Hoppa till huvudinnehåll

Chefredaktörer: Gränserna för god smak har överskridits för länge sedan

Marit af Björkesten, Niklas Nyberg och Tommy Westerlund i ett kollage.
Marit af Björkesten, Niklas Nyberg och Tommy Westerlund är några av dem som har skrivit på ställningstagandet. Marit af Björkesten, Niklas Nyberg och Tommy Westerlund i ett kollage. Bild: Yle Marit af Björkesten,tommy westerlund

”Vi chefredaktörer som följer god journalistisk sed tänker inte stöda lögnmedier genom att vara tysta och tigande medlöpare”, skriver chefredaktörer för finländska medier i ett ställningstagande om vikten av tillförlitliga medier.

I sitt ställningstagande lyfter chefredaktörerna upp det snabbt förändrade diskussionsklimatet och ger som exempel vardagen på sociala medier där det blivit vanligt att uttrycka sig kränkande, nedvärderande, svartmålande och att direkt ljuga.

– Sådana som själva kallar sig för medier förgiftar samhällsdebatten och atmosfären i samhället genom att medvetet vilseleda allmänheten med falsk information. Gränserna för god smak och anständighet har redan för länge sedan överskridits, står det i ställningstagandet.

Förbinder sig till faktabaserad journalistik

Chefredaktörerna poängterar att yttrandefrihet och mångsidig kommunikation tillåter olika åsikter, men att det inte betyder att vem som helst kan sprida vad som helst utan att någon ingriper.

– Vi förbinder oss till relevant journalistik som grundar sig på fakta. Då någon medvetet försöker fördunkla eller förvränga fakta reagerar vi i våra egna medier. Vi stöder enskilda journalister som på grund av sitt jobb utsätts för förtalskampanjer. Vi godkänner inte att journalister tystas genom påtryckning.

I ställningstagandet skriver chefredaktörerna att de också i fortsättningen kommer att ta ansvar för de nyheter de publicerar och för att nyheterna ska vara tillförlitliga samt att de tar ansvar för redaktionella fel och att de korrigeras.

– Vi kommer även i fortsättningen att vara en grundpelare för demokrati och yttrandefrihet som en del av ett fungerande finländskt samhälle. Även under svåra tider är uppdraget glasklart för professionella medier som förbinder sig till etiskt hållbara principer.

"Anser att egna åsikter är samma som fakta"

Satu Takala, chefredaktör för tidningen Ilkka, är en av dem som undertecknat ställningstagandet. Hon säger att man med ställningstagandet vill rikta uppmärksamheten mot det förändrade diskussionsklimatet där det nya normala blivit det som inte tidigare ansetts vara normalt. Takala säger att både hatpratet och faktaresistensen har ökat under de senaste åren.

– Människors uppfattning om vad som kan anses som pålitlig information har blivit suddig. Man anser att ens egna åsikter är det samma som fakta.

Niklas Nyberg, chefredaktör för Vasabladet, är också en av dem som undertecknat skrivelsen, och han säger att ställningstagandet även är till för att visa att mediehusen står för hög trovärdighet och tar avstånd från den falska information som sprids av aktörer som ger ett sken av att vara nyhetsmedier.

Nyberg anser att medieklimatet har ändrats på gott och ont.

– Människor kan själva ta reda på mer på egen hand. Det är bra att inte blint tro på allt, men samtidigt har det även blivit lättare att svälja information som inte kommer från trovärdiga källor.

Han påpekar också att det är lätt att hitta stöd för de egna åsikterna i dagens informationssamhälle.

– Det du vill hitta stöd för finns tillgängligt. Det handlar inte bara om stora frågor som invandring eller vaccin, utan alla åsikter kan backas upp med information från mindre pålitliga källor på nätet - åsikter som går hand i hand med just din åsikt.

Öppen dialog bra för mediehusen

För att förbättra mediekritiken hos allmänheten anser Satu Takala att ett bra sätt är att eleverna redan i skolåldern får lära sig mediekritik och vad skillnaden mellan en nyhet och en ”nyhet” är.

– En positiv nyhet som kom upp under tidningsveckan var att det är bara en procent av ungdomarna som tror på det som olika lögnmedier skriver.

Vasabladets Niklas Nyberg tror på att en öppen dialog mellan mediehusen och publiken skulle öka på allmänhetens kunskaper i mediekritik.

– Den öppna dialogen har inte alltid varit mediehusens styrka. Men att öppna upp mer, berätta om hur man jobbar, tänker och skriver nyheter och vilka källor man använder hjälper till att öka på förtroendet för mediehusen.

Mediehusens öppenhet skulle enligt Nyberg även gynnas av att det exempelvis skulle ordnas tillställningar och debatter på riksnivå, både på finska och på svenska.

– Det är viktigt att prata öppet om det här.

Chefredaktörer som undertecknat ställningstagandet:

Arno Ahosniemi, Kauppalehti och Chefredaktörernas förening
Mika Pettersson, STT
Merja Ylä-Anttila, MTV
Kaius Niemi, Helsingin Sanomat
Tapio Sadeoja, Ilta-Sanomat
Atte Jääskeläinen, Yle
Jouko Jokinen, Aamulehti
Kari Kivelä, Iltalehti
Antti Kokkonen, Lapin Kansa
Tomi Lähdeniemi, Satakunnan Kansa
Reijo Ruokanen, Talouselämä
Pekka Mervola, Keskisuomalainen
Seppo Rönkkö, Savon Sanomat
Kari Vainio, Turun Sanomat
Kyösti Karvonen, Kaleva
Satu Takala, Ilkka
Toni Viljanmaa, Pohjalainen
Jouni Kemppainen, Maaseudun Tulevaisuus
Markus Pirttijoki, Kainuun Sanomat
Tommy Westerlund, Hufvudstadsbladet
Niklas Nyberg, Vasabladet
Marit af Björkesten, Svenska Yle

Journalistreglerna kan läsas här.

Artikeln har uppdaterats klockan 09.05 med Kainuun Sanomats chefredaktör Markus Pirttijoki som hör till de 22 undertecknarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes