Hoppa till huvudinnehåll

Hon bestämmer vad du tittar på

Lotta Backlund är ständigt på jakt efter nya tv-format. Bild: Nina Sederlöf/YLE konceptutvecklare på nordisk film

Lotta Backlund jobbar som konceptutvecklare för Warner Brothers International Television Production Finland. Ett väldigt långt namn som egentligen går ut på att titta på tv och hitta på grejer, som Lotta själv uttrycker det.

Lotta vet vad som intresserar den finländska tv-publiken och håller koll på trender som är på intågande. Egentligen ansvarar Lotta för allt som Warner Bros. säljer åt tv-kanalerna i Finland. Alla koncept som Warner Bros. själv utvecklat går via Lotta och hon är dessutom ständigt på jakt efter nya idéer ute i världen.

- I Finland har till exempel panelprogram nu blivit populära. Allt började med Hyvät ja huonot uutiset på Fyran och genren har bara blivit större under de senaste åren. I Sverige och Europa har de funnits hur länge som helst.

Tidigare har vi inte haft så många bra manusförfattare i humor-genren och också stå upp-komiken tog lång tid på sig att få fotfäste här.

- I speciellt Sverige och Danmark är faktabaserad underhållning, där sakfrågor som till exempel olika sociologiska experiment eller konsumentprogram görs i underhållningssyfte, storsäljare. I Finland är det bara Yle som gör den typen av program.

Tävlingsprogram en guldgruva

Lottas jobb är att lösa de problem tv-kanalerna har. Hon funderar på de program kanalerna har meddelat att de behöver.

Formatförsäljarens våta dröm är en riktigt populär tävlingsshow.

- Vi i Finland förstår ofta inte vilken guldgruva en bra tävlingsshow kan vara ute i världen. De kan gå från måndag till fredag i 300 avsnitt per år. I Sydamerika, Östeuropa och Asien kan man göra verkligt stora pengar på Lyckohjulet eller Vem vill bli miljonär.

Problemet är delvis att programmen passar bäst in sent på eftermiddagen och där visar vi i regel inte inhemska program.

- Vi har engelska dramaserier, typ Emmerdale och Heartbeat, som är billiga att köpa in och som nästan samlar en miljonpublik.

Japanerna konstigast

Två gånger om året åker Lotta till Cannes för att träffa formatförsäljare, och köpare, från hela världen. De konstigaste formaten kommer i regel från Japan.

- Mötena med Japanska försäljare är ofta jätte underhållande och vissa format är inte alls omöjliga att genomföra i Finland. Men vissa är bara jätte konstiga.

Speciellt en tävlingsshow har etsat sig fast i Lottas minne.

- Jag minns ett format som gick ut på att 50 japaner tävlade i vem som kunde hålla sig vaken längst. De samlades i en stor hall med sköna sängar och lugn musik. Man försökte göra allt för att de skulle somna och när någon gjorde det öppnades golvet under dem och de föll ner i en vattenbassäng.

Namngivning i sista stund

Många har under årens lopp förundrat sig över de finska titlarna på internationella film-, och programkoncept. En del är ganska självklara, som exempelvis Idols för programmet American Idol eller Kauniit ja rohkeat för The Bold and the Beautiful, medan andra verkar vara helt slumpmässiga.

Varför heter till exempel The New Girl, som handlar om en ung kvinna som flyttar in i ett kollektiv, Kolme miestä ja tyttö i Finland?

- Oftast då det handlar om våra egna program skjuter vi fram namngivningen tills efter att vi gjort programmet. Först då vi måste göra logon och grafik bestämmer vi titel och ofta blir det projektnamn vi använt under produktionen också kvar i slutprodukten. Programmet Suomi Love har till exempel haft många olika namn under åren vi utvecklade formatet. Slutresultatet blev Soundtrack of love då vi säljer formatet utomlands.