Hoppa till huvudinnehåll

Politiker: Det går att hitta en lösning på tågtrafiken

Y-tåg rullar in på en station, perrongen till vänster.
Y-tåg rullar in på en station, perrongen till vänster. Bild: Yle/ Veronica Montén ytåget

Dialogen mellan Kommunikationsministeriet och de västnylänningar som kämpar för att rädda tågtrafiken är nu bättre. Riksdagsledamöterna tror att det äntligen går att hitta en lösning på tågtrafiken efter att kommunikationsminister Anne Berner bestämde att Y-tåget läggs ner från den 27 mars.

Maarit Feldt-Ranta (SDP), Thomas Blomqvist (SFP) och Anders Adlercreutz (SFP) deltog i morse i ett möte med minister Anne Berner (C). Alla tre är nöjda.

- Det var ett bra möte och vi fortsätter att förhandla, jag kommenterar inte mera just nu, säger Maarit Feldt-Ranta efter mötet.

Maarit Feldt-Ranta
Maarit Feldt-Ranta. Maarit Feldt-Ranta Bild: Yle / Ingemo Lindroos Maarit Feldt-Ranta,nordiska rådets session

Anders Adlercreutz säger också att det var ett positivt möte.

- Det känns som om det nu finns möjlighet till dialog så att vi kan arbeta vidare på att hitta en gemensam lösning.

Man kom inte med några lösningar i dag, utan kom bara fram till att man ska fortsätta att diskutera för att hitta en gemensam lösning.

Framtiden är oviss

Ingen vågar säga om det finns en chans att rädda Y-tåget.

- Det vet jag inte, säger Adlercreutz, problemet är att nedläggningen är om en månad så det kan hända att tidtabellen är för snäv. Det finns i alla fall en vilja att hitta en gemensam lösning, så jag är mera hoppfull i dag än vad jag var i går.

Anders Adlercreutz
Anders Adlercreutz. Anders Adlercreutz Bild: Yle/Mattias Fagerholm anders adlercreutz

Thomas Blomqvist vågar inte heller sia om Y-tågets framtid.

Man diskuterade inte heller om det är möjligt att skjuta upp nedläggningen av Y-tåget.

Förhandlingarna fortsätter

Feldt-Ranta, Adlercreutz och Blomqvist säger att de inte just nu vet hur den "gemensamma lösningen" ser ut.

Riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP)
Thomas Blomqvist. Riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP) Bild: Yle/Robin Lindberg blomqvist thomas,Raseborg

Adlercreutz berättar att delegationen kom överens med ministern att de centrala aktörerna träffas för att förhandla vidare.

- Det blir förhoppningsvis nästa vecka mellan kommunerna, VR och Kommunikationsministeriet.

Raseborgs stadsdirektör Tom Simola var också med på mötet med minister Anne Berner. Simola konstaterar att alla ska fundera på vad de behöver.

- Raseborgs stad måste ha en klar agenda om vad vi behöver, och sedan hitta en gemensam lösning tillsammans med de andra aktörerna. Sedan får vi se vad det leder till.

Tom Simola kommundirektör i Kimitoön
Tom Simola. Tom Simola kommundirektör i Kimitoön Bild: Yle/Monica Forssell tom simola

Simola anser att man måste se på tågtrafiken i ett långt perspektiv.

- Vi står inför stora förändringar, vem sköter trafiken i framtiden? Vi måste ha en helhetslösning även på lång sikt.

Sjundeå var snabb på att förhandla

Sjundeå började förhandla om tågtrafik via Helsingforsregionens trafik med detsamma då det blev klart att Y-tåget inte trafikerar från och med den 27 mars. Det skulle ha inneburit att inga tåg stannar i Sjundeå.

Sjundeå fick ett avtal med HRT vilket ledde till att en del tåg stannar i Sjundeå. Sjundeå ska betala en ersättning på 255 000 euro till HRT i år.

Människor står på en tågperrong, tågbana till höger, höstlöv på marken.
Pendlare i Sjundeå blev inte glada då de i september 2015 fick veta att inget tåg stannar i kommunen i framtiden. Människor står på en tågperrong, tågbana till höger, höstlöv på marken. Bild: Yle/ Veronica Montén ytåget

Avtalet mellan Sjundeå kommun och HRT gäller också för år 2017.

I en intervju i Yle Västnyland sa debattören Bo Holmberg i Karis att även Raseborg borde vara beredd att satsa pengar ur budgeten.

Är det en lösning för tågtrafiken i Västnyland?

- Det är mycket möjligt att det kan vara frågan om något sådant, men vi diskuterade inga detaljer i dag, säger Adlercreutz.

Ministeriet kan inte göra mycket åt tidtabeller

De västnyländska representanterna diskuterade också annan tågtrafik med Anne Berner.

Måga tåg mellan Helsingfors och Åbo susar förbi tågstationen i Kyrkslätt. Bild: YLE/Tobias Silvander kyrkslätt järnvägsstation

VR har bestämt att tåget mellan Åbo och Helsingfors inte kommer att stanna varje gång i Kyrkslätt. Tågresorna på kustbanan ska på det sättet bli fem minuter snabbare.

Morgonens första tåg från Helsingfors till Åbo stannar i Kyrkslätt och det gör också kvällens sista tur från Åbo till Helsingfors. VR ordnar bussar mellan Karis och Kyrkslätt.

Problemet är att det är VR som bestämmer, säger Adlercreutz.

- Kommunikationsministeriet kan inte direkt påverka det, så det gör att situationen blir svårare.

Riksdagsledamöterna tog också upp det faktum att VR bestämt att sista tåget från Helsingfors till Åbo avgår klockan 20.37. Ministeriet förstår problematiken, säger Adlercreutz.