Hoppa till huvudinnehåll

Tre samtalsämnen inför F1-säsongen: Fiaskokval, vansinnesradio och bittra fiender

Inför starten på Australiens F1-GP i Melbourne 2015.
Årets första start går i Melbourne på söndag morgon finsk tid. Inför starten på Australiens F1-GP i Melbourne 2015. Bild: All Over Press Formel 1

Ett kritiserat kvalsystem, nästan fullständigt förbjuden radiotrafik och en titelstrid mellan två ovänner. Där tre punkter som kommer att vara väcka diskussion under den stundande formel 1-säsongen.

Öppningsloppet går av stapeln i Australien på veckoslutet och Yle Sportens expert Fredrik af Petersens listar nu tre saker som kommer att skapa rubriker under den kommande säsongen.

1. Tidskvalet

– Det verkar lite underligt, måste jag säga. Förarnas åsikter är delade. De jag talat med har inte gillat det, de frågar sig varför man ska ändra på ett vinnande koncept – och jag håller med. Många stallchefer har varit kritiska eftersom man inte vet hur det egentligen kommer att utvecklas. Risken är att det blir lite kaos. En tanke bakom det hela är att göra det mer spännande för publiken, att det alltid skulle finnas bilar ute på banan, men frågan är om det verkligen förverkligas.

Fakta: Det nya tidskvalet

  • Tidskvalet består fortfarande av tre delar, med den skillnaden att åtta förare istället för tio tar sig till den sista delen.
  • Den stora ändringen är att den långsammaste föraren faller bort var 90:e sekund, så endast två förare finns kvar i slutet.
  • I den första delen faller den första föraren ut efter sju minuter, i den andra efter sex och i den sista efter fem.

Varför finns det en farhåga om att det är tomt ute på banan framför allt mot slutet av kvalet?

– På grund av däcken. De däcken man avslutar den tredje kvaldelen med ska man också starta loppet med. Därmed kan det hända att många stannar inne i depån och säger att ”nä, jag riskerar inte mina däck” – och då blir det fiasko av det hela. Och blir det fiasko skulle det inte förvåna mig om FIA snabbt tar tillbaka det gamla systemet. Men låt oss se hur kvalet artar sig i de första tävlingarna, så dömer vi sen.

2. Teamradion

– Användningen har skärpts till ännu mer och det enda som nu är tillåtet är det som gäller ren säkerhet; om någonting hänt på banan, om det visas röd flagg och så vidare. Plus om något gått sönder i bilen och stallet kallar in föraren. Sen är i princip resten förbjudet. Anledning är att det helt enkelt gått alldeles för långt. Det var ju löjligt att lyssna på radiosamtalen mellan förare och kommandobryggan, man gick ju igenom allt, vilka varvtider förarna runtomkring har, var stallkamraten ligger, kan du ta en annan linje i kurva 8, etc, etc.

Teamradion på Ferraris kommandobrygga, 2014.
Teamradion kommer att tystna – nästan. Teamradion på Ferraris kommandobrygga, 2014. Bild: All Over Press teamradio,teknik

– Det var inte föraren som bestämde, utan de som satt uppe på kommandobryggan – och det är ju helt vansinnigt. Inte undra på att kritiken framför allt från tv-tittarna var massiv. Nu vill man att förarna ska köra bilen utan hjälp utifrån och själva ta ansvar över sina beslut ute på banan, vilket är helt rätt tänkt.

Tror du att alla stall kommer att följa det här till punkt och pricka?

– Nä, det tror jag faktiskt inte. Redan ifjol hörde man vissa dolda meddelanden, då kommandobryggan meddelade att nu tar vi till ”plan B” eller plan Oscar”, och endast föraren och hans raceingenjör visste vad det betydde. Men nu lyssnar FIA och tävlingsledaren Charlie Whiting på all kommunikation, och har de minsta lilla misstanke om att någonting är på gång, så kan de slå till. Hur ett eventuellt straff ser ut vet jag inte, men de kommer att vara knallhårda – och det tycker jag är enbart positivt.

3. Mercedesrivalerna

– Lewis Hamilton och Nico Rosberg är överlägsna favoriter till VM-titeln – men de är också bittra fiender. De var ju barndomskamrater som körde gokart ihop och Lewis bodde hos familjen Rosberg mellan tävlingar, men under tiden i Mercedes har något hänt. Man vinner inte tre VM-titlar om man inte är en fantastisk racerförare, Lewis är helt outstanding när han sätter sig i bilen, men utanför har han uttryckt sig riktigt dumt flera gånger.

Lewis Hamilton och Nico Rosberg, november 2015.
Lewis Hamilton (t.v.) och Nico Rosberg drar inte alltid jämnt. Lewis Hamilton och Nico Rosberg, november 2015. Bild: All Over Press Nico Rosberg,Lewis Hamilton

– Lewis har bland annat sagt att Nico är född med silversked i munnen, medan han själv fick sova på soffan i pappans våning i England och att han överlag kommer från taskiga förhållanden. Det gör många andra förare också – inte kommer Kimi Räikkönen direkt från den rikaste familjen i Finland – men ingen annan har låtit det gå över stallkamraten. Så den vänskap de en gång hade har övergått till en rivalitet och något jag skulle kalla ren ovänskap.

Är det då bråken mellan dem som kommer att vara samtalsämnet?

– Delvis. Nu har teamchefen Toto Wolff sagt något som kommer att glädja alla: han kommer inte att ge några stallorder, utan Nico och Lewis får köra mot varandra hur hårt de vill, bara de inte kör varandra av banan förstås. Den kampen tror jag blir ett väldigt stort samtalsämne. Precis som det en gång var mellan Alain Prost och Ayrton Senna i McLaren, de vann lopp efter lopp efter lopp, men alla pratade om rivaliteten och den bittra fiendskapen mellan dem.