Hoppa till huvudinnehåll

Ny färja viktig del i stort logistikpussel

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Ny färja viktig del i stort logistikpussel. Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä Kvarken,Österbotten,färja,kvarkenfärjan

Det så kallade Kvarkenprojektet handlar om en ny logistiklösning - där färjan är en viktig del. Projektansökan har nu gått vidare till EU-kommissionen och nu pågår en teknisk granskning av ansökan.

Historiskt sett har vi varit dåliga på att ansöka om EU-pengar för såna här projekt i Finland.

- Till exempel Sverige ansöker om mycket mer pengar och får också mycket mer pengar, säger Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet.

- I Finland har vi mest lyft upp problem, vi presenterar i stället en lösning, säger Lindström.

Ett av de största projekten

Midway Alignment of the Bothnian Corridor, som är projektets namn, är nu ett av de största projekten som söker finansiering från EU.

I offentligheten har det i huvudsak kopplats till arbetet med att få en ny färja för Kvarkentrafiken, men färjan är bara en bit i ett stort logistikpussel.

- Färjan kopplar ihop landsväg och järnväg på finska och svenska sidan, ända bort till Norge och atlantkusten, säger Riitta Björkenheim, logistikexpert på Vasaregionens utvecklingsbolag Vasek.

- Det här är ett transportstråk med stor utvecklingspotential. Industrin i Vasa får en transportled västerut och i Norge är man också mycket intresserade av det här projektet, säger Björkenheim.

Goda chanser

Men i det här skedet är det viktigt att komma ihåg att ingenting är färdigt förrän allt är färdigt. Projektansökan har nu fått stöd från både Finland och Sverige och har skickats vidare till EU-kommissionen. Det innebär att tyngdpunkten på arbetet flyttas dit.

- Vår projektansökan genomgår just nu en teknisk undersökning. När - jag säger inte om - vår ansökan går vidare börjar vi genast jobba på nästa ansökan, säger Mathias Lindström.

Konkurrensen mellan ansökningarna är hård. Midway Alignment-projektet bedöms ändå ha goda chanser eftersom det kopplar ihop flera existerande transportkorridorer och -nätverk i EU.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten