Hoppa till huvudinnehåll

"Marknadskrafterna klarar inte ensamma av att upprätthålla skärgårdstrafiken"

Bild från förbindelsebåten Eivor.
Vintertid står trafiken ofta på tomgång och vem som då betalar måste man ha klart för sig anser redare. Bild från förbindelsebåten Eivor. Bild: Yle/ Nora Engström eivor

Stödet från det offentliga är viktigt om skärgårdstrafiken ska fungera året om. Det säger rederiet Rositas verkställande direktör Stefan Jensen.

Det blir nog inte så mörka moln som många tror men antagligen införs avgifterna igen― Stefan Jensen

Kommunikationsministeriet har stora planer för skärgårdstrafiken och vill att den åboländska skärgården blir ett pilotprojekt för att öka möjligheterna för privata aktörer.

- Det blir nog inte så mörka moln som många tror men antagligen införs avgifterna igen, säger Jensen. Allt förändras hela tiden men jag tror inte att de privata aktörerna ensamma kan upprätthålla skärgårdstrafiken och det behövs en mix av privata och offentliga aktörer för att systemet ska fungera.

Vinterhalvåret är en utmaning

Enligt Jensen styrs trafiken långt av efterfrågan och det måste beaktas.

- Sommartid hinner man knappt sova då det är bråttom och det är tufft att få kapaciteten att räcka till, säger Jensen. Vintertid eller cirka tio månader om året ska trafiken upprätthållas men mycket av tiden står man på tomgång och då kan man fråga sig var det privata börjar och var det slutar.

Finferries vill se mer fakta på bordet

I nuläget är det svårt att säga något om de förslag som har lagts fram anser Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

- Troligitvis påverkas våra förbindelsebåtsrutter men hur är oklart, säger Rosin. Jag vill se mer fakta på bordet och ett konkret förslag innan jag kommenterar något mer.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland