Hoppa till huvudinnehåll

Hitlåtarna döljer sig bakom hårt arbete, snilleblixtar och tur.

Serien Hitlåtens historia berättar om några av världens största låtar. Bakom ligger hårt arbete, ibland en plötslig snilleblixt, viljan att slåss för de låtar man tror på och ofta en stor portion tur.

Det finns poplåtar som blir så mycket mer än bara låtar. Som växer och växer tills dom får ett eget liv även utanför topplistor, fanklubbar och blanka popmagasin.

Coldplays "Viva La Vida" är definitivt en av dessa. Förutom att toppa alla tänkbara listor världen över har den till exempel även fått Barcelona FC att spela brallorna av sina motståndare.

Sedan den släpptes våren 2008 har den spelats överallt - från snabbköpet till studentflaket. Ja till och med i rymden! Men det finns också de som hävdar att låten i själva verket är ett plagiat.

I första avsnittet av Hitlåtens Historia berättar Coldplays sångare Chris Martin om låten han skrev på 10 minuter men ändå spenderade långt över 1 år på att spela in.

Förutom Coldplay själva medverkar också bland andra punkviolinisten Davide Rossi som ligger bakom låtens karaktäristiska stråkarrangemang.


Yle Fem tisdagar 23.2.2016, seriestart kl. 19.00 (repris lördagar)
8 avsnitt
30 dagar på Arenan

Övriga låtar och artister som porträtteras i serien (klicka på länkarna för att läsa mer)

Del 2 New Order "Blue Monday"

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 2
New Order "Blue Monday"

Många låtar vill kallas klassiker och banbrytande. Få förtjänar det på riktigt. Men New Orders ”Blue Monday” klarar alla test. Den lät som ljudet av framtiden när den släpptes. Och 30 år senare har den fortfarande inte passerat bäst-före-datum.

“Blue Monday” är också ljudet av ett band som hittar sig själva. Tre år tidigare spelade medlemmarna i New Order i Joy Division. Men när sångaren Ian Curtis tog livet av sig 1980 fick Bernard Sumner, Peter Hook och Stephen Morris starta om. Det skulle till ett publikupplopp för att få dom att hitta sin egen identitet. Med Blue Monday byggde inte bara New Order helt nya instrument. De byggde en bro mellan rocken och dansmusiken.

Men om New Order gjorde alla rätt i studion, gick desto mer fel utanför. Blue Monday har ett av musikhistoriens mest mytomspunna omslag. Bland annat för att det sägs ha varit så dyrt att tillverka att skivan gick med förlust. Och sen många år tillbaka är New Order ett splittrat band efter ett infekterat bråk.

Medverkande: Bernard Sumner, Peter Hook, Gillian Gilbert och Stephen Morris från New Order samt omslagsdesignern Peter Saville.

Del 3 Berlin "Take My Breath Away"

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 3
Berlin "Take My Breath Away"

”Take My Breath Away” är inte bara låten som fick Tom Cruise att gå till sängs med Kelly McGillis i filmen Top Gun. För bandet Berlin blev låten både det stora genombrottet och samtidigt spiken i kistan. Men är det ens dom som spelar?

Ett obefintligt sexliv, en sprillans ny synthesizer och goda kunskaper om flashiga sportbilar. Det kan låta långsökt men rör ihop allt det där, krydda med en stor dos tidspress, så har vi en av både musik- och filmhistoriens absolut största ballader, ”Take My Breath Away”.

Som avsändare på både omslag och i musikvideo hittar vi Berlin. Ett band som i förhållande till låtens enorma genomslag hör till de mer anonyma och frågan är hur mycket Berlin det egentligen ligger bakom? Läser man mer fintstilt så hittar man nämligen namnet på en av musikhistoriens verkliga legendarer/pionjärer. Nämligen Giorgio Moroder.

I Hitlåtens Historia berättar de forna Berlin-kompisarna Terri Nunn och John Crawford öppenhjärtligt om låten som tog bandet till toppen av listorna samtidigt som den var spiken i kistan både för Berlin och vänskapen. Dessutom träffar vi Tom Whitlock. Den bilkunnige textförfattaren som genom att vara på rätt plats vid rätt tid vann både en Oscar och en helt ny karriär.

Del 4 Journey "Don't Stop Believin”

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 4
Journey "Don't Stop Believin”

En hitlåt ska helst slå igenom efter första refrängen. Journeys ”Don’t Stop Believin” har gått en annan väg. Låten som började som ett faderligt råd slutade som en världshit nästan 30 år efter att den släpptes. Men hade det inte varit för att den plockats upp i tv-serier som Sopranos och Glee kunde den varit ett albumspår i mängden som samlat damm bland andra 80-talsreliker.

När den nya tidens musikköpare får skriva om rockhistorien har det där albumspåret med Journey plötsligt blivit den mest nedladdade låten från hela 1900-talet, enligt statistik från iTunes.

I Hitlåtens Historia får tittarna se och höra keyboardisten Jonathan Cain förklara hur låten blev till och hur han upptäckte den gyllene formeln för att skriva en stor pophit – utan att veta om det.

