Hoppa till huvudinnehåll

Krakatau och andra musikaliska utbrott - Raoul Björkenheim 60

Raoul Björkenheim
Raoul Björkenheim Raoul Björkenheim Bild: TUM Records Raoul Björkenheim

Han kallar sig forskande (investigative) gitarrist. Hans musikaliska bakgrund är rock, jazz och experimentell musik. Hans influenser är otaliga: allt från europeisk klassisk musik till folkmusik från alla världens hörn.

Raoul Björkenheim skyr inga medel när han uttrycker sig på sitt instrument. Han utnyttjar bl.a. elektronik, violinstråk, alternativ stämning och olika tekniker för att uppnå önskat resultat. Han har komponerat för symfoniorkester, storband, film, dans och för alla de mindre sammansättningar han spelar och har spelat i. Resultatet av hans "forskning" finns dokumenterat på omkring 40 album.

Entusiasm

Raoul är lika entusiastisk när han talar om sin musik, som när han står på scen och spelar, med gitarren i högsta hugg. Orden, liksom tonerna och sounden, rinner ur honom i en strid ström, pauserna är få och skratten många. Man kunde kanske tro, att 35 år som professionell musiker hade lagt sordin på entusiasmen, men så är inte fallet.

- Det finns egentligen ingen orsak varför man skulle bli trött på det, det finns så mycket att göra. Så jag skulle säga, att jag inte alls har saktat ned på något sätt. Jag övar ännu varje dag och tänker på olika projekt.

Triad och Ecstasy

Det senaste projektet är Triad, där Ilmari Heikinheimo spelar trummor och Ville Rauhala bas. Trion spelade nyligen in en skiva som, om allt går enligt planerna, kommer ut i år. En soloskiva, Raoul med gitarrer, är också på kommande.

Triad och Ecstasy är Raoul Björkenheims viktigaste projekt för tillfället. Ecstasys andra album Out Of The Blue, som gavs ut i fjol, fick ett mycket positivt mottagande och är nu Emma-nominerat. Det var också kvartettens debutalbum året innan. I Ecstasy spelar Markku Ounaskari, trummor, Jori Huhtala, bas, och Pauli Lyytinen, saxofon.

- Triad är mera rock och häftig energi, Ecstasy däremot är också ganska lågmält, det är inte bara att vi skriker musik, där är viskande också.

Listan över namn på kollegor Raoul har spelat tillsammans med är alltför lång för att publiceras här. Nämnas skall ändå Anthony Braxton, Ted Curson, Andrew Cyrille, Mats Gustafsson, Bill Laswell, Lukas Ligeti, Tomasz Stanko, Reggie Workman och John Zorn. Han har förstås också samarbetat med de flesta tungviktarna inom inhemsk jazz.

Edward Vesala

Raoul studerade först vid Helsingfors Konservatorium och därefter vid Berklee College Of Music i Boston. En viktig skola var också Edward Vesalas Sound & Fury.

- Jazzförbundet hade satt ihop ett sommarläger som leddes av Vesala och jag var på det för jag tyckte, att han var en hjälte inom finsk jazz. Han gjorde just det där experimentella och fria. Efter sommarlägret startade han ett projekt som hette Sound & Fury och jag var med i det i tre år ungefär. Så jag kan säga, att det var min högskola, min magisterskolning.

Krakatau

När man talar om Raoul Björkenheim går det inte att förbise Krakatau, som första gången såg dagern 1987 och som, sedan dess, har förekommit i olika uppsättningar. Ibland som trio, ibland med flera medlemmar. Krakataus musik blev summan av allt det som Raoul hade lärt sig i de olika skolorna, ja, mycket mer än summan av det.

- Alla Krakatau-skivor är mycket representativa för det jag ville göra. Men också den här big-band-skivan Primal Mind, tycker jag, och The Sky Is Ruby. De här är nog såna skivor som den som vill vara en fan borde ha. Och sen våra Ecstasy-skivor. De är nog fina, tycker jag.

Tips

Den som vill ha en ännu mer heltäckande bild av Raoul Björkenheims breda musikaliska spektrum, kan lyssna på t.ex. Apocalypso (solo), Luggumt (Scortch Trio), Lumi (Sound & Fury), Electrifying Miles (UMO), Shadowglow (Raoul och Lukas Ligeti) och Site Anubis (Paul Schütze).

Raoul Björkenheim

Här under intervjun med Raoul som gjordes i Musikhuset i Helsingfors 04.02.2016, en vecka innan hans 60-årsdag.
Mera om allt det ovanstående, om Scortch Trio, om att skriva för storband och symfoniorkester, om jazzstandards och om rigorös kontroll:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje