Hoppa till huvudinnehåll

Olaglig kasinoreklam kan vara profitabel business

Sms-reklam
Exempel på de textmeddelanden som tipsare har delat med sig av Sms-reklam Bild: Privat sms,Spotlight

Utländska spelbolag får inte göra reklam i Finland enligt lotterilagen. Spelindustrin har lagt ut marknadsföringen på underleverantörer som inte nödvändigtvis respekterar lagen.

Spotlight fortsätter att följa upp de tips om textmeddelanden med reklam för utländska kasinospel som har strömmat in till redaktionen.

Tidigare har vi rapporterat om varför det är svårt att stoppa olovliga massutskick per SMS. Nu analyserar vi de ekonomiska mekanismer som driver kasinoreklamen.

Partnerskapsprogram lägger risken på partnern

Textmeddelandena innehåller webblänkar till utländska bolags kasinospel och erbjudanden som sägs gälla i dem. Det är sannolikt ändå inte spelbolagen själva som skickar ut de här meddelandena.

De SMS som vi har kartlagt sprider nu länkar till fem olika spelbolags finskspråkiga sidor. Alla bolagen är baserade på Malta. Liksom andra utländska penningspel får deras nätkasinon inte marknadsföras i Finland.

Länkarna i textmeddelandena innehåller identifieringsuppgifter för spelbolagens partnerskapsprogram (Affiliate program). På det sättet vet kasinobolagen vem som ska få kommission.

Premierna bygger vanligen på kasinobolagens nettointäkter från de nya kunder som har rekryterats via länkarna. Med andra ord betalas det ut kommission i förhållande till hur stora förluster kunden gör på spelet.

I partnerskapsavtalen frånsäger sig bolagen juridiskt ansvar för partnerns marknadsföring.

Bildmontage SMS-reklam och Internetkasino
Bildmontage SMS-reklam och Internetkasino Bild: Yle/Linus Lång Hasardspel, kasino och penninglotteri,Internetkasino,reklam (marknadsföring),sms

Lukrativ business

Mellan 20 och 50 procent av nettointäkterna betalas till den rekryterande parten. Vissa program ger också utdelning då nya kunder registerar sig eller laddar pengar på sitt spelkonto.

Programmen framstår som frikostiga. En partner kan håva in hundra- eller tusentals euro på en rekryterad storspelare.

I praktiken kan det här förklara att det kan vara lönsamt att sprida länkarna via SMS i Finland som trots allt kostar flera cent per meddelande.

Svårt att rapportera missbruk

Att få spelindustrins syn på marknadsföringen som är olaglig i Finland visar sig vara svårt.

Nätkasinona använder sig ofta av underleverantörer för olika funktioner och brukar dessutom inte vara speciellt öppna med kontaktuppgifter.

Bolagen har heller inte sidor där man kan rapportera missbruk av parterskapsprogrammen.

Vi har försökt nå flera olika företag inom industrin, både spelbolag och bolag som administrerar partnerskapsprogram.

De flesta listar enbart e-postadresser och de meddelanden som vi skickade till dem förblev obesvarade.

Ett bolag skrev ut numret till sin kundtjänst men det numret visade sig inte fungera. Kundtjänsten gick ändå att kontakta via ett chattfönster.

Efter att ha förklarat ärendet fick vi besked om att någon från bolaget kommer att vara i kontakt per telefon. En vecka senare väntar vi ännu på samtalet.

Malta är en av Europas sydligaste utposter.
Det lilla EU-landet Malta har en stark spelindustri med många internationella förgreningar. Malta är en av Europas sydligaste utposter. Bild: Google karta över malta

Internationella förvecklingar

För ett annat bolag lyckades vi lista ut att ägarna var registrerade på Cypern. Då vi ringde upp bolagets växel ombads vi istället ringa ett annat nummer som enligt landskoden finns i Bahrain.

Ytterligare ett bolag var lite öppnare med kontaktuppgifter. Det bolaget visade sig vara en teknisk leverantör som säljer kompletta nätkasinon.

Då vi ringde upp vd:n bad han oss rapportera länkarna via e-post. Det gjorde vi och ställde samtidigt några frågor gällande kasinoreklam. De frågorna har ännu inte besvarats.

Då samma bolag redogjorde för sitt kvartalsresultat passade vi på att be vd:n bedöma risken med olagligheter som sker inom partnerskapsprogrammen.

Vd:n meddelade att bolaget har nolltolerans gällande olaglig marknadsföring och en avdelning som övervakar det här. Det är det närmaste ett svar vi har kommit.

Tipsa Spotlight

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight. Känner du till något som vi borde granska? Skicka i så fall in ett tips!

Vi redovisar öppet för hur vi jobbar. Här hittar du de tips vi håller på med som bäst:

Spotlights webbsida
Spotlights webbsida Bild: Yle tipsmaskinen,Spotlight,datajournalistik

Se också:Yle-programmet MOT granskade spelindustrins partnerskapsprogram ifjol. Programmet är på finska.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes