Hoppa till huvudinnehåll

Få rör på sig tillräckligt mycket

Jogging
Jogging Bild: Yle/Roger Källman joggingskor

Endast en bråkdel av finländarna rör på sig tillräckligt mycket, visar Institutet för hälsa och välfärd, THL:s undersökning. Över två timmars rask promenad per vecka är det som rekommenderas, men endast fem procent av befolkningen uppnår det.

Inte ens nära på alla vuxna klarar av att springa hundra meter. Bäst springer österbottningarna och sämst folk i Kymmenedalen. Experter efterlyser nu en ABC-bok för personer som inte motionerar men vill komma igång med träningen.

Invånarna i Birkaland kan vara stolta. Under åren 2013-2015 var Birkaland det lanskap som bäst följde myndigheternas rekommendationer vad gäller träning. Ändå motionerar bara tjugo procent av befolkningen i Birkaland tillräckligt mycket. Befolkningen i Kajanaland kan däremot titta sig i spegeln och fråga varför de hör till dem som rör på sig minst. Endast tolv procent av invånarna i Kajanaland motionerar tillräckligt mycket.

På tok för lite

I den regionala undersökningen för hälsa och välfärd i Finland framgår också hur bra vuxna orkar springa. Enligt undersökningen är det i Österbotten som vuxna springer bäst. Tio procent av den vuxna befolkningen i Österbotten har ändå stora problem med att springa hundra meter.

En enkel sammanfattning av de siffror som framgår i undersökningen är att finländare rör på sig på tok för lite, mycket mindre än vad som rekommenderas.

UKK-institutet rekommenderar att en vuxen finländare ska gå raskt två och en halv timme i veckan och två gånger i veckan utföra någon form av muskelträning. Endast fem procent av befolkningen gör det.

- Rekommendationerna är bra och baserar sig på fakta. Problemet är att en stor del människor motionerar väldigt lite, och alla har inte ens möjligheten att röra på sig, på grund av sin fysik, säger Vesa Korpelainen, verksamhetsledare för Norra Karelens Folkhälsocentrum.

Uppmuntring behövs

Enligt experter inom hälsa och motion räcker det inte att hetsa folk angående motionsrekommendationer eller lägga upp nya mål och krav.

- I rekommendationer koncentrerar man sig på idealet och glömmer lätt bort att man borde stöda dem som är långt från idealet, säger Vesa Korpelainen.

Norra Karelens Folkhälsocentrum, Östra Finlands idrottsinstitut, Östra Finlands universitet och Uleåborgs universitet planerar nya rekommendationer för sådana som vill komma igång med träning. Men det kan ännu dröja länge innan någon form av ABC-bok för icke atleter finns, trots att motivationen för att göra en sådan finns. Forskning visar att motion minskar på risken att insjukna i flera olika sjukdomar, så som diabetes och hjärtsjukdomar.

Tarja Laitinen/Yle

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes