Hoppa till huvudinnehåll

Blev påkörd av rattfyllerist - vägrar vara bitter

bil i mörker
bil i mörker Bild: YLE/Rolf Granqvist mörkerkörning

Vad tänker du när du ser bilden av Ingvar Helsing? Här har vi en rask och rakryggad karl. En sådan som sköter sina arbetsuppgifter smidigt och effektivt. En hejare i skidspåret och en ivrig cyklist.

Ingvar Helsing blev påkörd av en berusad bilist
Ingvar Helsing Ingvar Helsing blev påkörd av en berusad bilist Bild: Yle/ Peter Fahllund ingvar helsing,trafikfylleri

Allt det där stämmer. Det som inte går att se är att Ingvar Helsing varit med om en fasansfull trafikolycka som nästan kostade honom livet. Och vänster ben fick amputeras vid låret. Detta på grund av att en medtrafikant hade fattat beslutet att sätta sig bakom ratten trots att han var alkoholpåverkad.

Livshotande skador

Det hände för tio år sedan. Ingvar Helsing körde sin motorcykel in mot Vasa. Vägarna var så gott som tomma, först strax före Stormossen syntes några mötande bilar till.

Den tredje bilen gjorde en omkörning i en backe. Och körde rakt på Ingvar Helsing.

- Jag hann reagera så det blev ingen frontalkrock. Han körde på mig från sidan, berättar Helsing.

Ambulansen var snabbt framme, Helsing fick första hjälpen och dropp genast på platsen. Värst tilltygat var hans vänstra ben som blivit i kläm mellan motorcykeln och bilen.

- Enligt intygen var det livshotande skador jag fick, det var inte bara ett krossat ben utan också punkterade lungor och en bruten handled. Risken för att jag skulle förblöda var stor.

Snabbt fattades beslutet att det vänstra benet inte skulle gå att rädda. Det amputerades vid halva låret.

Har du slagit knäet?

Den som i dag möter Ingvar Helsing noterar inte nödvändigtvis att hans vänstra ben amputerats. Han vandrar nämligen raskt omkring på två ben.

- Jag har ju en lite speciell gångstil, det är inte ovanligt att folk undrar om jag har slagit mitt knä.

Det här är möjligt tack vare en modern dataprogrammerad protes, speciellt lämpad för aktiva personer som Ingvar Helsing.

- Jag är nöjd, för jag slipper ju använda kryckor eller rullstol. Och jag litar på protesen, det är viktigt.

Men vägen hit har varit lång.

- Redan två månader efter att mitt ben amputerats började jag anpassa mig till att använda protes. Optimist som jag är så trodde jag ju att det bara var att få på sig protesen och börja använda den med en gång. Det var en besvikelse att det var en så stor kamp. Det tog mig över ett år innan jag kunde börja gå utan kryckor.

Lika långt "straff" för offret

Bilföraren som körde på Helsing hade 1,69 promille alkohol i blodet. Han dömdes till 11 månaders ovillkorligt fängelse.

- Om jag hade dött skulle han antagligen ha fått 2 år. I dag är det nästan en förmildrande omständighet att ha kört berusad. Straffen för rattfylla är lindriga och uppföljningen är svag. Den som sätter sig i en bil med så här mycket alkohol i kroppen lider av en sjukdom, och en sjukdom ska behandlas.

Så föraren fick sitta inspärrad i 11 månader – ungefär lika länge som det dröjde innan Ingvar Helsing kom igång med vardagen igen.

- Då rättegången var över hade jag ännu inte fått någon protes eftersom jag måste invänta en betalningsförbindelse. Den fick jag vänta på i tio månader. Här i Finland är det nog lite trögt, i grannländer som Sverige och Norge ordnas det upp med proteser betydligt snabbare

Målet: att arbeta igen

Tio år efter olyckan är Ingvar Helsing lika aktiv och optimistisk som alltid. Arbetet som fastighetsskötare går galant. Men givetvis har Helsing och hans familj stött på många utmaningar under åren.

- Vi är ju alla traumatiserade, ofta glömmer man bort att de anhöriga också mår väldigt dåligt efter en olycka. Det blir lätt så att allt fokus sätts på offret.

Ingvar Helsings mål var hela tiden att återvända till arbetslivet. Där har utmaningen varit att övertyga arbetsgivarna om att det går bra att arbeta med protes.

- Jag har gått på arbetsintervjuer där jag märkt att intervjuaren suttit och undrat om jag verkligen ska klara av jobbet med ett funktionshinder. Men jag har utgått ifrån att jag måste vara aktiv.

Ingen bitterhet

Att skida går också utmärkt, fast Ingvar Helsing beskriver sin skidstil som ”lite speciell”. Motorcykelåkandet har han däremot ersatt med cykling.

- Min protes har tre lägen, så jag kan med en fjärrkontroll styra protesen beroende på vad jag håller på med, skidning eller cykling.

I dag kände han ingen som helst bitterhet gentemot mannen som körde på honom.

- Jag har aldrig ens tänkt i de banorna Han har ju sitt och jag mitt. Jag hoppas bara att alla tar sig en funderare på det här med rattfylleri. Dagens trafik är snabb och intensiv och alla risktagningar kan ha en konsekvens.