Hoppa till huvudinnehåll

Vägavgifter väcker debatt: "Vem ska betala och för vad?"

Nyligen publicerade samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) en utredning om vägavgifter. Utgångspunkten är att det i framtiden ska kosta att pendla till huvudstadsregionen. Bland lokalpolitikerna väcker utredningen blandade reaktioner.

- Det handlar om att minska på miljöbelastningen, att styra folks rörelse från privatbilism till kollektivtrafik. Och så handlar det om trafiksäkerhet. Så det finns vinster för alla, säger Helsingforspolitikern Thomas Wallgren (SDP).

I Kyrkslätt är man inte lika övertygad om det kloka med vägavgifter berättar Thorolf Sjölund (Saml):

- Som västnylänning har man mycket svårt att förstå att vi ska bli bestraffade för att komma och arbeta till huvudstadsregionen. Som företagare ser jag också att det här ger ett minus i konkurrenskraften. Det blir dyrare för oss att besöka huvudstadsregionen, jämfört med företag som är etablerade där.

Det är i Helsingfors de stora massorna rör sig, det är här vi har problem med luftkvaliteten och stockningar i trafiken.

Sjölund frågar sig om det är rätt att huvudstadsregionens kommuner inför avgifter på vägar som bekostats med allmänna medel:

- Största delen av vägarna i Helsingforsregionen är finansierade via statsbidrag. Ska då en enskild kommun dra nytta av sådant som andra har byggt? Jag kommer med ett alternativ: Vi i Kyrkslätt kommun kommer att införa Kyrkslätts skatt vid Stensviks bro för alla som åker till sina sommarstugor i Västra Nyland från huvudstadsregionen!

Debatt om trängselavgifter i webbstudion
Eldfängt tema. Thomas Wallgren (SDP) och Thorolf Sjölund debatterar (Saml) vägavgifter. Debatt om trängselavgifter i webbstudion Bild: Rikhard Husu / Yle Thomas Wallgren,thorolf sjölund,trängselavgifter,wallgren

Hur låter det här, Thomas Wallgren?

- Om vi lite skojar så är det kanske bra att vi får trängselavgifter vid varje kommungräns, om det skulle minska på folks iver att använda bil. Lite mer seriöst så är det ju Helsingfors som är det kritiska området. Det är här de stora massorna rör sig, det är här vi har problem med luftkvaliteten och stockningar i trafiken. Jag tror inte att det finns så mycket köer på Porkala udd när jag åker och tittar på fåglar på morgonnatten, svarar Wallgren.

I Kyrkslätt kommer att införa skatt vid Stensviks bro för alla som åker till sina sommarstugor!

340 euro per år år

Enligt HRT:s uträkningar skulle de planerade vägavgifterna innebära en genomsnittlig kostnad på 340 euro per bilist och år. En överkomlig summa, enligt Thomas Wallgren:

- Vi talar om några hundra euro per familj per år. Och man får väldigt mycket för en ganska liten avgift. Man får bättre trafik, bättre luftkvalitet, mindre miljöbelastning och en övergång från privatbilism till kollektivtrafik.

Vi talar om några hundra euro per familj per år. Och man får väldigt mycket för en ganska liten avgift.

Är 340 euro per år en rimlig avgift, Thorolf Sjölund?

- Nog är det ju en stor summa för oss som använder bil. Vi betalar redan skatt för användning av bil, och det ökar hela tiden. De som bor i byarna lite ytterom centrum är dessutom beroende av bilar. Barnen ska transporteras till skola och hobbyer, till butiker som vi inte har nära oss. För dem är det en utopi att klara sig utan bil.

Ett hur stort problem utgör trafikstockningarna i dagens läge?

- Den trafikstockning som vi har i Helsingforsregionen varar mellan klockan halv åtta och halv nio på morgonen och klockan 16 och 17 på eftermiddagen. I dagens läge då människor har flexibla arbetstider så är det möjligt att åka till Helsingfors med egen bil också utanför rusningstiden. Dessutom finns det fina parkeringshus vid infarterna till Helsingfors, så man behöver inte ta bilen till centrum.

Nog är det ju en stor summa för oss som använder bil.

Är trängseln på vägarna ett marginellt problem, Thomas Wallgren?

- En del människor upplever köer alla dagar, och för dem är det frustrerande. Men de är inte så många och köerna är inte särskilt allvarliga. Planerna syftar nog till att undvika mycket värre problem om tio år. Det är ganska många minuter man sparar i körtid per dag om man inför trängselavgifter och gör investeringarna enligt det.

Vad säger du till dem som anser att trängselavgifterna är orättvisa?

- Det är klart att det finns viktiga rättvisefrågor att ta i beaktande. Man måste se till att trängselavgiften för med sig bättre service för dem som kommer utifrån. Å andra sidan betalar alla skattebetalarna, oberoende av om de inte har bil eller inte, i dagens läge extremt mycket för vägnätet som i huvudsak är uppbyggt med tanke på privatbilism. Så på det sättet är trängselavgifterna rättvisepolitik: De som inte har bil behöver inte betala för andras nöjen.

Är vägavgifter en bra idé? Se diskussionen mellan Thomas Wallgren och Thorolf Sjölund i sin helhet på Arenan!

Läs också

Nyligen publicerat - Debatt

  • Mette karlman är HR-konsult i Vasa

    Älska sitt jobb är den nya normen

    Att älska sitt jobb på sociala medier blir allt vanligare.

    En trend just nu är att personal gärna säger ut att de älskar sina jobb, säger forskaren Magdalena Petersson- McIntyre vid Göteborgs universitet. Hon har skrivit boken "Att älska sitt jobb - den nya normen". Studien baserar sig på intervjuer med personal inom detaljhandeln.

  • Fredrik Åbacka lyssnar på svenska lärarrekryterare

    Jakten på den finlandssvenska läraren

    Finlandssvenska lärare är heta i Sverige

    Är du färdigutbildad lärare och pigg på att röra på dig har du en guldsists just nu. I våg efter våg dyker svenska rekryterare upp på olika håll i Svenskfinland för att försöka dra de världsberömda finska pedagogerna till de svenska skolorna. I måndags höll de en värvningssession i Vasa med representanter från Malmö, Örebro och Eskilstuna.

  • Irene Ekelund i tv-serien Framtidens stjärnor

    Vad kostar det att lyckas inom idrotten?

    Vad är prislappen på att coacha sina barn till framgång?

    TV-serien "Framtidens stjärnor" följer med en handfull elitsatsande ungdomar och deras föräldrar på en ganska törnbeströdd väg mot eventuell framgång. En framgång som på intet sätt är garanterad.

  • Nicke Aldén

    Nicke Aldén: Har kunden alltid rätt?

    Vad tycker du? Vad har du för erfarenheter? Berätta för oss!

    Vi har alla varit där. Vi har fått dålig service, varit missnöjda med en matportion eller blivit besvikna efter ett besök till frissan. Vi har rätt att klaga men har vi alltid rätt?

  • Godsaker på fest.

    "Specialbarn" skall också få gå på kalas!

    Barn med speciella behov skall också få gå på kalas!

    Sexårige Patrik Lempiäinen lider av autism och har svårt att få kompisar. Att se tvillingbrodern och övriga syskon gå iväg på födelsedagskalas blev tungt för både honom och föräldrarna. På grund autismen ansåg tydligen många av hans förskolekamraters föräldrar att han inte passade in, och Patrik fick inga inbjudningar.

  • Redaktör Claudia Rybin

    Claudia Rybin: Vi borde lära oss språk i dagisålder

    Tänk om man fick det andra inhemska på köpet från barndomen?

    Medan regeringen spär på språkdebatten med sitt senaste beslut och åsikterna tycks bli allt mer polariserade i frågan sitter jag här konfunderad. Jag har aldrig “lärt mig” något av de tre språken som är på allas läppar just nu - svenska, finska och ryska - ändå talar jag dem flytande, som modersmål.

  • Peter Fahllund är redaktör och arbetar för Svenska Yle

    Peter Fahllund: De fyras gäng regerar finländsk toppidrott

    Finländsk toppidrott är inget att hänga i julgranen.

    Finländsk toppidrott är verkligen inget att hänga i den utkastade julgranen just nu. Det är i och för sig ingen nyhet, vi har redan i många år på raken kanat utför. Vi har egentligen bara tre, nå kanske fyra personer som är världsstjärnor i en större idrottsgren. Och så dåligt ställt har det nog aldrig varit i modern tid.