Hoppa till huvudinnehåll

Rälsbussens framtid på Hangöbanan helt öppen

Rälsbuss mellan Hangö och Karis
I dag går det rälsbussar mellan Hangö och Karis. I framtiden kan det vara bara bussar som trafikerar på den rutten. Rälsbuss mellan Hangö och Karis rälsbuss

Det är öppet hur tågtrafiken mellan Hangö och Karis ser ut efter 2019 när köpavtalet löper ut. Allt är möjligt och pengarna avgör, säger överinspektör Iida Huhtanen på Kommunikationsministeriet.

Samtidigt tycker en del andra regioner att man kunde ta pengar från Hangöbanan till tågtrafiken i den regionen.

Det är inte bara i Västnyland kommunerna och invånarna upplever att problemen blir stora när staten tar i med hårdhandskarna för att spara pengar. Kommunikationsminister Anne Berner (C) beslöt i höstas att Y-tågen ska dras in från och med den 27 mars i år.

Det ställer till med problem för pendlare och studerande. Regionens riksdagsledamöter, kommuner och näringsliv jobbar på för att hitta en lösning. Samma scenario gäller i Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland där man också snabbt måste finna en lösning.

"Ta pengar från Hangöbanan!"

Representanter från Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland uppvaktar Berner med jämna mellanrum. Regionerna kom i mitten av februari med ett förslag att pengar flyttas från ett banavsnitt till ett annat: De ville att staten ger pengar från tågtrafiken mellan Hangö och Raseborg till tågtrafiken mellan Lahtis och Riihimäki.

En järnvägsräls.
Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland sneglar på pengar som ges till Hangöbanan. En järnvägsräls. Bild: Yle/Petra Thilman Räls,hangötågbana

Det här är bara ett av försöken att rädda tågtrafiken i Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland. Kommunerna i regionen funderar också på om man kan rädda trafiken genom att kommunerna deltar i finansieringen.

Avtalet gäller

Men överinspektören Iida Huhtanen på Kommunikationsministeriet påpekar att idén att flytta tågpengar från region till en annan helt och hållet är Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastlands egna idéer.

- Här på ministeriet utgår vi från att avtalet är underskrivet och att det gäller.

Rälsbussens automat var inte i gång den 29 september 2014.
Det finns inga konduktörer på rälsbussen så man ska själv se till att biljetten är betald. Rälsbussens automat var inte i gång den 29 september 2014. Bild: Yle/Marica Hildén biljettautomat i tåg

Avtalet om köptrafik till Hangö gäller i fyra år och går ut i slutet av 2019.

- Förutsättningen är förstås att riksdagen varje år godkänner anslagen, säger Huhtanen.

Ingen vet hur trafiken ser ut efter 2019

Allt är öppet. Det är det enda Huhtanen kan säga om Hangöbanans framtid efter 2019.

- Vid det laget hoppas vi att persontrafiken på järnvägarna är öppen för konkurrens.

Men det är oklart vem som har hand om trafiken till Hangö. Oklart är också om den sker på räls eller på gummihjul.

- Sedan gör vi ett nytt avtal om Hangöbanan, men vi vet inte hur omfattande det är och vem som sköter tjänsterna.

Iida Huhtanen tror ändå att det alltid kommer att finnas behov för köptrafik, det vill säga subventionerad trafik, i Finland, åtminstone i den närmaste framtiden.

"Allt är möjligt"

Kommunikationsministeriet meddelade i oktober i fjol att persontrafiken på järnvägarna öppnas för konkurrens redan under pågående regeringsperiod.

Målet är att det redan under våren ska finnas villkor för hur tågtrafiken får öppnas för konkurrens.

Hangös järnvägs- och busstation.
Är det bara buss som gäller mellan Karis och Hangö i framtiden? Hangös järnvägs- och busstation. Bild: Yle/Petra Thilman teboil i hangö

Iida Huhtanen säger att det som Kommunikationsministeriet kan göra är att skapa förutsättningarna. Sedan får man se om någon annan än VR är intresserad av Hangöbanan.

Kan det vara möjligt att trafiken mellan Hangö och Karis sköts med bussar?

- Allt är möjligt, säger Huhtanen, vi måste utgå från vad som är mest kostnadseffektivt och på vilket sätt servicen kan skötas på bästa sätt.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland