Hoppa till huvudinnehåll

Palestinsk musiker får fristad i Helsingfors - "Folk utanför konfliktzoner kommer aldrig att få veta hur det känns"

En man sitter i en trappa, ler och tittar ur bild.
Jowan Safadi är den första konstnären i Safe haven-projektet som Helsingfors stad är med och finansierar. En man sitter i en trappa, ler och tittar ur bild. Bild: Yle/ Catariina Salo Jowan Safadi

I tre månader ska den palestinska musikern Jowan Safadi bo i Helsingfors. Staden är med och finansierar Safe haven-projektet som ger konstnärer kortvariga fristäder på Sveaborg.

- Om allt är skit kan du inte hålla på och sjunga om trädens prakt!

Det är den palestinska musikern Jowan Safadi som brusar upp. Han har kommit till Sveaborg för bara ett par dagar sedan, här ska han stanna till slutet av maj.

En rödtegellänga.
På Sveaborg kan konstnärer få en tillfällig fristad. En rödtegellänga. Bild: Yle/ Catariina Salo artistresidens,safe haven,Sveaborg

Att känna till en sanning som andra inte är medvetna om kan kännas svårt, och att ha en åsikt och underkuva den är tungt, fortsätter Safadi när vi pratar om konstens påverkan på samhället.

- Det finns tillräckligt med förtryck i världen, så det skulle vara otroligt tråkigt att vara tvungen att förtrycka också sina egna åsikter.

Att leva under förtryck är något som inte är främmande för Jowan Safadi. Som en palestinsk konstnär i Israel måste han ständigt jobba med att inte censurera sig själv.

Ändå står han hela tiden och pressar gränserna, för han vill berätta sin sanning.

- Så jag kan sova lugnt om nätterna.

Sveaborg - från fästning till fristad

Safadi är den första residenskonstnären i det projekt som Helsingfors stad bekostar tillsammans med Helsinki international artist program (HIAP) och föreningen Perpetuum mobile.

Vill man bygga en demokrati är det väldigt viktigt att de intellektuella konstnärer som försöker bygga upp samhället får en fristad.― Marita Muukkonen, Perpetuum Mobile

50 städer runtom i världen är redan så kallade Safe haven-städer, och nu är Helsingfors också med och drar sitt strå till konststacken.

Safe haven är ett projekt som erbjuder fristäder för förföljda konstnärer, människor som behöver en andningspaus. I Helsingfors har möjligheten för förföljda konstnärer att få ett kortvarigt residens redan funnits i tre år, men i och med att staden nu kommer emot med finansiering kan Helsingfors bli en officiell Safe haven-fristad.

- Vi förhandlar fortfarande med staden om det praktiska, men vi har fått finansiering för ett år framåt, säger projektets kurator Marita Muukkonen på Perpetuum mobile.

Kvinna i röd sjal och lila pälsmössa utanför rödtegelhus.
Marita Muukkonen jobbar för Perpetuum mobile och har varit med och förhandlat med staden om projektet. Kvinna i röd sjal och lila pälsmössa utanför rödtegelhus. Bild: Yle/ Catariina Salo marita muukkonen,safe haven

Helsingfors är ännu inte medlem i det internationella nätverket för konstnärsfristäder, ICORN, men Muukkonen hoppas på att det också kommer att hända inom kort. Hon hoppas också att byråkratin sköts smärtfritt så de kan koncentrera sig på det viktiga, konstnärerna och konsten.

- Vill man bygga en demokrati är det väldigt viktigt att de intellektuella konstnärer som försöker bygga upp samhället får en fristad. När deras liv inte längre är hotade kan de återvända till sitt hemland och fortsätta sitt arbete där.

Att säga att jag är från Israel är ett ställningstagande, själv håller jag fortfarande fast vid det gamla historiska namnet Palestina, det land som blev ockuperat 1948.― Jowan Safadi

Många av de konstnärer som fått kortare eller längre residens i ICORN:s olika fristäder, har åkt tillbaka till sina hemländer när det värsta hotet mot deras liv är över.

Konstens kommunikation är viktig för samhället

Jowan Safadi skakar på sig när jag kallar honom en palestinsk artist som bor i Israel.

- Jag är en palestinsk artist. Jag skulle stanna vid det. Att säga att jag är från Israel är ett ställningstagande, själv håller jag fortfarande fast vid det gamla historiska namnet Palestina, det land som blev ockuperat 1948.

Att bo i konfliktzonen Israel-Palestina kan vara knepigt för vem som helst, men att utöver det vara en politisk konstnär kan bli rentav hälsovådligt. Safadi, som är arab, fick därför ett tre månaders residens i Helsingfors.

En stund att andas ut.

Man sitter i trappan, ser allvarligt in i kameran
Jowan Safadi gör politisk musik och kallar sig "palestinsk artist som bor i det historiska Palestina". Man sitter i trappan, ser allvarligt in i kameran Bild: Yle/ Catariina Salo Jowan Safadi

Konstnärer är internationella medborgare, menar kurator Marita Muukkonen.

- I de konfliktsituationer vi lever i är den kommunikation som händer på grund av konsten oerhört viktig. Också i det politiska klimat vi lever i i Norden är det viktigt att människor berättar om sina upplevelser, säger Muukkonen.

Hon menar att skarpsynta människor som kommer från konfliktområden, kan använda sin tidigare kunskap för att också se brister i vårt samhällssystem.

- Och det tar de sedan upp i sin konst.

Safe haven blir på så sätt ett utbyte mellan människor, samhällen och politiska verkligheter.

"Mainstreammedia berättar vad de vill att vi ska veta"

Att berätta sin verklighet för att få andra att förstå ett samhälle, är något som Jowan Safadi ser som sin uppgift.

Han menar att människor som inte bor i konfliktzoner omöjligt kan veta vad som händer där.

- Och de kommer aldrig att få veta det! För mainstreammedia berättar det inte, de berättar bara vad de vill att vi ska veta.

En man på ett loft
På Sveaborg har Jowan Safadi en liten studio med ett loft där han bor under vistelsen. En man på ett loft Bild: Yle/ Catariina Salo artistresidens,Jowan Safadi,safe haven,Sveaborg

Människor som Safadi, politiska konstnärer, är ett sätt att få ut information, menar han själv. Att hålla sig till bara en informationskälla är ändå inget han rekommenderar. Egna analyser och egen granskning är a och o.

- Men människor som gör sina egna analyser är inte i majoritet.

Jag är säker på att det finns massor av människor, också här, som inte har en aning om vad som händer i deras egna system eller i deras egen regering.― Jowan Safadi

Är det för att många konflikter känns så främmande och så långt borta att man blir lat?

- Jag tror att människor är lata att ta reda på saker som sker i deras närhet också. Jag är säker på att det finns massor av människor, också här, som inte har en aning om vad som händer i deras egna system eller i deras egen regering, säger Safadi.

Om konflikten i sitt eget land säger han att han inte ens låtsas veta allt, men att han kan berätta sin verklighet och sedan kan folk ta den till sig och analysera den.

Konflikterna distraherar folk från att se det verkliga problemet, kapitalismen, det att en procent av befolkningen styr över hela världen.― Jowan Safadi

På frågan om hur vi ska lösa Israel-Palestinakonflikten säger han att det är segregeringen som är problemet.

- Människor där hemma är programmerade att tro olika saker om varandra. Israelerna utnyttjas för att fortsätta ockupationen och palestinierna utnyttjas för att fortsätta hålla skräck i israelerna. Det behövs ett gemensamt motstånd - och det ser jag inte hända de närmaste tio åren.

En akustiskt gitarr står lutad mot en vit vägg.
Under sin tid på Sveaborg kommer Jowan Safadi att samarbeta med en mängd finska artister. En akustiskt gitarr står lutad mot en vit vägg. Bild: Yle/ Catariina Salo gitarr,Jowan Safadi,safe haven

Safadi menar också att det inte bara är i hans hemland eller överlag i mellanöstern som problemen finns. Det händer överallt i världen, om än i en mindre skala.

- Konflikterna distraherar folk från att se det verkliga problemet, kapitalismen, det att en procent av befolkningen styr över hela världen. Det sägs att problemet är flyktingar, judar, araber, det ena och det andra - men problemet är att det finns någon som drar nytta av de här problemen.

Vi kommer att fortsätta lösa de små konflikterna och tro att vi räddar världen, men Safadi menar att vi bara byter ut våra problem mot andra problem.

- Vi byter hela tiden regeringar - men vi byter aldrig system.

Läs också

  • Linnea Skog med en Jussistatyett i händerna, för bästa kvinnliga huvudroll 2016 i filmen Den lilla sparven.

    Linnea Skog vann bästa kvinnliga huvudroll – Jussistatyetterna delades ut

    Kvällens storvinnare Hymyilevä mies tog åtta statyetter.

    Priset för bästa kvinnliga huvudroll gick i år till Linnea Skog för hennes prestation i filmen Den lilla sparven (Tyttö nimeltä Varpu). Kvällens stora vinnare Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv (Hymyilevä mies) kammade hem åtta statyetter.

  • En man i halsduk och jacka står utanför stadshuset i Ekenäs. Raseborgs stadsdirektör Tom Simola.

    Tom Simola: Inget är spikat på mitt nya jobb

    Nyvalda vd:n för ÅU bemöter kritik han fått.

    Raseborgs stadsdirektör Tom Simola valdes nyligen till vd för Förlags Ab Sydvästkusten men han har mött mycket kritik redan innan han tillträtt. Så här besvarar han kritiken som gäller bland annat mediehusets tidning Åbo Underrättelser.

  • Earth Hour i Cali i Colombia

    Vad är syftet med Earth Hour?

    En klimatmanifestation - men vad uppnår man?

    Du har säkert hört talas om Earth Hour, evenemanget som ordnas en gång per år då alla uppmanas släcka lamporna samtidigt i en timmes tid. Men vad vill man egentligen uppnå med det?

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen