Hoppa till huvudinnehåll

Klädkedjan Mango snuvar sina kunder på rabatten

Klädkedjan Mango höjer priserna på sina reaprodukter för att reaprocenten ska se bättre ut. I ett stickprov framkom att tio produkter hade ett dyrare utgångspris än vad varan någonsin hade kostat.

Mango är inte ensam om att fuska. Konkurrens- och konsumentverket tar emot över 100 anmälningar per år gällande reafusk.

I en av den spanska klädkedjan Mangos butiker i Helsingfors centrum är rean fortfarande i full gång.

På en av skyltarna intill ingången lovar affären upp till 70 procent rabatt på vissa produkter.

Någon tror sig kanske göra en riktigt bra affär. Men den som tar en närmare titt på prissättningen vet bättre.

Ursprungspriset höjs så att reaprocenten känns större

En stor, röd prislapp som nästan helt och hållet täcker varans ursprungliga pris indikerar att plagget har sänkts från en viss summa till det rabatterade priset.

Men när jag skrapar bort den rabatterade prislappen tillsammans med en kund, som vill vara anonym, märker vi att varan aldrig har kostat så mycket som den röda lappen indikerar.

Under den rabatterade etiketten döljer sig ett ursprungspris som är lägre än butikskedjan påstår att plagget har kostat.

Det kan inte vara sant. Jag känner mig besviken. Man måste verkligen ta bort prislappen och kolla vad det egentligen har kostat.― Kund som shoppat på rea i Mango
kund i butiken mango som shoppat på rea
Den här kunden känner sig lurad av Mangos prissättning. kund i butiken mango som shoppat på rea Bild: Julia Holmvik, Yle Mango,klädbutik,kläder,affärskedjor,Helsingfors,Lurendrejeri,fusk,konsumentskydd,konsumentpriser

Tio plagg av 20 var felmärkta

Svenska Yle gör ett stickprov i Mangos butik i Forum-huset i Helsingfors. Av drygt 20 klädesplagg är sammanlagt tio varor märkta med falskt ursprungspris.

Mangos butikschef Jenna Honkanen hävdar att kläderna som har en falsk prislapp har skickats till butiken från Spanien.

Det är frågan om varor som kanske aldrig har varit uppe i butikshyllorna varken i Spanien eller i Finland, utan skickats direkt från lagret för att sedan säljas bort på rabatt runtom i butikerna i Finland.

Mango är en organisation där det är svårt att påverka och vi kan inte gå emot huvudkontoret i Spanien.― Jenna Honkanen, Mangos butikschef

- Det är Mangos huvudkontor i Spanien som har beslutat att alla produkter som skickas till Finland ska prissättas på nytt - många av dem till ett högre pris, förklarar Honkanen.

Jenna Honkanen, butikschef vid klädkedjan Mango i Helsingfors
Jenna Honkanen, butikschef vid klädkedjan Mango i Helsingfors anser att det är svårt att påverka i en organisation som Mango. Jenna Honkanen, butikschef vid klädkedjan Mango i Helsingfors Bild: Julia Holmvik, Yle butikschef

Det känns då onödigt för de anställda att först byta den vita prislappen till ett finskt utgångspris, för att sedan direkt klistra på en ny röd lapp med det rabatterade priset, förklarar Honkanen.

- Mango är en organisation där det är svårt att påverka och vi kan inte gå emot vad huvudkontoret i Spanien. De nya priserna kommer direkt in i vårt datasystem. Det finns så mycket varor som kommer från lagret, säger Honkanen.

Konkurrens- och konsumentskyddet: ”Det är olagligt”

Enligt Konkurrens- och konsumentskyddsverket håller inte Mangos historia. Affärer som rear ut varor måste sälja dem till normalpris först.

Det är alltså emot konsumentskyddslagen att höja priserna på produkterna precis innan varan läggs ut i butik till ett rabatterat pris, berättar Kristiina Vaino, som är jurist på Konkurrens- och konsumentverket.

- Det här är inte okej. Realisationen räknas från det pris som tidigare har uppburits i samma affärsplats och av samma näringsidkare för samma produkt och omedelbart innan rean, säger Vaino.

Kristiina Vaino, jurist vid konkurrens- och konsumentverket
Det är vanligt att företag fuskar med hjälp av rabatterade priser, säger Kristiina Vaino, jurist vid konkurrens- och konsumentverket. Kristiina Vaino, jurist vid konkurrens- och konsumentverket Bild: Julia Holmvik, Yle kristiina vaino,Konkurrens- och konsumentverket

XXL i domstol för att ha missbrukat reapriser

Mango är inte den enda butikskedjan som försöker snuva sina kunder på rabattpriserna. Konkurrens- och konsumentverket får in omkring 100 anmälningar per år som gäller just missbruk av rabatterade priser.

I de allra flesta fall handlar det om butiker som säljer sina varor till rabatterade priser för länge.

Sportaffären XXL har ändå tillämpat liknande metoder som Mango har.

XXL är nu ställd inför rätta för att ha använt de rekommenderade detaljpriser, som varken XXL eller andra detaljhandlare brukar använda för de aktuella produkterna.

Det är ändå väldigt få företag som hamnar inför domstol om de fuskar med de rabatterade priserna. I de flesta fall får de en varning.

Kunderna däremot blir tyvärr desto oftare snuvade på konfekten.

- Det är ganska vanligt att kunderna blir lurade under realisationer. I alla fall tillräckligt ofta för att vara för mycket. Det gäller att anmäla om falska priser till konsumentombudsmannen så att vi får veta om dem, säger Vaino.

Klädpriser

  • Realisation = ett erbjudande om vara till nedsatt pris under en begränsad tid.
  • Priserna får inte höjas på konstgjord väg strax före en realisation.
  • En prissänkning på mindre än tio procent motsvarar i allmänhet inte den allmänna uppfattningen om rabattens storlek.
  • En realisation får pågå högst två månader utan avbrott.
  • En affär får ha realisation i högst tre månader under ett kalenderår.
  • Källa: Konsumentverket

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes