Hoppa till huvudinnehåll

Värdetransporter rånas sällan i Finland

Suomusjärvi
Suomusjärvi Bild: Lehtikuva Suomusjärvi,rånförsök

Till skillnad från Sverige, där värdetransporter rånas mellan 20 till 30 gånger per år, är dylika rån ovanliga i Finland.

Att flera chaufförer hade deltagit i värdetransporten som utsattes för ett rånförsök i Salo hade inte hjälpt, tror Risto Karhunen, chef vid Finansbranschens centralförbund.

Rån av värdetransporter har nästan inte förekommit i Finland, berättar Risto Karhunen, chef vid Finansbranschens centralförbund.

År 2006 rånades en värdetransport på väg till Mariehamn och Ålandsbanken. Våren 2007 gjordes ett rån vid Finlands banks kontor i Åbo. Samma år på hösten följde polisen efter en liga i Lundo som försökte råna en värdetransport.

Sedan dess har det varit lugnt, i alla fall fram tills torsdagens rånförsök utanför Salo.

- Det har funnits försök till rån och förberedelser av rån i Åboregionen, men det är redan flera år sedan. Sedan dess har värdetransportrån inte skett över huvtaget, säger Karhunen.

Rån av värdetransporter vid bankautomater vanliga i Sverige

Den vanligaste typen av rån när det gäller värdetransporter är när man fyller bankautomater med nya sedlar.

- Det har visserligen aldrig skett i Finland, men i Sverige är det betydligt vanligare. Där sker sådana rån mellan 20 och 30 gånger per år, säger Karhunen.

Risto Karhunen
Risto Karhunen, chef vid Finansbranschens Centralförbund. Risto Karhunen risto karhunen

Att chaufförer jobbar i par hjälper inte

I Salo-fallet körde chauffören värdetransportbilen helt ensam. Karhunen kan inte säga hur ofta chaufförerna kör helt ensamma, eftersom det är en känslig fråga.

Det finns i alla fall ingen lagstiftning som förbjuder att värdetransporterna sköts av en enda chaufför.

Däremot kan försäkringsbolagen ställa vissa krav när det gäller säkerheten. Vilka kraven är vill Karhunen inte ta ställning till desto mera och upprepar att frågan kring transporterna är väldigt känslig.

Karhunen tror i alla fall inte att det skulle hjälpa om chaufförerna jobbar i par, eller om de är ännu fler.

- Om fem personer bestämmer sig för att råna värdetransporten, är situationen kaotisk oavsett hur många chaufförerna är, säger Karhunen.