Hoppa till huvudinnehåll

Satava slutar lägga till vid förbindelsebåtsbryggan på Jumo

Förbindelsebåten Satava
Satava trafikerar på Iniös tilläggsrutt. Förbindelsebåten Satava Bild: Johan Åminne m/s satava

Förbindelsefartyget m/s Satava har slutat lägga till vid bryggan på Jumo. Orsaken är att NTM-centralen och bryggans ägare inte lyckats komma överens om ett avtal.

I flera år har m/s Satava lagt till vid förbindelsebåtsbryggan på Jumo utan ett giltigt avtal. Avtalet som i tiden gjordes upp med Iniö kommun gick ut för fem år sedan och något nytt kontrakt mellan NTM-centralen och ägaren av bryggan har inte undertecknats.

Vi har inte lyckats få till stånd ett avtal då vi inte är villiga att betala arrende.

Iniönämnden vädjade i slutet av förra året till Pargas stad att man borde förhandla fram en lösning mellan de två parterna då bryggan är mycket viktig för att trafiken på Iniös tilläggsrutt ska löpa smidigt. Nu är det för sent och ägaren av förbindelsebåtsbryggan har satt ner foten och förbjudit NTM-centralen att använda bryggan.

Kari Höglund vid NTM-centralen bekräftar att Satava slutat lägga till vid bryggan.

- Vi har inte något kontrakt med ägaren i det här skedet och kan därför inte lägga till vid bryggan. Vi har inte lyckats få till stånd ett avtal då vi inte är villiga att betala arrende för att använda bryggan, säger Höglund.

bilar i backspegeln ombord på nagufärjan
Att Satava inte lägger till vid Jumobryggan ställer till det längs hela Iniörutten. bilar i backspegeln ombord på nagufärjan Bild: Yle/Johanna Ventus vinterföre

En viktig pusselbit som faller bort

Att Satava inte lägger till vid Jumo Gamla får konsekvenser längs hela rutten.

Till exempel har bilar som kommer från Åselhom lastats av vid Jumo Gamla och därifrån kört vidare till m/s Aurora i Kannvik. Satava har då kunnat köra över till bryggan i Kolko som ligger mitt emot Jumobyggan och ta med folk därifrån till Kannvik.

Karta över Jumo i Iniö
Det är ett pussel att ta sig mellan de olika holmarna i skärgården säger Kaija Hilke som bor på Kolko. Karta över Jumo i Iniö Bild: Yle kolko

SFP-politikern Kaija Hilke som bor på Kolko är mycket bekymrad.

- När man talar om skärgård och trafik måste man komma ihåg att det handlar om en stor helhet. Om en pusselbit som Jumos gamla brygga faller bort får det stora konsekvenser.

För Hilke som sitter med i både stadsfullmäktige och stadsstyrelsen i Pargas blir det nu en utmaning att ta sig till olika möten i centrum.

- Ska jag på styrelsemöte till Pargas på en måndag så måste jag starta redan på söndag och kommer inte hem förrän på tisdag kväll. Det tar mig två dygn att komma till ett möte. Det gäller att planera noga beroende på vilken dag man ska åka.

Kaija Hilke
Kaija Hilke är orolig för hur trafiken ska fungera i sommar då alla stugägare är på plats. Kaija Hilke Bild: Yle kaija hilke

Ägaren: fel att NTM-centralen använder bryggan utan ersättning"

Ägaren av bryggan vill inte kommentera situationen då Yle Åboland ringer upp, men beklagar att det uppstått problem för dem som bor längs rutten. Men han tycker det är fel att NTM-centralen använder hans brygga utan avtal och berättar att han i flera år försökt få till stånd ett kontrakt, utan resultat. Han är öppen för att Satava ska få fortsätta lägga till vid bryggan, men då vill han ha en skälig ersättning från NTM-centralen.

Några pengar från staten är dock NTM-centralen inte villig att lägga ut.

- Vi utreder om det finns någon annan aktör som är villig att betala för bryggan, säger Höglund, och kastar på så sätt bollen vidare till Pargas stad.

Kolkobon Kaija Hilke hoppas man lyckas nå en lösning så snart som möjligt. Speciellt orolig är hon för hur det ska gå nu då våren närmar sig med tanke på alla sommarstugor som finns längs rutten.

- Bryggan är den viktigaste pusselbiten för att trafiken ska fungera. Jag kan inte ens tänka mig hur det kommer att fungera utan bryggan. Det går inte.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland