Hoppa till huvudinnehåll

Prissänkningar märktes inte i KPO:s resultat

KPO satsar medvetet på att ha tvåspråkiga skyltar i sina butiker i Österbotten.
KPO satsar medvetet på att ha tvåspråkiga skyltar i sina butiker i Österbotten. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist kpo

Handelslaget KPO:s resultat för året 2015 visar ett något bättre resultat än året innan, trots minskade försäljningsintäkter.

I jämförelse med föregående år sjönk försäljningen med 11,1 miljoner euro, d.v.s. med 1,4 procent, men det operativa resultatet ökade med en knapp miljon till 22,8 miljoner euro.

Orsaken till en sämre försäljning ligger i prissänkningen som de flesta butikerna i Finland genomförde förra året.

- På grund av de lägre priserna ökade inte vår försäljning, men mätt i stycken, kilogram och liter ökade de sålda produkterna. Också antalet kunder i våra butiker ökade, konstaterar verkställande direktör Kim Biskop i ett pressmeddelande.

Stora investeringar på kommande

Det här året ska KPO investera sammanlagt 26 miljoner euro i nya affärer och renoveringar av befintliga lokaliteter.

Bland annat ska en bilaffär i Karleby flytta till ett nytt verksamhetsställe och rummen på två av koncernens hotell i Vasa och Karleby ska renoveras.

Dessutom fortsätter planeringen av en ny hypermarket i Risöområdet i Vasa.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten