investerar för framtiden

Stadens tekniska direktör Markku Järvelä sitter med i styrgruppen för Wasa Station. I gruppen sitter stadens representanter och Mikael Snellman från Lemminkäinen.

- Fullmäktige har beslutat att vi ska vara med i musik- och kongressdelen. Nu jobbar vi vidare med Lemminkäinen, säger Järvelä.

Järvelä säger att man med investeringen i Wasa Station har siktet inställt på framtiden.

- Det här kan också ses som en del av stadens strategi. Vi ska skapa händelser i staden.

Upp i fullmäktige på våren

Järvelä säger att fullmäktige får ta ställning till följande del av Wasa Station-projektet under slutet av våren.

- Då ska det beslutas om hur mycket som ska investeras i den infrastruktrur som omger kvarteret och var gränsen går mellan staden och Lemminkäinen. Vem som ska stå för vad.

Får man då också mer exakta siffror om till exempel underhållskostnader?

- De här frågorna tog vi upp i fullmäktige när vi gjorde principbeslutet om att vara med. Men de här sakerna kommer att förtydligas, säger Järvelä.

Vill förädla kvarteret

Lek med tanken att staden drar sig ur projektet, Mikael Snellman, blir det i så fall något Wasa Station?

Snellman svarar inte direkt på frågan.

- Som det är idag ger området kring gamla busstationen inga inkomster åt staden. Nu vill vi förädla det här kvarteret.

Så du ser ingen risk i att fullmäktige ändrar sig och säger att det kostar för mycket?

- Allt är en risk och det är stadens tomt. Men staden utlyste en tävling som vi vann och nu är vi kompanjoner. Vi gör det här tillsammans.

Tror på Vasaregionen

Snellman tror att köpkraften i Vasa med omnejd räcker till.

- Vi ligger bra till sett till hela landet. Vi har 120 000 personer inom en timmes avstånd.

Också på Kesko tror man på Vasaregionen.

- Köpkraften räcker till. Främst för att Vasaregionen är ett av få tillväxtområden i Finland, säger Jari Alanen på Kesko.

Smart energilösning

Hela kvarteret ska baseras på smarta energilösningar och man söker också stöd från staten och EU.

- Enligt regeringsprogrammet ska man söka stöd för spetsprojekt inom energi. Wasa Station har alla möjligheter att få stöd, säger Snellman.

Hela kvarteret ska vara sammankopplat vad gäller energin.

- Man använder en automatik som är mer omfattande än om varje byggnad skulle skötas skilt för sig, säger Snellman.

Den mest optimistiska bedömningen för byggstart som Mikael Snellman vågar ge är slutet av det här året.

Läs också