Dessutom får vi veta hur Journeys comeback tog avstamp i ett brev från en seriemördare.

Del 5 OneRepublic "Apologize"

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 5
OneRepublic "Apologize"

Det är ganska många låtar som lite slarvigt får epitetet megahits, men få låtar förtjänar det faktiskt bättre än OneRepublics ”Apologize”. Den melankoliska popballaden som nästan skrev sig själv i en källare i Colorado för drygt 10 år sen, men sedan tog så många och långa omvägar att det är imponerande att den ens spelades in. Att den 5 år senare, via en hip hop-producent, också blev den mest spelade låten i världen är rent absurt. Det här är en historia om bandmyteri, rivna kontrakt och en viral explosion utan dess like.

Dessutom är ”Apologize” en hitlåt som föder flera. För förutom att skriva låtar till sitt eget OneRepublic har bandets sångare Ryan Tedder också spottat ur sig hits åt bland andra Beyonce, Adele och Swedish House Mafia.

Men varje medalj har också en baksida och att få en megahit kan också ställa till det. Eller som Ryan Tedder själv säger: “Your first single should never be the biggest song in the world”. I Hitlåtens Historia förklarar han varför.

Del 6 Bill Medley & Jennifer Warnes "(I've had) The Time Of My Life"

1986 fick tre okända låtskrivare uppdraget att skriva kärlekstemat till en film som ingen på filmbolaget trodde på. Ett år senare låg deras låt etta på topplistor världen över och de fick kliva upp på scen under Oscarsgalan för att hämta priset för årets filmlåt.

Dirty Dancing blev det årets stora publikfavorit på biograferna och (I’ve had) The time of my life blev en av filmhistoriens mest klassiska kärleksballader. Men det var väldigt nära att filmen aldrig hamnat på biograferna. Testpubliken gav filmen så dålig kritik att den först var på väg direkt till video, men filmbolaget ändrade sig och Patrick Swayze och Jennifer Grey blev Johnny och Baby med hela världen.

Det här är storyn om filmen som aldrig skulle ha blivit av och om tillfälligheterna som ledde att Franke Previte, John DeNicola och Donny Markowitch skrev låten som förde Bill Medley och Jennifer Warnes till toppen på försäljningslistorna.

Del 7 Fugees "Killing Me Softly With His Song".

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 7
Fugees "Killing Me Softly With His Song".

Den tog souldivan Roberta Flack rakt upp på toppen av listorna och in i musikhistorieböckerna. Dessutom tog den hiphopen in i folkhemmet i mitten av nittiotalet när Wyclef Jean, Lauryn Hill och Pras i The Fugees omtolkade låten i en hiphopversion.

“Killing me softly with His song” är en sådan hitlåt som genom historien bytt skepnad flera gånger och blivit älskad över generationer. Under åren har den spelats in i så många varianter och på så många olika språk att den kanske numera främst sorteras in under kategorin urvriden hissmusik. Men klart är att ”Killing me softly with His song” är den typen av låt som vägrar att dö - en evergreen som är lika självskriven på världens alla Idoltävlingar som i karaokebarerna.

Men vad många inte vet... är att låten som Fugees gjorde en cover på.... också i sin tur är en cover.

Faktum är att det var den sjuttonåriga folkmusiksångerskan Lori Lieberman som spelade in låten tillsammans med två musikmakare, Norman Gimbel och Charles Fox, i Los Angeles 1971. Men slumpen gjorde entré och soulens nya stjärna Roberta Flack fick höra Lori Liebermans låt på ett flyg mellan Los Angeles och New York och bestämde sig genast för att spela in den och göra låten till sin egen.

Medverkande: Charles Fox, Wyclef Jean, Lori Lieberman, David Nathan.

Del 8 Fatboy Slim "Praise You".

Hitlåtens historia i Yle Fem
Del 8
Fatboy Slim "Praise You".

Praise You är låten som börjar med ett besök på en loppmarknad och slutar med Fatboy Slims största hit. Via en lika märklig, som legendarisk musikvideo.
Praise You är inte bara Fatboy Slims största hit och låten som gjorde att en dj från Brighton plötsligt kunde spela inför tusentals personer som vilken rockstjärna som helst. I Hitlåtens Historia får vi veta allt om hur låten som fyllde dansgolv på 90-talet egentligen handlar om kampen mot rasism i USA. Och inte minst träffa kvinnan bakom sångrösten.

Allt börjar med att Norman Cook, som Fatboy Slim egentligen heter, gör sitt bästa loppisfynd någonsin. På en vinylskiva med titeln Take Yo’ Praise hittar han en röst som berör honom på ett djupare plan och börjar genast bygga en låt genom att sampla den och andra delar av sin enorma skivsamling. Kvinnan som sjunger heter Camille Yarbrough men Fatboy Slim har aldrig träffat henne. Det får däremot tittarna göra.

Trots den djupa innebörden är Praise You kanske mest känd för Spike Jonze märkliga och galna video, med en dansuppvisning utanför en biograf i Los Angeles. Vi möter även en av dansarna som gjorde en flashmob innan ordet ens var uppfunnet.

Mer från programmet

Läs också