Hoppa till huvudinnehåll

Salt ersatte gruset - vintercyklisterna jublar

Otso Kivekäs står vid Tölövikens cykelväg med sin cykel
Otso Kivekäs rör sig överallt med cykel. Otso Kivekäs står vid Tölövikens cykelväg med sin cykel Bild: Yle/ Karin Filén Otso Kivekäs,cykelvägar,tölöviken

Otso Kivekäs riktar blickarna mot cyklandets Mecca. - Vi borde ta efter Köpenhamn och salta och borsta åtminstone de viktigaste cykelbanorna.

Försöket har haft effekt: Cyklandet har ökat på västra sidan av Tölöviken. Detta enligt resultat från automatiska räknemaskiner som finns utplacerade på flera platser i staden. Vintercyklisterna har ändrat sin rutt och hellre cyklat på Tölövikens västra sida än på den östra.

Under försöket har man saltat och sopat cykelbanan på sträckan Gräsviken - Tölövikens västra strand - Åggelby, i stället för att sanda som man gjorde tidigare.

Många cyklar när det är rent och fint

Otso Kivekäs (Gröna) förklarar varför salt är bättre än sand.

- Sand och grus fungerar som kullager när man cyklar. Då är cykelvägen ju inte säker. Man ramlar!

Kivekäs är förutom stadsfullmäktigeledamot och stadsstyrelsemedlem för De gröna också styrelsemedlem i föreningen Helsingfors cyklister. Det är föreningen som tillsammans med staden har arbetat fram vintercyklingsförsöket.

Närbild på sandig och saltad asfalt
Salt. Närbild på sandig och saltad asfalt Bild: Yle/ Karin Filén vägsalt,asfalt

Kivekäs är nöjd när han tittar på cyklisterna som den här morgonen cyklar längs Tölövikens västra sida.

- Du ser ju att det cyklas mycket. Om det hade sandats skulle det inte finnas lika många cyklister här, men nu är det rent och fint.

En del cyklister har yttrat sin oro över vad saltet kan göra med deras fordon.

- Vissa är oroliga för att cykeln ska rosta av saltet. Men det saltas ju ändå på vägar så man får det på sin cykel i alla fall.

Feedbacken ändrade från negativ till positiv

Feedbacken som staden fått in av cyklister under vintern visar att försöket varit lyckat, berättar cykelkoordinator Reetta Keisanen på stadsplaneringskontoret. Tidigare år har responsen om cykelvägarnas vinterunderhåll varit negativ till 90 procent - men i år har det vänt, den positiva responsen dominerar.

- Sand och grus fungerar som kullager när man cyklar. Då är cykelvägen ju inte säker. Man ramlar!
― Otso Kivekäs

- Målet är förstås att utvidga försöket nästa år, men vi vet inte ännu vad vi har för budget. Det är lite dyrare att salta men inte förskräckligt mycket dyrare.

Budgeten den här vintern har varit 120 000 euro. Staden har provat på två olika metoder längs testrutten: att salta och borsta, samt att salta, borsta och sprida ut ett nytt kaliumformiat-baserat medel för att bekämpa halka.

Var ska det saltas nästa vinter?

- Det kan hända att det fortsätter här längs Tölöviken och kanske på Drumsö. Andra möjligheter är västra stranden i Tölö eller Österleden, säger Kivekäs.

- Drumsö bro är Helsingfors stads livligaste cykelled så det är förstås en möjlighet, säger Keisanen.

Kivekäs tycker att vi i den här frågan borde ta efter Köpenhamn.

- Vi borde salta och borsta åtminstone de viktigaste cykelbanorna.

En euro till cykling ger åtta euro tillbaka

Keisanen påminner att staden kan hänvisa till en utredning där varje euro investerad i cykling ger åtta euro tillbaka i andra positiva effekter.

- Cykling har samma positiva effekter som idrott när det gäller att förebygga folksjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar och övervikt. Och cykling som trafikform frigör mera utrymme i staden.

Läs mera:

Reetta Keisänen är cykelkoordinator vid Helsingfors stad. Elielplatsen är problematisk för cyklister.

Hundra gånger Banan om tio år

Helsingfors har en ambitiös plan: om tio år ska det finnas 130 kilometer cykelväg av samma typ som Banan. I dag är 1,3 kilometer långa Banan den enda cykelvägen av den här typen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen