Hoppa till huvudinnehåll

Näthandeln ger nyanställningar i Vasa

En gaffeltruck lossar en av Piccolos lastbilar.
En gaffeltruck lossar en av Piccolos lastbilar. Bild: Yle/Joni Kyheröinen gaffeltruck,truckar,kurir,Post- och kurirverksamhet

Näthandeln har ökat de senaste åren. Ett av de områden där ökningen syns är inom transporten. Till exempel i Vasa har logistikföretaget Piccolo fått betydligt mer att stå i.

För Piccolos del handlar ökningen inom transporten till stor del om att man från och med årsskiftet fick Postnord som samarbetspartner. Postnord är den svenska och den danska statens gemensamma postoperatör.

- Det gäller speciellt utdelningen till privatpersoner, säger ekonomidirektör Yvonne Wentjärvi- Granlund.

Med andra ord produkter som privatpersoner köpt på nätet. Största delen kommer från utlandet till hamnarna i Helsingfors och Åbo.

Sedan tidigare sköter Piccolo också utkörningen för logistikjättarna DHL och TNT inom gamla Vasa län.

Yvonne Wentjärvi-Granlund och Petri Kuivamäki på Piccolo i Vasa.
Yvonne Wentjärvi-Granlund och Petri Kuivamäki. Yvonne Wentjärvi-Granlund och Petri Kuivamäki på Piccolo i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen petri kuivamäki,Post- och kurirverksamhet,kurir

Nya kunder och ökad näthandel

Utöver det att man i Postnord fick ytterligare ett stort logistikföretag som samarbetspartner, syns också den alltjämt ökande näthandeln hos Piccolo.

- Det märks att näthandeln har ökat ordentligt, säger vd Petri Kuivamäki.

- Bägge spelar in för oss. Postnord inverkar mycket men nog ser jag ju att näthandeln ökar hela tiden, säger Wentjärvi-Granlund.

Fler anställda

Tack vare ökningen har Piccolo börjat med kvällsutdelning till privatpersoner. Den sköts av tre personer som nyligen anställts för just det ändamålet.

- Det är ju på kvällen folk är hemma, säger Wentjärvi-Granlund.

En av dessa tre nyanställda är Cecilia Lundberg från Malax. Hon har jobbat på Piccolo i ett par månader.

- Min arbetsdag börjar klockan tre på eftermiddagen och tar slut mellan halv sju och halv tio.

Cecilia Lundberg på Piccolo kör ut varor som folk handlat på nätet.
Cecilia Lundberg. Cecilia Lundberg på Piccolo kör ut varor som folk handlat på nätet. Bild: Yle/Joni Kyheröinen piccolo,Post- och kurirverksamhet,kurir

Nå vad finns bland paketen? Vad beställer folk via nätet?

- Det är populärt med bildäck. Och mycket kläder, förstås. Sen beställer folk saker till sina husdjur. Till exempel kattsand är väldigt populärt, säger Lundberg.

Nykarlebud märker också av ökningen

Kenneth Isaksson, vd på Nykarlebud, säger att näthandelns ökning syns också hos dem. Företaget är underleverantör åt posten.

- Det var inte alls lika mycket för fyra-fem år sen, säger Isaksson.

Nykarlebud kör ut de lite större paketen och leveranserna i Jakobstad, Pedersöre och Nykarleby. Till exempel tv-apparater, diskmaskiner och tvättmaskiner.

Det är inte fråga om en värst stor verksamhet för Nykarlebud, posten står för cirka tretton procent av företagets omsättning.

- Men det har blivit mer körande jämfört med när vi började, säger Isaksson.

Näthandelns värde ökar

TNS Gallup har sen 2010 årligen utfört en enkätundersökning om finländarnas näthandel. Siffrorna grundar sig på svar från över 10 000 finländare per år.

- Näthandeln har ökat under många års tid. Både sett till värdet och till hur stor del av finländarna som säger sig ha handlat via nätet, säger Nina Frosterus på TNS.

Enligt TNS Gallups undersökningar har nätvaruhandelns värde ökat med 24 procent från 2010 till 2014.

Enligt de senaste siffrorna som publicerats har 78 procent av finländarna i åldern 15-79 köpt varor eller tjänster via nätet.

- Ökningen av näthandlarnas antal har under de senaste åren kommit från att den äldre befolkningen börjat handla mer via nätet, säger Frosterus.

Färre beställde resor

Intressant att notera är dock det att även om varuhandeln via nätet ökade från 2013 till 2014, gick köpet av tjänster ner. Den nedgången förklaras främst med att folk inte beställde resor i lika stor utsträckning.

Det som också är värt att notera i sammanhanget är att även om detaljhandeln via nätet ökade, så sjönk detaljhandeln överlag med kring en procent.

Tolkningen är den att allt fler går över från att handla i fysiska affärer till att handla via nätet.

Tror inte på nedgång

Just nu jobbar man med siffrorna för 2015, de är ännu inte offentliga.

Men åt vilket håll lutar det?

- Jag ser inga orsaker till att näthandeln skulle minska, säger Frosterus.

Vilka produkter köper finländarna på nätet?

- Kläder, väskor, skor, elektronik, böcker... räknar Frosterus upp.

Köper man från finländska eller utländska nätbutiker?

- Det finns många nätbutiker där det är svårt för konsumenten att avgöra om den är finländsk eller utländsk. Men de flesta köper från finländska. Samtidigt ökar köpandet från utländska butiker stadigt.

Mottagaren måste kvittera leveransen

Hur är det då med säkerheten inom branschen? Yle har fått ta del av en berättelse där ett paket stulits av någon som uppgav sig vara mottagarens granne.

Wentjärvi-Granlund på Piccolo säger att man följer sina uppdragsgivares regler, vilket betyder att mottagaren måste kvittera att han eller hon tagit emot paketet.

Undantaget är om mottagaren meddelat att det är okej att lämna paketet på något visst ställe, till exempel utanför dörren, eller gett fullmakt åt någon annan att ta emot paketet.

Om det trots allt händer att föraren lämnar över paketet åt någon som inte har fullmakt och det blir stulet är det kurirföretaget som får stå till svars och ersätta paketet.

Numera kvitterar man inte med papper och penna. Föraren har med sig elektroniska apparater med vilken mottagaren ska kvittera paketet.

Det som kan orsaka huvudbry är att varje leverantör har sina egna apparater, vilket betyder att föraren kan ha mellan fyra och fem olika att hålla reda på.

Från tung industri till paketbilar

Piccolo transporterar mycket annat utöver det som går till privatpersoner. Det rör sig till exempel om transporter till och från regionens stora företag, som Wärtsilä och ABB.

En stor del går också till affärerna i gamla Vasa län, till exempel kläder och elektronik.

Det kan svänga snabbt i logistikbranschen, det vittnar Wentjärvi-Granlund om.

- För något år sen låg fokusen på den tunga trafiken till industrin. Då sålde vi bort några paketbilar. Nu har vi fått lova att köpa nya bilar eftersom näthandeln har ökat. Och det rör sig om ganska lätta varor.