Hoppa till huvudinnehåll

Edea: Etnodrottningen som utmanade Divan

Marika Krook i Eurovisionen 1998
Marika Krook i Eurovisionen 1998 Bild: Yle/ Seppo Sarkkinen Marika Krook,Edea,Suomen Euroviisut 1961-2006 (album),Eurovision Song Contest

Under 1990-talet svalnade intresset för Eurovisionen märkbart i Finland. Eftersom allt flera länder ville vara med i den internationella tävlingen infördes ett system som innebar att de länder som klarat sig sämst inte fick delta året därpå.

Efter 1994 tävlade Finland därmed bara vartannat år på grund av att CatCat och Jasmine placerat sig i botten.

Ändå lyckades man år 1998 locka en handfull av landets mest populära artister till de finländska uttagningarna. Jari Sillanpää var tangokung, tjejduon Nylon Beat hade hunnit producera flera hittar och politiska sånggruppen Ultra Bra hade samlat på sig en trogen beundrarskara. Med ens såg det ljusare ut. Hade Euroviisut fått ett ungdomligt lyft?

Publiken ville skicka Sillanpää

Man hade också infört ett nytt röstningssystem. Både publiken, Eurovisionsfansen och musikkännarna skulle få säga sitt.

Ifall enbart publiken hade röstat skulle det ha blivit en tur till Eurovisionen för Jari Sillanpää redan det året (nu fick han som bekant vänta till 2004).

En jury bestående av Eurovisionsfans från olika länder hade helst sett Nylon Beat som vinnare. Men också en grupp internationella musikkännare hade en del av makten, och den gruppen föredrog Edea, med sångerskan och skådespelerskan Marika Krook som frontfigur.

Gruppen Edea 1998
Gruppen Edea 1998 Bild: Yle/ Seppo Sarkkinen Edea,Marika Krook,Suomen Euroviisut 1961-2006 (album),Eurovision Song Contest

När dessa tre gruppers sammanlagda poäng räknats var det Edea som stod som segrare. Sillanpää blev tvåa och Nylon Beat trea. Publiken hade placerat Edea på en femte plats, så slutresultatet möttes av en viss skepsis.

Marika Krook var i alla fall som skapt för damtidningarnas omslag. Hon hade just spelat rollen som Maria i Helsingfors stadsteaters uppsättning av West Side Story och fått huvudrollen i filmatiseringen av Monika Fagerholms Underbara kvinnor vid vatten. Ingen tvivlade på hennes musikaliska talang heller, hon var sopran utbildad vid Sibelius-akademin.


Låten Aava ansågs vara någonting helt nytt i finländska Eurovisonssammanhang. Den representerade närmast genren etno, och språket var ett konstnärligt runspråk. Artister som Enya och Enigma hade ju haft stor internationell framgång, så kanske detta var precis vad som behövdes för att charma Europa. Framför allt hade ju Irlands Eimear Quinn och Norges Secret Garden nyligen segrat med låtar som också kunde placeras i etnofacket.

Den höga tonen fick strykas

Mystik, mytologi och kantele var några av ingredienserna i Aava. Marika Krook skred ut på Eurovisionsestraden i Birmingham som en orientalisk gudinna i svepande slöjor och svallade mörka lockar.

Dessvärre var Krook sjuk under Eurovisionsveckan. Det trestruknaa d-et i slutet av Aava fick slopas. Och kanske etnotrenden hade börjat svalna i Europa vid det här laget, för det blev bara en femtonde plats i Eurovisonen.

I och för sig hade väl ingenting ändå kunnat stoppa Israels Dana International detta år.

Läs också

Eurovision

Nyligen publicerat - Eurovision