Hoppa till huvudinnehåll

Han startade egen kyrka som 20-åring

Att vara troende är oftast väldigt privat, men i serien Troende följer vi flera personer med olika trosinriktningar och som aktivt lever ut sin övertygelse. De berättar öppet, rakt och ärligt om hur deras tro påverkat deras liv och vilka val de gjort på grund av sin tro.

När han var 20 år grundade Patrick Tiainen ett kyrkosamfund. Rörelsen växte snabbare än han kunnat tro, men samtidigt blir hoten mot honom fler.

Patrick Tiainen växte upp i en ganska typisk, kristen, finsk familj. De gick i kyrkan en gång i året, vilket han tyckte var riktigt tillräckligt. Men när han som tonåring åkte iväg på konfirmationsläger ändrades hans tro. Det kom som ett kall från Gud.

- Det var inte undervisningen utan mera gudsnärvaron som förändrade mig. Redan tredje kvällen hade jag bestämt mig att jag vill ge mitt liv till Gud.

Patrick Tiainen utför handpåläggning.
Patrick utför handpåläggning. Patrick Tiainen utför handpåläggning. Bild: Pampas Production word of faith finland,troende,tro,religioner,kristendom,väckelserörelser,religiösa samfund

Då hade han ingen plan på att bli pastor och grunda ett nytt kyrkosamfund. Men några år senare åkte han till Kenya där han skulle tillbringa tio månader. Han hade inte tillräckligt med pengar och oroade sig över om han gjort ett misstag. Men han stannade kvar, fick möjligheten att predika och se människor komma till tro. Det var där han insåg att han hade en kallelse.

- Det kom en man fram till mig och sa, det här är bara träning, du åker hem till Finland för att starta en ny kyrka, säger Patrick.

Först skrattade han åt tanken på en ny kyrka. Det finns helt tillräckligt med kyrkor och samfund i Finland.

- Varje gång Gud talade om Finland försökte jag fråga vilken kyrka han ska använda. Är det lutherska kyrkan? Gud sa nej. Är det metodistkyrkan? Gud sa nej. Är det pingströrelsen? Gud sa nej. Nytt vin ska i nya säckar. Om du försöker hälla det här nya vinet, det här nya arbetet i gamla lädersäckar så kommer det att spricka, berättar Patrick.

i kyrkan Word of Faiths café.
Patrick i kyrkans café. i kyrkan Word of Faiths café. Bild: Pampas Production pastor,tro,troende,religiösa samfund,kristendom,väckelserörelser

Word of Faith Finland, eller Uskon sana, grundades i mars 2014 med Karleby som hemort. Även om Patrick har startat samfundet vill han inte se det som sin kyrka. Han är pastor, men kyrkan är Guds.

När han startade samfundet var han tvungen att göra det mesta själv: sprida ordet om det nya samfundet, fixa fastighet, mingla, predika, organisera och baka bakelser till kyrkkaffet. Men redan efter sex månader hade samfundet vuxit och hade ett femtiotal medlemmar.

- Jag är glad att det är många som hör rösten bakom rösten. En 20-årig kille borde inte kunna vara samfundsledare. Det måste finnas någonting större bakom.

Patrick predikar inför församlingen.
Patrick predikar inför församlingen. Patrick predikar inför församlingen. Bild: Pampas Production word of faith finland,predikanter,religiösa samfund,väckelserörelser,kristendom,tro,troende,församlingar

När han predikar liknar det som många i Finland är vana att se i amerikanska tv-serier. En karismatisk predikan med sång, inte samma lågmälda ton som det ofta ser ut i Finland.

- För omgivningen har det inte alltid varit så lätt att jag plötsligt blivit Jesusfreak, som de säger. Jag är tacksam för att min familj har tagit det jättebra och har kunnat respektera att det är mitt personliga val. Det jag brinner för vill jag ge hela mitt liv.

Samfundet vill väcka de kristna människor som gör som Patrick själv gjorde. De som går till kyrkan ibland, men som är passiva i sin tro utanför kyrkan. Han anser att det behövs en mobilisering av kyrkfolket för att de ska börja fungera som lärjungar och lära ut evangeliet också i vardagen.

- Målet är Finland för Kristus. Och det som vi tror på är att gå ut och göra alla till lärjungar, precis som Jesus sa. Hur ska människor kunna komma till tro om det inte finns någon som predikar?

Församlingen lyssnar till predikan.
Församlingen lyssnar till predikan. Församlingen lyssnar till predikan. Bild: Pampas Production patrick tiainen,församlingar,troende,kristendom,tro,religiösa samfund

Blir trakasserad och hotad

Patrick har också mött mycket motstånd sedan han startade samfundet. Flera viktiga relationer har gått i kras. Människor som inte känner honom har hotat honom med våld via sociala medier och per telefon.

- Det är inte alls ovanligt att någon ringer åt mig och säger att de ska slå ned mig om de ser mig på stan, säger Patrick.

Hoten riktar sig inte bara till honom utan även hela samfundet. För en tid sedan tvingades de ställa in ett möte på grund av hotbilden. Eftersom han känner ett ansvar för medlemmarnas säkerhet anmäler han hoten till polisen. Men hoten mot honom själv tycker han inte är en stor grej, men för hans vänner och familj är det ibland jobbigt.

Barnen sjunger i kyrkan.
Barnen sjunger i kyrkan. Barnen sjunger i kyrkan. Bild: Pampas Production församlingar,barn (åldersgrupper),barn (familjemedlemmar),troende,word of faith finland,sång,musik,lovsångsmusik,religiösa samfund

- Jag förstår att för människor, som till exempel min mamma, kan det kännas jättetråkigt. Och hon tar det många gånger mycket hårdare än vad jag gör. För henne kan det vara en hård smäll att någon vill klappa upp hennes lilla pojke.

Patrick har under åren slutat att försöka få alla människor att tycka om honom. Under många år blev han mobbad, vilket länge innebar att han bar på en osäkerhet för att han plötsligt igen skulle bli utanför och utskrattad.

- Ännu där i början så fanns det en liten rädsla: tänk om jag blir lämnad ensam. Tänk om. Den känslan har försvunnit helt och jag har fått inse att det inte händer mera. Och det är jag jättetacksam för.

Word of Faith har i dag kring 110 registrerade medlemmar och 200 personer deltar i bönemötena. Patrick har nu nått ett till delmål, eftersom samfundet i Karelby rullar på så att han kan jobba för att få samfundet att växa. Hälften av sin tid spenderar han med att resa runt i Finland för att bland annat besöka de 24 olika så kallade cellgrupperna som har startats.

- Jag vet att jag inte vill göra något annat i resten av mitt liv. Det är det här jag vill, säger Patrick Tiainen.

Redaktör: Alexandra Furu



I serien Troende, på söndagar på Yle Fem, följde vi också bl a Carola som botar med hjälp av kvanthealing, Marianne som får förbön för sin nervsjukdom och familjen Gädda som ska åka till Kenya som missionärer.

Tro

Nyligen publicerat - Tro