Hoppa till huvudinnehåll

Betongbitar faller från järnvägsbron i Karis

Henrik Westerlund och Karin Svahnström vid järnvägsbron i Karis.
Henrik Westerlund och Karin Svahnström hoppas att järnvägsbron repareras i snabb takt. Henrik Westerlund och Karin Svahnström vid järnvägsbron i Karis. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Raseborg,Karis,Järnvägsbroar,henrik westerlund

Järnvägsbron i Karis är en säkerhetsrisk och måste renoveras i snabb takt. Tunneln mellan järnvägsstationen och centrum får däremot vänta eftersom det knappast finns tillräckligt med pengar.

- Brons skick är väldigt dålig och trafiken måste börja löpa bättre till och från centrum, säger Karin Svahnström (SFP), som är medlem i samhällstekniska nämnden i Raseborg.

För tillfället kan personbilar enbart köra i en riktning i taget över bron. Därför upplever många att trafiken stockar sig när man ska köra från ena sidan till andra.

Betongbitar faller ner

Järnvägsbron i Karis har vid det här laget 80 år på nacken. Även om den byggdes mycket bra på sin tid är det mycket som nu måste åtgärdas, påpekar Henrik Westerlund som är planeringsansvarig på Raseborgs stad.

- Det är främst betongkonstruktionerna och vattenisoleringslagren som måste bytas ut och förstärkas.

För tillfället är bron en direkt säkerhetsrisk, säger han.

- Det finns ingen risk att den rasar, men det finns betongbitar som hela tiden faller och kan träffa tåg eller människor.

Besvärligt att sanera bron

Planen är att bron ska förstärkas och breddas västerut. Österut planeras det dessutom en bro för fotgängare och cyklister.

Det är ett jobbigt projekt, säger Henrik Westerlund.

- Saneringen är förknippad med mycket utmaningar. Den effektiva arbetstiden per dag är mycket kort eftersom det går tåg hela tiden och elektriciteten måste stängas av.

Hoppas komma till skott

Om bygget startar nästa höst tippar han att det skulle vara klart till följande vår eller sommar. Det är nu upp till Raseborgs stadsfullmäktige att hosta upp pengar till projektet.

Karin Svahnström hoppas i alla fall att reparationsarbetet kommer i gång nästa höst.

- Vi försöker klämma fram pengar till det i vår ansträngda budget så att vi äntligen kommer till skott. Vi har ältat och planerat i så många år att vi förtroendevalda och tjänstemän och alla Karisbor önskar att något ska hända nu.

Ett förmånligt anbud önskas

Raseborgs stad har tidigare haft långtgående planer för järnvägsbron, men de lades på is år 2012.

Orsaken var att staden då ansåg att anbudssumman på 2,3 miljoner euro var alldeles för hög.

Nu hoppas man att en anbudsrunda skulle resultera i en förmånligare summa.

- Vi hoppas att vi får ner summan, men tyvärr rör sig reparationerna nog i de storleksklasserna, säger Henrik Westerlund.

- Det kan hända att vi får ett billigare anbud, men likaväl kan det bli dyrare. Det är marknaden som styr och anbuden beror på hur mycket jobb firmorna har, säger Karin Svahnström.

Enligt henne behöver alla Karisbor bron.

- Precis som järnvägen är bron också en livsnerv genom vår stad.

Tunnelbygget blir inte av nu

Nämnden vill också skapa förutsättningar för att bygga en tunnel till järnvägsperrongerna. Men tunneln kommer högst antagligen inte att bli av i det här skedet, säger Karin Svahnström.

- Det beror på den dåliga ekonomiska situationen. Vi måste också först se över en större helhet med trafiklösningen till Bangatan.

Tunneln skulle fortsätta 30 meter från den befintliga tunneln som finns under järnvägsspåren till Bangatan.

Lätt men dyrt att bygga tunnel

Enligt Henrik Westerlund är det inte speciellt svårt att bygga en tunnel under marken. Däremot är det förknippat med ganska höga kostnader.

- Jag gissar att summan kunde landa på mellan en halv till en miljon euro.

Karin Svahnström menar att tågpassagerarna skulle vinna mycket på att komma direkt ut på gatan i stället för att åka hiss eller klättra i trappor.

- Men det är en dyr lösning och just nu har vi inte ekonomiska muskler att både sanera bron och bygga en tunnel.

Hon gissar att tunneln kan bli verklighet om fem, femton eller tjugo år.

Henrik Westerlund påpekar att tunneln för tillfället bara existerar som ett streck på kartan. Han uppskattar att det skulle ta ungefär ett halvt år att genomföra projektet då det väl har godkänts.

- Sedan när man har pengarna så går det nog undan.

Samhällstekniska nämnden i Raseborg diskuterade olika alternativ för järnvägsbron i Karis på sitt möte i går (23.2).

Artikeln korrigerades 25.2 kl. 15:04. Tidigare stor det att "Raseborgs stad har tidigare haft långtgående planer för järnvägstunneln...", men det ska vara järnvägsbron.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland