Hoppa till huvudinnehåll

Tusentals euro på annonsering - en kärngrupp föräldrar tar till media för att rädda Cygnaeus

En bild på en tidnings förstasida med texten "Kom med och rädda det svenska språket i Finland!"
Rubriken på HBL:s första sida har väckt kritik på nätet, också bland Cygnaeusanhängare. En bild på en tidnings förstasida med texten "Kom med och rädda det svenska språket i Finland!" Bild: Yle/ Catariina Salo rädda cygnaeus

När invånarna i södra Helsingfors vecklade ut Hufvudstadsbladet vid frukostbordet var det säkert många som blev positivt överraskade.

Tidningens hela första sida pryds av en annons som marknadsför den demonstration som kommer att ordnas för att rädda Cygnaeus lågstadieskola i Helsingfors.

Som stiftelse har vi strikta regler om vad vi kan understöda, men det här är mycket angeläget för stiftelsen.― Casper Grönblom

Casper Grönblom är ordförande för Cygnaeusstiftelsen som finansierat förstasidan och också tidigare annonser som publicerats för att få uppmärksamhet i Cygnaeusfrågan.

- Vi har fått en understödsansökan av en grupp föräldrar som jobbar kring motsättningarna i frågan om stängningen av Cygnaeus. Som stiftelse har vi strikta regler om vad vi kan understöda, men det här är mycket angeläget för stiftelsen, säger Grönblom.

Någon exakt budget för marknadsföringen finns inte, utan stiftelsen använder sina vinstmedel för att bekosta annonserna.

Enligt listpriserna på Hufvudstadsbladets sajt ligger en förstasidesannons på 5 676 euro. Rörelsen för att bevara Cygnaeus skola har tidigare också haft mindre annonser i HBL. För mindre annonser får man punga ut med allt från 190 till närmare 1000 euro.

En rubrik som väcker uppmärksamhet är ju bättre än en som inte gör det.― Casper Grönblom

Rubriken väcker uppmärksamhet

Rubriken “Kom med och rädda det svenska språket i Finland!” kan ändå ses förvirrande eftersom den likställer en lågstadieskola med hela det svenska språket i Finland.

Vad tycker du om rubriken?

- Cygnaeus är ju en liten del av en stor helhet - det svenska språket överlag. En rubrik som väcker uppmärksamhet är ju bättre än en som inte gör det.

Grönblom påpekar att de som stiftelse inte varit med och skapat annonsen utan endast står för finansieringen.

Rubriken har också väckt kritik i sociala medier.

Läs mera:

För nioårige Hugo tar det 45 minuter att gå till Busholmen

Mamma Ninni Dahlberg anser att det är en absurt lång och otrygg skolväg för ett litet barn. Utbildningsverket tror att få barn blir tvungna att gå så långt.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen