Hoppa till huvudinnehåll

Konsten att förvandla Lurens till en djungel

Mats Tuominen.
Mats Tuominen bakom miniatyrmodellen av apornas värld. Mats Tuominen. Bild: Yle / Hanna Othman maz reklambyrå,Scenografi

I sommar spelar Lurens sommarteater i Lovisa pjäsen Djungelboken. Kuggomvyerna ska alltså förvandlas till både apornas djungel och vargarnas klippa.

- I år har vi fått tänka utanför ramarna, det finns inga regler, säger Lurens scenograf Mats Tuominen.

Tuominen har fungerat som scenograf för Lurens de senaste tio-tolv åren. I år har han det enorma ansvaret att göra alla 360 grader kring vridläktaren till en trovärdig spelplan för pjäsen Djungelboken.

Byråkrati vs galenskap

På Tuominens kontor i centrum av Lovisa står ett par miniatyrmodeller på bordet, kanske trettio centimeter höga. I sommar ska de båda byggas ut på Lurens i större skala, ungefär fyra meter för att vara mera exakt.

Det ena är färggrant, vimsigt, vingligt och jordnära, det andra strikt och grått.

- I vargarnas värld finns det hierarki. Den är grå och byråkratisk, medan aporna är helt galna. Det finns ingen ordning och reda i deras värld, berättar Tuominen om vilken tanke han och regissören Oskar Siléns har haft med scenografin.

Blickfånget i apornas värld är någonting som ser ut som en byggställning, och Mats Tuominen berättar att han fått inspiration till det från Hong Kong.

Där använder man byggställningar byggda av bambu och rep, och konstruktionerna ser inte det minsta hållbara ut. Det är den effekten han varit ute efter.

- Både ställningen och träden runtomkring får gärna skaka lite när apskådespelarna springer omkring i den.

Karaktärsbyggnaden ska pyntas

Lurens karaktärsbyggnad och andra hus på gården tar upp trettio procent av scenen. Helt och hållet kommer man inte att dölja dem under pjäsen, utan karaktärsbyggnaden ska få gestalta människornas värld i Indien.

Då Mats Tuominen tog med de färdiga miniatyrmodellerna till teaterövningarna fick han en spontan applåd av skådespelarna.

Regissören Silén har för sin del redan suttit långa stunder och funderat hur han optimalt kunde utnyttja ställningarnas våningar och andra finesser.

Vridläktaren på Lurens. Bild: Marcus Nordström brudvalet

Största utmaningen för scenografin i år är enligt Tuominen hur man ska göra skillnad på olika platser i djungeln. Just nu funderar han på om man kan avgränsa olika scener med växter.

Hundratals timmar av arbete

- Det har varit en spännande resa. Det börjar med skisser på papper och vi pratar om veckor av planering.

Alla år har Mats Tuominen inte gjort miniatyrmodeller av scenografin, men i år kändes det extra viktigt eftersom han ville bygga så många tredimensionella kulisser.

Det hjälper både dem som ska bygga kulisserna och regissören att få en bild av scenen redan i ett tidigt skede.

Lite mystik vill Tuominen ännu hålla kvar över scenografin och lät därför inte Yle Östnyland fotografera hela miniatyrmodellerna.