Hoppa till huvudinnehåll

Yles kundrelationer 2015: Yle nådde alla finländare – slottsbalen populärast

Radiokanalernas musikprogram lockar flest lyssnare medan barnprogrammen är populärast på webben. I slutet av året hade Yle Arenan dagligen närmare en miljon starter.

Yle nådde alla finländare under år 2015 – 72 procent använde Yles tjänster dagligen.

76 procent av finländarna fann åtminstone någon av Yles tjänster intressant. Bland unga var räckvidden svagast.

Yles dagliga räckvidd bland finländarna år 2015:
- närmare tre miljoner tv-tittare
- ungefär två miljoner radiolyssnare
- drygt 620 000 webbanvändare.

Av de inhemska radiokanalerna hade Yle Radio Suomi den största dagliga räckvidden (25 % av finländarna) och bland tv-kanalerna nådde Yle TV1 flest tittare (46 %). Yles webbtjänster nådde dagligen 18 procent av finländarna. Av de inhemska mediehusen hade Sanomas och Alma Medias webbtjänster den största dagliga räckvidden (41 respektive 33 %).

Musikprogrammen populärast i radio

Onnen sävel och Tanja Närhin iskelmäradio var två av de radioprogram som lockade flest lyssnare. Närmare en halv miljon finländare följde programmen.

Slottsbalens tv-sändning hade flest tittare år 2015. Programmet följdes i genomsnitt av 2,6 miljoner finländare, vilket slog alla tidigare publikrekord i Yles tv-historia. Av de svenskspråkiga tv-programmen var komediserien Solsidan populärast, med tittarsiffror på närmare en halv miljon.

På Yle Arenan lockade dramaserier och barn- och ungdomsprogram flest tittare. Animationen Ryhmä Hau och sjukhusserien Puls var två av de mest sedda. Under slutet av 2015 hade Yle Arenan dagligen närmare en miljon starter.

Närmare information framgår i översikten Yles kundrelationer 2015.