Hoppa till huvudinnehåll

"Citycyklarna är inte hyrescyklar"

Cykel på badstrand i Kimito.
Om du vill bege dig ut på cykelutflykt och ha picknick på stranden ska du hyra en cykel. Citycyklarna räknas som del av kollektivtrafiken. Cykel på badstrand i Kimito. Bild: Yle/Monica Forssell kustrutten,badstränder

De nya citycyklarna blir dyra att använda om man vill cykla många timmar på samma cykel. Tanken är att man cyklar till ett ställe, lämnar ifrån sig cykeln och tar en annan cykel hem. Alla i HST:s direktion gillar ändå inte det föreslagna systemet.

En av dem är SDP:s Ari Lehtinen.

- Systemet måste vara mer lockande. De föreslagna priserna är för höga.

Citycyklarna är en del av kollektivtrafiken och idén är att man lämnar ifrån sig cykeln när man till exempel sätter sig på en uteservering.― Tuomas Rantanen (Gröna)

Tuomas Rantanen (Gröna), som är ordförande för Helsingfors stads trafiks direktion, säger att citycyklarna inte är hyrescyklar.

- Citycyklarna är en del av kollektivtrafiken och idén är att man lämnar ifrån sig cykeln när man till exempel sätter sig på en uteservering. Efteråt cyklar man hem på en annan cykel.

Ta en cykel hit, en annan tillbaka

Enligt det föreslagna systemet ska man mot en engångsavgift få cykla gratis i en halvtimme. Sedan blir cyklandet gradvis dyrare för varje timme.

Rantanen försvarar det något komplicerade systemet.

- Fördelen är att det används i många andra länder och har fungerat bra.

Tuomas Rantanen (Gröna) framför VR-magasinen
De Grönas Tuomas Rantanen försvarar det föreslagna systemet för citycyklarna. Tuomas Rantanen (Gröna) framför VR-magasinen Bild: YLE/ Christoffer Gröhn tuomas rantanen

Samlingspartiets Sakari Oka tycker att priserna är färmånliga för användaren, men förespråkar ett tydligare system. Enligt honom kunde det efter grundavgiften och den gratis halvtimmen kosta till exempel en euro extra för varje halvtimme. Oka tror att avgifterna kommer att klubbas igenom på torsdag.

Blir bordläggning?

SDP:s Ari Lehtinen tror till skillnad från Rantanen och Oka att ärendet kommer att bordläggas på torsdagens möte, då direktionen ska ta ställning till prissättningen.

Systemet måste vara mer lockande. De föreslagna priserna är för höga.― Ari Lehtinen (SDP)

Citycyklarna i Helsingfors kommer att levereras av Moventia & Smoove SAS. Färgen kommer inte att vara som på bilden.
Den här cykelmodellen ska efter många byråkratiska turer äntligen tas i bruk i maj. Citycyklarna i Helsingfors kommer att levereras av Moventia & Smoove SAS. Färgen kommer inte att vara som på bilden. Bild: HST moventia & smoove sas

Inga vintercyklar

Skillnaden mellan Helsingfors och andra städer med citycyklar är att man här kommer att ha tillgång till dem bara halva året. Väderförhållandena i Helsingfors är såpass krassa att man väljer att städa undan cyklarna till vintern.

Om alla tar en cykel för en hel dag, står ställningarna tomma. Det är inte poängen med citycyklarna.― Tuomas Rantanen (Gröna)

Enligt Tuomas Rantanen är prissättningen utarbetad så att folk inte ska vara lockade att cykla länge på samma cykel.

- Om alla tar en cykel för en hel dag, står ställningarna tomma. Det är inte poängen med citycyklarna.

Tanken är också att cyklarna ska kunna flyttas under dagen, så att det finns tillräckligt många cyklar på rätta ställen vid till exempel rusningstid.

Cykeluthyrning på Espen?

Citycyklarna ska alltså inte vara hyrescyklar. Men hur lätt är det att få tag på en hyrescykel i Helsingfors för den som behöver en sådan?

- Systemet är kanske inte så utvecklat hos oss. Det skulle vara häftigt med en cykeluthyrning på en central plats i Helsingfors, säger Rantanen.

Enligt honom skulle man kunna tänka sig en cykeluthyrning i samband med turistinformationen på Norra Esplanaden.