Hoppa till huvudinnehåll

Marimekkos rörelsevinst minskade i fjol

Marimekkokläder
Marimekkokläder Bild: Handout Marimekko,företag,Finnish industrial designers,designbranschen,kläder,textil- och konfektionsindustri,textilier

Marimekkos försäljning inom detaljhandeln ökade i fjol medan partiförsäljningen på många områden åt upp rörelsevinsten.

Marimekkos rörelsevinst sjönk i fjol till 1,5 miljoner euro. År 2014 var rörelsevinsten 5,6 miljoner euro.

Resultatet tyngdes ner av den minskade partiförsäljningen på många marknadsområden. Dessutom uppstod det betydande kostnader i och med stängningen av butiker i Nordamerika, säger vd Tiina Alahuhta-Kasko

Omsättningen ökade

Omsättningen ökade däremot i fjol med två procentenheter jämfört med året innan.

Omsättningen växte tack vare bättre detaljhandelsförsäljning i Finland och ökade licensintäkter i Nordamerika.

Enligt Alahuhta-Kasko ökade försäljningen inom detaljhandeln i Finland med 6 procent samtidigt som försäljningen inom hela modehandeln minskade med närmare 8 procent.

Julhandeln gav puff åt omsättningen för oktober-december

Under det fjärde kvartalet sjönk Marimekkos rörelsevinst till 1,3 miljoner euro jämfört med 1,9 miljoner euro för motsvarande period året innan.

Omsättningen för perioden oktober-december ökade ändå med 5 procent till 27,5 miljoner euro på grund av den goda julförsäljningen.