Hoppa till huvudinnehåll

Elräkning på villovägar

Post på Itellas kontor i Karleby.
Post på Itellas kontor i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist postutdelning

En tipsare skriver:

Jag fick en faktura på nästan 700 euro från elbolaget Herrfors den 1:a februari. Räkningen var utskriven 18.1 med förfallodag 1.2 - samma dag jag fick den!

Jag kontaktade elbolaget och de ordnade förlängd betalningstid, vilket jag är tacksam för. Jag kontaktade också posten, men de bara beklagade det inträffade.

Elbolaget Herrfors har i Österbottens tidning svarat på mitt klagomål. Januariräkningarna har skickats iväg två dagar senare än normalt. Det här på grund av någon sorts programuppdatering. Enligt Herrfors har fakturorna gått vidare till posten den 20:e januari.

Hur är det möjligt att en faktura, som ska levereras inom samma stad, är “på väg” så här länge? Vilket ansvar har posten för att få ut brev och räkningar inom rimlig tid?

Kan posten verkligen bara beklaga att ett brev varit på villovägar? Jag är säkert inte den enda som fick elräkningen så här sent.

Postens reklam “En smidigare vardag” haltar.

Uppdatering 25.2: Vi har fått tag på posten som meddelar att det här är beklagligt men att de har rätt att försena var tjugonde försändelse. Här artikeln: Okej för Posten om var tjugonde försändelse är sen.

Nytt tips 25.2: En tipsare skriver så här; "Jag har fått 60 stycken frimärken av det ruttna företaget sen det bolagiserats. Deras telefontjänst fungerar inte, deras kundservice är obehaglig och otrevlig. De tappar bort paket och skyller på kunden och R-kiosken. Så skickar de frimärken (som kunden inte ens vill ha) för att lappa såren. De roterar med posteljonerna så man tror att det är rysk rulett."

Nytt tips 25.2: Ytterligare en tipsare har varit i kontakt; "Att posten inte levererar de tjänster som säljs, utan ofta något helt annat är välkänt här i södra Åbo (FI-20800). Försändelser i första klass går nästan aldrig fram på den utlovade tiden, de kan ofta dröja tre-fyra vardagar. Ankommande försändelser verkar hålla tiden något bättre, men också där har vi märkt förseningar. Ska man få det man betalar för gäller det alltså för oss att åka in till centrum för postning eller välja ekonomiförsändelse."

Har du varit med om samma sak? Tipsa oss!

Tips-id: 16502, 17802, 17902

Tipsa Spotlight

Detta är ett offentligt tips som har skickats in till Spotlight. Uppgifterna i tipset är inte bekräftade.