Hoppa till huvudinnehåll

Cykelvägen Banan får en kusin i norr

Cykelvägar i Helsingfors
Förutom Norra Banan från Böle till Kottby finns också flera andra planerade cykelvägar i Helsingfors. Cykelvägar i Helsingfors Bild: Yle/ Johan Lindström cykling,Cykelvägar och -banor,Helsingfors

Nätet med cykelvägar utvidgas i Helsingfors. Den planerade Norra Banan sträcker sig från Bangårdsvägen i Böle till Kottby station.

Den lite på en kilometer långa cykelvägen Banan har sedan 2012 gjort det möjligt att smidigt cykla från Gräsviken till centrum. Nu ska den få en kusin i norr. Den planerade Norra Banan är 1,6 kilometer lång och går från Bangårdsvägen i Böle till Kottby station.

Norra Banan eller Nordbanan är enligt staden planerad för snabb cykling och den binds samman med de leder som i framtiden ska bli en del av nätet med cykelvägar. Väster om cykelvägen finns stambanan och på östra sidan ett bostadsområde.

Fästningar från första världskriget stryker på foten

Terrängen beskrivs som bergig och banan ska gå rätt djupt genom sprängda bergsområden. Byggandet kräver omfattande sprängningar i bergen som finns bredvid tågrälsen.

I mitten av banan finns fästningar från första världskriget som delvis försvinner i och med att cykelvägen byggs. Museiverket har kartlagt de betydelsefulla fornlämningarna.

Byggandet av cykelvägen inleds i år och ska avslutas nästa år, 2017. Byggkostnaderna beräknas vara 5,8 miljoner euro.

Nämnden för allmänna arbeten behandlar planen för cykelvägen på tisdag. Därefter ska planen också behandlas i stadsstyrelsen.

Läs mera:

Hundra gånger Banan om tio år

Helsingfors har en ambitiös plan: om tio år ska det finnas 130 kilometer cykelväg av samma typ som Banan. I dag är 1,3 kilometer långa Banan den enda cykelvägen av den här typen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen