Hoppa till huvudinnehåll

Från skinande Vanda till sunkiga Helsingfors - stora skillnader mellan stationerna på ringbanan

I Din stad tar vi reda på när och om stationerna längs ringbanan ska piffas upp. Exteriör av ny tågstation. Bild: Yle/ Catariina Salo din stad

Ringbanans stationer håller väldigt olika standard. Vad ska turisterna som tar tåget in till Helsingfors tycka, undrar en läsare.

Det är ett virrvarr av olika byggtekniker och utseenden som flimrar förbi när tåget passerar ringbanans stationer. Nybyggda stationer som Aviapolis och Lejle skiner i kapp, medan äldre stationer som Norra Haga och Gamlas tävlar i sunkighet.

Det här är något som helsingforsaren Filip Norrgård också har märkt. Han frågade Din stad-teamet om huruvida stationerna längs ringbanan ska renoveras.

Norrgård tycker att kontrasten känns makaber och han vill nog inte ens veta vad turisterna som hoppar på tåget på flygplatsens tågstation tänker när de korsar stadsgränsen.

- Stationerna på Vandasidan av ringbanan har nästan alla förnyats i samband med byggandet av den nya banan. Mårtensdal var tidigare en risig station men har nu ett välkomnande utseende med modern design, förnyade ytor och bra belysning, säger Norrgård.
Järnvägsstationen i Gamlas ägs av Helsingfors stad. Exteriör av sunkig tägstation Bild: Yle/ Catariina Salo Gamlas,Gamlas järnvägsstation

När tåget sedan korsar gränsen från Vanda till Helsingfors längs det som förr var Mårtendalsbanan, ändras stationernas utseende märkbart och vissa perronger ser verkligt föråldrade ut.

Norrgård tycker att kontrasten känns makaber och han vill nog inte ens veta vad turisterna som hoppar på tåget på flygplatsens tågstation tänker när de korsar stadsgränsen.

Gamlas tågstation har sett bättre dagar. Exteriör av sunkig tägstation Bild: Yle/ Catariina Salo Gamlas,Gamlas järnvägsstation

Speciellt problematisk på Helsingforssidan är Gamlas, där byggnaderna är gamla och perrongen saknar sittplatser med vindskydd, tycker Norrgård.

- Helsingfors centralstation är inte heller trevligt att anlända till med I-tåget från flygplatsen. Perrongen är ofta dåligt städad och en svag belysning ger ett skumt intryck kring stationen.

Malmgårds station ägs av Helsingfors stad. Tågstation i tunnel. Bild: Yle/ Catariina Salo malmgård,Malmgårds järnvägsstation

Vanda tiodubblade säkerheten

När ringbanan byggdes rustade Vanda stad upp de befintliga stationerna och byggde nya, fräscha stationer. Bland annat den nya stationen Lejle fick både färgglada kurer och konst längs banans väggar.

Den splitternya stationen Lejle ägs av Vanda stad. Exteriör av ny tågstation. Bild: Yle/ Catariina Salo lejle,tågstationen i lejle

Några fler upprustningar av stationerna är inte i sikte. Harri Johansson som är projektchef på Vanda stad berättar att den enda befintliga stationen som fick ett riktigt lyft var Myrbacka, där man installerade rulltrappor.

Myrbacka station är också ett utmärkt exempel på samarbete med invånarna då Myyrmäki-liike har varit aktiva och fått till stånd ett välfungerande café och konstverk till stationen.

Helsingfors-Vanda flygplats station ägs av Trafikverket. Interiör på ny tågstation. Bild: Yle/ Catariina Salo Helsingfors-Vanda flygplats,järnvägsstationer

Det Vanda däremot satsat stora summor på är säkerheten på stationerna.

Övervakningskostanderna har tiodubblats, det behövdes.― Harri Johansson, Vanda stad

- Vi har lagt mera resurser på person- och kameraövervakningen. Övervakningen sker dygnet runt i kontrollrummet i Böle och patruller finns ute på fältet. Övervakningskostanderna har tiodubblats, det behövdes, säger Johansson.

Helsingfors låter resenärerna vänta på trevnad

De stationer som ägs av Helsingfors stad anses av många vara i rätt dåligt skick. Det är Artturi Lähdetie på HKL också medveten om.

- Stationerna kommer att renoveras. Staden har planer på mer bostäder nära stationerna, så vi kommer att vänta på att planerna utvecklas så vi vet hur vi ska uppdatera stationerna.

Men renoveringen kommer inte att ske inom en helt nära framtid.

Stationen i Gamlas. Exteriör av sunkig tägstation Bild: Yle/ Catariina Salo Gamlas,Gamlas järnvägsstation

Några stadsplaner i förorterna kan inte väntas förrän tidigast i slutet av året, vilket betyder att planeringen av stationernas upprustning börjar allra tidigast nästa år. Lähdetie vågar inte gissa på någon närmare tidpunkt.

- Trots att stationerna är 40 år gamla fungerar de tekniskt sett väl, så på så vis är det inte bråttom med renovering.

Stationen i Norra Haga ägs av Helsingfors stad. Interiör på en sunkig tågstation Bild: Yle/ Catariina Salo Norra Haga,Norra Haga järnvägsstation

Trafikverket tänker inte piffa upp stationerna

De stationer som inte ägs av Helsingfors och Vanda ligger under Trafikverket. Rami Metsäpelto på Trafikverket säger att han inte känner till några större renoveringar.

- Vi gör inga reparationer av estetiska skäl eftersom det är knappt om pengar, men stationerna fixas förstås till i samband med normala underhållsarbeten, säger Metsäpelto.

Som svar på Filip Norrgårds fråga kan vi konstatera att det inte kommer att komma några större renoveringar på de gamla tågstationerna längs ringbanan.


Ringbanans stationer har tre ägare

När Mårtendalsbanan byggde för 40 år sedan kom man fram till en lösning där staten bekostade själva järnvägen och städerna stod för stationerna. Därför ser ägandet av ringbanans stationer ut på följande sätt:

Helsingfors centralstation - Trafikverket (VR-koncernen äger själva byggnaden)
Böle station - Trafikverket (Senaattikiinteistöt äger själva byggnaden)
Kottby - Trafikverket
Åggelby - Trafikverket
Bocksbacka - Trafikverket
Malm - Trafikverket
Mosabacka - Trafikverket
Parkstad - Trafikverket
Dickursby - Trafikverket
Sandkulla - Trafikverket
Lejle - Vanda stad
Flygplatsen - Trafikverket
Aviapolis - Vanda stad
Kivistö - Vanda stad
Veckal - Vanda stad
Vandaforsen - Vanda stad
Mårtensdal - Vanda stad
Klippsta - Vanda stad
Myrbacka - Vanda stad
Malmgård - Helsingfors stad
Gamlas - Helsingfors stad
Norra Haga - Helsingfors stad
Hoplax - Trafikverket
Ilmala - Trafikverket

Läs också

  • Dags att fira 99-åriga Finland

    Klockan 18.50 på tisdagen ska allt vara klart.

    Kristallkronorna ska gnistra, orkestern vara redo på sin balkong och den röda mattan utrullad. Klockan 18.50 på tisdagen inleds självständighetsmottagningen för de 1800 gästerna och tv-publiken. Här hittar du allt du vill veta om självständighetsmottagningen.

  • 10 demonstrationer på Helsingfors gator - hundratals poliser på jobb

    Nordiska motståndsrörelsen och dess motdemo är under lupp.

    Polisen väntar sig ett tiotal demonstrationer på olika håll i Helsingfors under självständighetsdagen. Framför allt Nordiska motståndsrörelsens nynazistiska demonstration och dess motdemonstration är under lupp.

  • Att förlora ett barn som aldrig föddes

    Annika Ljungberg har fått två missfall på ett år.

    Annika Ljungberg sitter i väntrummet med sin man och förbereder sig på att gå in till ultraljudsundersökningen. Hon är nervös och förväntansfull. I kväll ska de ringa släkt och vänner och delge den fina nyheten om det lilla fostret som växer i magen. Men så blir det inte. Det lilla fostret finns inte längre.

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen

  • PM för självständighetsdagen

    Finlands 99 år firas runtom i landet.

    Finland firar i dag sin självständighet, 99 år efter att riksdagen godkände självständighetsdeklarationen den 6 december 1917. Självständighetsdagen firas runtom i landet under tisdagen.

  • HS: Anneli Auer kräver ytterligare miljoner i ersättning av staten

    Auer vill ha 2,5 miljoner för tiden hon var frihetsberövad.

    Anneli Auer, som frikänts för mordet på sin man, kräver 2,5 miljoner euro i ersättning för frihetsberövning. Ansökan lämnades in till Egentliga Finlands tingsrätt på måndagen av Auers advokat Jukka Manner. Det skriver Helsingin Sanomat.