Hoppa till huvudinnehåll

"Skärgårdstrafik kan inte diskuteras på Youtube"

Förbindelsebåten Viken.
Förbindelsebåten Viken. Bild: Yle/Nora Engström m/s viken

Skärgårdsbor vill att framtidens skärgårdstrafik diskuteras i skärgården, där folk bor och har åsikter. Kommunikationsministeriet å sin sida har föreslagit att diskussioner om det nya pilotprojektet kunde ske på distans, bland annat genom webbtjänsten Youtube.

Jan-Erik Karlsson, som är ordförande för Åbolands utskärsdelegation, tycker det är ett underligt sätt att diskutera på.

- Jag har själv personligen aldrig varit inne på Youtube, erkänner Karlsson. Skulle jag inte ha min fru som någon gång är där, så skulle jag inte veta vad Youtube är för någonting.

Mera marknadsdrivet och digitalt

Kommunikationsminister Anne Berner har godkänt ett pilotprojekt, och ministeriet vill öppna en diskussion kring planerna, bland annat om hurdana resor och transporter det behövs i framtiden, och om vem som ska ordna transporterna.

Ministeriets mål är att de offentligt finansierade transporttjänsterna i skärgården i större grad skulle kompletteras med tjänster som fungerar på marknadens villkor. Samtidigt ska digitaliseringen och innovativa tjänster utnyttjas så effektivt som möjligt.

Förbindelsebåten Falkö en dimmig höstmorgon
Förbindelsebåten Falkö en dimmig höstmorgon Bild: Yle/Lotta Sundström höstdimma

Karlsson anser att det finns mycket man kunde diskutera, exempelvis om de tunga transporterna, men han anser att om ministeriet faktiskt vill höra skärgårdsborna och deras åsikter, så borde tjänstemännen komma till skärgården.

- Jag tror inte de förstår att det kan ta tre-fyra dygn för att åka av och an till ett möte i Helsingfors för tre timmar, säger Karlsson, eller att alla inte använder Youtube.

"Möjligheter för privata transporter finns"

Företagaren Pirjo Hoffström på Vänö är orolig för vilka inbesparingar och nedskärningar som kommer att göras.

- Jag vet faktiskt inte vad de tänker, säger Hoffström. Vi har länge tänkt oss att förbindelsebåten motsvarar en landsväg, som man kan lita på och planera sin framtid efter. Jag är illa rädd att det händer katastrofala saker om man börjar påta på det system vi har.

Elisabeth Jansson på Nagu Berghamn, som tidigare hade taxibåtsverksamhet, tror ändå att det kunde finnas möjligheter för företagare att erbjuda mer privata transporter.

- Fast vi hade det mera som en bisyssla, för den var väl nog inte så lönsam, konstaterar Jansson.

Kommunikationsministeriet har ännu inga färdiga planer, utan de ska diskuteras. Men planerna ska testas från början av 2017 till slutet av 2018. Permanenta förändringar kunde enligt ministeriet ske år 2019.

I februari samlades kring hundra skärgårdsbor i stadshuset i Pargas för att höra om Kommunikationsministeriets planer, men några fler liknande träffar finns inte inprickade just nu.

Många kommentarer på mötet var skarpa:

- Så fort ni kan fixa varorna digitalt till fastlandet, så tycker jag det är en bra idé.
- Ska vem som helst kunna agera taxichaufför i skärgården genom någon app?
- Man får nog känslan att man i Helsingfors tror att vi klarar oss bra i skärgården bara vi får en ipad i hand.
- Ska det testas i två år? Vi överlever inte två år.
- Skärgårdsförbindelser handlar om grundläggande infra, inte service.
- Så länge jag måste stå på soffan, på ett visst ställe mellan katten och pelargonen, för att få nätkontakt så tänker jag inte anmäla mig till någon digitaliseringsroadshow.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland