Hoppa till huvudinnehåll

Så här tyckte våra filmexperter om Oscarsvinnarna - läs recensionerna!

Charlize Theron gör en av rollerna i Mad Max: Fury road.
Mad Max: Fury road hyllades av Svenska Yles filmexperter Charlize Theron gör en av rollerna i Mad Max: Fury road. Bild: © 2014 Warner Bros. Entertainment Inc. abbey lee kershaw

Skrällarna var flera i samband med årets Oscarsgala. Den första kom när det stod klart att Sylvester Stallone inte fick någon statyett för sin sjunde insats som Rocky. Den sista dundrade till när The Revenant förlorade kampen om att bli årets bästa film.

Läser man de listor som lagts ut i förväg så kan man se hur såväl vi redaktörer som ni lyssnare & tittare tippade att det skulle gå på själva galan, men hur väl rimmar våra recensioner med hur det sedan gick?

Årets bästa film

När det gällde priset för bästa film stod kampen mellan The Revenant och Spotlight - filmer som redan ett tag snurrat på bio hos oss.

In i det sista antog många att priset skulle gå till The Revenant - inte minst sedan det stod klart att Alejandro González Iñárritu tagit hem priset för bästa regi.

Rachel McAdams, Mark Ruffalo, Brian d'Arcy James och John Slattery spelar journalister som samlats till möte
Silja Sahlgren-Fodstad hurrade då Spotlight blev utsedd till årets bästa film. Rachel McAdams, Mark Ruffalo, Brian d'Arcy James och John Slattery spelar journalister som samlats till möte Bild: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland select

Men så gick det inte. Istället avgick den verklighetsbaserade historien om ett gäng grävande journalister med segern.

Såhär skrev jag under rubriken Spotlight - journalisterna som skakade världen när filmen hade premiär i januari:

Varje mening är laddad, varje slutsats leder en bit framåt. Faktauppgifterna portioneras ut i lämpliga doser och varvas i exakt rätt mått med personliga vittnesmål av offer och andra inblandade. Utan att helheten någonsin kantrar över i vare sig spektakulära detaljer eller osmakligt effektsökeri.

Äntligen Leonardo?

Priset för bästa film delas av naturliga skäl ut sist, men i år var det kanske adressen för den nästsista statyetten som de flesta var nyfikna på. Hur skulle det gå för Leonardo DiCaprio?

I samband med filmens Finlandspremiär valde Johanna Grönqvist att skriva om The Revenant under rubriken Leonrado DiCaprio i en helvetevandring.

Leonardo DiCaprio i filmen The revenant.
The Revenant var tippad som bästa film, men så gick det inte. Leonardo DiCaprio i filmen The revenant. Bild: © 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. revenant

Och visst kommer hon med ett utlåtande om hur Oscarsjuryn kan tänkas resonera:

Oscarsjuryn brukar gilla när skådespelare gör roller där de är fula (speciellt vackra skådespelare som spelar fula) eller där skådespelaren fått utstå påfrestningarna och stora lidanden under inspelningen. Och Leonardo DiCaprio är både ful och lider i den här filmen.

Den stora vinnaren

Vem hade väl i samband med den första Mad Max filmen trott att den fjärde delen i sagan skulle komma att stå som den stora vinnaren i Oscarssammanhang? Trettiosju år senare!

Men så gick det när tio nomineringar resulterade i sex statyetter.

Visserligen blev det ingen seger i varje sig bästa film eller bästa regi-klassen, men det kan säkert de flesta acceptera.

George Miller gjorde visserligen en imponerande uppdatering av sitt gamla material, men i konkurrensen med till exempel Spotlight vägde helheten onekligen lättare när det gäller graden av angelägenhet.

Under rubriken Mad Max 4 - galet häftig kunde jag i maj ändå konstatera att:

Det som skiljer "Fury Road" från många av sina genrevänner är att den aldrig släpper taget om en. I motsats till många andra actionfilmer satsar den på att bygga upp ett persongalleri man bryr sig om.

Och för att ett persongalleri skall beröra behövs bra skådespelare - vilket Mad Max levererade. Visserligen nominerades varken Tom Hardy eller Charlize Theron för sina prestationer, men det faktum att Hardy var nominerad för sin roll i The Revenant medan Theron redan har en Oscar för Monster (2003) bevisar att skådespelargardet var imponerande.

Och de övriga då?

Priset för bästa kvinnliga huvudroll gick i år som tippat till Brie Larson för hennes insats i det dramatiska dramat Room. Såhär skrev jag på tal om henne i recensionen som rubricerades: Ett helt liv i ett enda rum:

Brie Larson fick Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i filmen Room
Brie Larson var lysande i filmen Room Brie Larson fick Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i filmen Room Bild: EPA/PAUL BUCK Brie Larson,oscarsgalan 2016

Brie Larson är helt berättigat nominerad till en Oscar för sin lyhörda tolkning av den unga kvinnan som blivit berövad en del av sin ungdom. Hennes Joy är en frän blandning av mod, uppgivenhet, hopp och förtvivlan. En människa man tror på - och känner med.

I textform har vi dessvärre inga recensioner att hänvisa till i vare sig då det gäller Mark Rylence prestation i The Bridge of Spies eller Alicia Vikanders dito i The Danish Girl. Däremot har vi i positiva ordalag lagt ut texten om dem bägge i radioprogrammet Filmmagasinet.

Avslutningsvis kan man konstatera att det denna vecka är Finlandspremiär för den ungerska filmen Son of Saul som vann i kategorin bästa utländska film. Recensionen publiceras på fredagen, men redan nu kan jag avslöja att rubriken lyder: Årets starkaste filmupplevelse.

Och det är ingen överdrift. Vågar jag påstå - redan såhär i början av året.

Läs också