Hoppa till huvudinnehåll

Finländska varumärken kapas i Kina

minna parikka
Skodesignern Minna Parikka har drabbats av varumärkeskapning. minna parikka Bild: Kristiina Männikkö minna parikka

Tiotals finländska varumärken kapas varje år. Trots det är finländska företagare inte särskilt aktiva då det gäller att registrera sina varumärken.

I flera fall har finländska företag som velat utvidga verksamheten till Kina märkt att någon annan redan har registrerat just deras varumärke. Oftast är en förlikning där man betalar varumärkeskaparna den enda lösningen.

Skodesignern Minna Parikka är en av de drabbade. Minna Parikka har återförsäljare i närmare 100 länder. Hennes varumärke är registrerat i EU.

Men då företaget skulle etablera sig på den kinesiska marknaden märkte Parikka att någon annan redan hade registrerat hennes namn. Det var ett kinesiskt företag som också hade registrerat andra företagsnamn och varumärken från många olika branscher.

- Företaget har inte använt vårt brand i praktiken, åtminstone inte ännu, säger Minna Parikka.

Minna Parikka kan fortfarande sälja sina skor under sitt eget varumärke i Kina, men det kinesiska företag som har kapat hennes varumärke kan använda det i vilket sammanhang som helst, när som helst.

Förlorade rättegång

Parikkas företag har drivit en rättsprocess mot kaparföretaget i Kina men den slutade med en förlust i rätten efter två års arbete. Nu väntar ett överklagande till nästa rättsinstans i det kinesiska rättssystemet. Kostnaderna för rättsprocessen har hittills varit omkring 20 000 euro.

- De kinesiska varumärkeskaparna har inte närmat sig oss eller kommit med någon summa som vi skulle kunna betala för att få tillbaka varumärket, säger Minna Parikka.

Skor designade av Minna Parikka
Minna Parikkas skor får säljas under eget varumärke i Kina, men namnet kan också användas av företaget som kapat det. Skor designade av Minna Parikka minna parikka

Betala kaparna enda lösningen

Fallet med designerskomärket som plötsligt är registrerat av någon annan är typiskt, speciellt i Kina. Det konstaterar juristen Erkki Holmila som arbetar på den juridiska byrån Ipriq och är specialiserad på varumärkesfrågor. Han säger att det vanligtvis bara finns ett sätt att lösa tvister av den här typen.

- Ibland kan man ingripa rättsligt i de här fallen, som då registreringen av varumärket har gjorts med klart ohederliga avsikter. Men överlag är det svårt att nå förlikning på något annat sätt än med pengar, säger Holmila.

Färre registreringar från Finland

Trots risken att någon annan börjar använda ens varumärke är finländska företag mindre aktiva än flera av grannländerna då det gäller att registrera varumärkena. Byrån Ipriqs översikt visar att i förhållande till en miljard dollar av landets BNP registreras 79 varumärken i Estland, 59 i Sverige och 70 i Tyskland.

I Finland lämnas 54 ansökningar om registrering in i förhållande till en miljard av landets BNP. I jämförelsen gick Ipriq igenom registreringsansökningar mellan åren 1996 och 2015.

Varumärkesjuristen Erkki Holmila tycker det är konstigt att registreringarna är så få. Han tror att det beror på att finländska företag inte förstår att värdesätta sina varumärken.

- Varumärken ses fortfarande som någonting flummigt, något som inte har något eget värde, säger Holmila.

Kostnaderna för registreringen av ett varumärke inom EU är omkring 900 euro. Då är varumärkesskyddet i kraft i 10 år inom unionen. Erkki Holmila konstaterar att den ekonomiska skadan som ett kapat varumärke kan innebära kan vara mycket större än så.

Yle Uutiset/Antti Parviala

Läs också