Hoppa till huvudinnehåll

Västmetron blev ett bottenlöst pengahål - nu krävs förklaringar

Idrottsparkens metrostation.
Nu vill trafikverket veta varför västmetrons budget överskridits. Idrottsparkens metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto HKP Oy idrottsparkens metrostation

På Helsingfors stads trafikverk HST ställer man sig kritisk till de ständigt återkommande överskridningarna i västmetrobudgeten. Nu kräver man svar.

Helsingfors andel av västmetrons finansiering har stigit med 40 miljoner euro, bara under de senaste två åren.

Ser man till den tidigare budgeterade summan har utgifterna rejält skjutit i höjden.

Från 144 till 324 miljoner euro

I projektplanen som gjordes för knappa tio år sedan var Helsingfors andel av budgeten 144 miljoner euro. Enligt den granskade nya projektplanen är summan nu 324 miljoner euro.

På HST finner man det nu ytterst nödvändigt att orsakerna till höjningen av kostnaderna utreds grundligt.

Helsingfors andel av västmetrons finansiering har stigit med 40 miljoner euro, bara under de senaste två åren.

På trafikverket vill man också veta vad som kunde ha gjorts under projektets gång för att undvika det hända.

Vill veta hur man kan göra billigare i framtiden

All information ses vara till fördel i planeringen av nya stora projekt, så som Spårjokern och Kronbergsbroarna.

Västmetron beräknas nu landa på 1088 miljoner euro. I planen från 2008 skulle prislappen landa på 713 miljoner euro.

Text: Ahti Koskinen
Artikeln är från Yle Uutiset.