Hoppa till huvudinnehåll

Två mindre men snabbare fartyg ska sköta skärgårdens tungtransporter

Bild: Rederi Ab Fakir/Pär-Henrik Sjöström pontus

Upphandlingen om årets tungtransporter i skärgården har inletts. Redare misstänker att lämpliga fartyg inte finns.

Nytt för i år är att trafikområdet för tungtransporterna delas upp. Den ena området sträcker sig från Biskopsö till Pargas port och resten ska ingå i det andra området. Tanken är att spara på färdtiderna och att det skulle komma in flera offerter från skärgårdsföretag. Sirpa Vanhala, ansvarig för skärgårdstrafiken på NTM-centralen, säger att nu behövs mindre fartyg än tidigare.

– Vi vet att det finns företag med sådana fartyg i skärgården, men de har inte kunna erbjuda dem eftersom det ställts så stora krav på kapaciteten.

Pontus kommer inte i fråga

Offerterna ska vara inlämnade den första april. Trafiken borde börja den 18 april och pågår till den 20 december. Eftersom det blir två ruttområden med varsin upphandling, så kommer det också att finnas två olika fartyg i trafik. Specifikationerna tyder på att fartyget Pontus som de senaste fyra åren skött trafiken inte kommer i fråga utan att mindre fartyg sätts in.

På rederiet Alfons Håkans har man ögnat igenom upphandlingsmeddelandet. Direktör Joakim Håkans räknar med att det kan finnas vissa nackdelar med övergången till två ruttområden med mindre fartyg. Han pekar på att det snarare blir mera körtimmar med två fartyg. Han säger att med Pontus var det möjligt att kombinera flera transporter, men att nu kommer det inte vara möjligt att gå över ruttgränsen.

– Det blir mera körtimmar. Det är bra för den som sköter trafiken, men jag tror det blir dyrare än tidigare för samhället.

Joakim Håkans pekar på att det inte ställs några krav på bränslekapaciteten för fartygen. De senaste åren har Pontus levererat brännolja till skärgården från egna tankar, men nu tror Håkans att det blir så att bränslebilar kör ombord separat för varje beställning och det ökar på kostnaderna. Han håller inte med om att det skulle finnas flera sådana fartyg i skärgården som uppfyller kraven i upphandlingen. Man söker mindre fartyg med större lastkapacitet men mindre fri däcksyta, det är en kombination som inte finns överhuvudtaget, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland